Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to SC Cambuur Forum - Cambuur Online. Please login or sign up.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 1.132
  • Latest: Ahjajuh
Stats
  • Totaal berichten: 404.881
  • Totaal topics: 1.959
  • Online today: 187
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
94 gasten, 1 lid
zeewolde

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

TheDutchman

SC Cambuur heeft nog precies een maand om het nieuwe stadion op tijd af te krijgen voor de eerste thuiswedstrijd in de Keuken Kampioen Divisie. De bouw van het Kooi Stadion, zoals de sponsornaam luidt, verloopt volgens plan. Bij de club kan men ondertussen niet wachten om de nieuwe thuishaven in gebruik te nemen.

Het was het einde van een tijdperk, toen SC Cambuur het afgelopen seizoen afsloot met een thuiswedstrijd tegen Helmond Sport. De laatste keer in het Cambuur Stadion, op de grond waar de club uit Leeuwarden sinds de oprichting speelde. De uitslag (1-1) deed er niet eens zo veel toe, het afscheid van het onderkomen stond centraal. Toevalligerwijs komt Helmond Sport over een maand op bezoek in Leeuwarden. Nu wacht de Brabanders geen reis naar het Cambuurplein, maar naar het westen van de stad. Daar hoopt Cambuur, als alles goed verloopt, op 18 augustus de eerste wedstrijd te spelen in het Kooi Stadion.

De nieuwe thuishaven van Cambuur is op een heldere dag niet te missen als je de stad vanaf het westen benadert. Het imposante bouwwerk is vanuit de wijde omtrek te aanschouwen. Het is voor nu alleen nog in te beelden hoe het stadion er ?s avonds van afstand uitziet, als de lichtmasten aanstaan en men zich klaarmaakt om te voetballen. Want kom je dichterbij, dan is ook te zien dat er nog genoeg moet gebeuren voordat de bouw klaar is. De buitenkant van het stadion ziet er ?af? uit en de meeste stoeltjes zijn ge?nstalleerd, maar het nieuwe thuis van Cambuur wordt ook nog omgeven door hekken, containers en werklui. Er wordt alles aan gedaan om het Kooi Stadion speelklaar te krijgen voor het duel met Helmond Sport, maar het werk zit er dan zeker nog niet op.

"We hebben zo veel jaar geknokt om dit voor elkaar te krijgen."
Ard de Graaf

Grandioos

Ard de Graaf houdt het bouwproces nauwlettend in de gaten. De algemeen directeur van Cambuur werkte jaren aan de komst van het stadion. ?Als ik er nu loop en zie wat er verrezen is, dan is het echt een grandioos stadion?, vertelt De Graaf. ?Ik ga weleens helemaal bovenin zitten op de oost- of zuidtribune. Soms neem ik mensen mee. Dan moet je eigenlijk even niks zeggen. Even rondkijken, genieten. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn als we er ook echt een wedstrijd spelen. Dat is moeilijk om in te beelden en moeten we vooral gaan beleven. Maar ik kan niet wachten tot die bal gaat rollen. We hebben zo veel jaar geknokt om dit voor elkaar te krijgen.?

Al in 2016 gaf De Graaf in gesprek met VI aan dat het ?nu of nooit? was voor Cambuur, dat toen al jaren bezig was met de ontwikkeling van een nieuw stadion. Het oude Cambuur Stadion had zo zijn charme, maar was hopeloos verouderd en aan vervanging toe. Bijna tien jaar geleden hakte de gemeente de knoop door om het nieuwe stadion te bouwen op het WTC-gebied in het westen van de stad. Daarbij zou er niet alleen een voetbalstadion verrijzen, maar werd het hele gebied aangepakt. Daarmee was de zaak echter nog lang niet afgedaan. De opleverdatum van het stadion werd meerdere keren opgeschoven, de financiering bleek een uitdaging en ontwikkelaar Wyckerveste trok zich in 2020 terug.

?Het proces heeft een aantal keer aan een zijden draadje gehangen?, schetst De Graaf. ?Maar dan heb ik het wel over jaren geleden. In 2017 ging het een keer bijna mis en in 2020 volgden de wisseling van ontwikkelaar en ook nog het coronavirus. Dat waren geen positieve ontwikkelingen. Ik heb echter nooit gewanhoopt met de gedachte: dit gaat helemaal fout. We hebben wel in de situatie gezeten waarbij het spreekwoordelijke lijntje niet moest knappen, want dan waren we weg geweest. We hadden meerdere partijen nodig om dit voor elkaar te krijgen en die snappen allemaal waarom dit nodig is, maar uiteindelijk moet je wel je financiering rond krijgen. Er wordt onvoorstelbaar veel geld ingebracht door al die partijen. Alleen al het voetbaldeel van het stadion kost al bijna veertig miljoen.?

"Een stadion is een heel onrendabel gebouw"
Ard de Graaf

Onrendabel

De Graaf weet dat het bouwen van een stadion niet zomaar gebeurt. ?Het is een ingewikkeld proces, want een stadion is een heel onrendabel gebouw. In principe wordt er maar een keer per twee weken gevoetbald, maar je betaalt wel voor alle veertien dagen. Als hier iedere ochtend vijftienduizend mensen binnenlopen en een kaartje kopen, dan is het eenvoudig te financieren, maar zo werkt het natuurlijk niet. In de loop der tijd hebben we ook te maken gekregen met enorme prijsstijgingen. Terwijl we al aan het bouwen waren, kwam er daardoor ook nog een verdubbelaar overheen. Toen moesten we naar een hoop kapitaal op zoek.? Het gebied rondom het stadion werd wel meegenomen in de ontwikkeling. ?Er zit een school, twee supermarkten, een McDonalds en commerci?le ruimtes. Dat maakt het voor ons betaalbaar.?

Cambuur gaat van een capaciteit van tienduizend plekken in het oude stadion naar liefst vijftienduizend in het nieuwe onderkomen. ?Dit is een enorme stap. We bouwen het stadion niet voor niets, daar hebben we keurig onderzoek naar gedaan. Wat voor club zijn we? Wat is ons achterland en onze potentie? Daarbij kwamen we uit op een stadion met deze capaciteit. In de piramide van het betaalde voetbal kom je dan tussen plek twaalf en veertien uit. Daarop hebben we een plan gemaakt. Maar goed, we zijn nu niet de nummer twaalf of veertien, maar ongeveer nummer 23. We hebben de potentie en de toekomst ligt nu open, maar we moeten de komende jaren nog wel een hoop dingen goed doen. We cre?ren met dit stadion in ieder geval de basisvoorwaarden die we nodig hebben.?

Cambuur had graag het nieuwe stadion betreden als Eredivisionist, maar dat is niet gelukt. De club degradeerde in 2023 uit de Eredivisie en eindigde afgelopen seizoen niet eens op een play-offplaats in de Keuken Kampioen Divisie. De dertiende plek was de laagste eindklassering sinds het seizoen 2007/08. ?In het oude stadion waren we aan de goden overgeleverd?, vertelt De Graaf. ?We werden kampioen in de KKD. Twee keer, door dat coronaseizoen. Dat was knap, want we hadden zeker niet het hoogste budget. Vervolgens promoveer je, valt de ploeg uit elkaar en moet je het weer opbouwen. Maar daar was geen budget voor. Dat kan nog goed gaan als iedereen top is, maar we kregen ook een aantal zieken. Dat droeg niet bij aan de hele situatie. We werden instabiel.?

Daar kwam nog bij dat de oplevering van het nieuwe stadion tot twee keer toe werd verplaatst. ?Daardoor misten we de aansluiting. Ja, dan ben je weg. Heel vreemd is dat ook niet, want Cambuur heeft in het zestigjarige bestaan maar negen jaar in de Eredivisie gespeeld. We zijn niet de eeuwige Eredivisionist die plots is gedegradeerd. Maar in het oude stadion konden we eigenlijk ook geen stabiele Eredivisionist worden. Dat kan alleen door de omzet te verhogen, dan kun je in ieder geval concurreren. Nu kunnen we daarin stappen maken. We gaan naar een begroting van tien ? elf miljoen. In de Eredivisie zouden we kunnen groeien naar zestien ? zeventien miljoen. Dat geeft nog geen zekerheid, want FC Groningen degradeerde ook met een fors budget, maar het geeft wel de kans om door te groeien.?

"Als we de komende jaren promoveren, dan gaan er leuke dingen gebeuren in het nieuwe stadion"
Henk de Jong

Schitterend

Henk de Jong begint direct te glunderen als het nieuwe stadion van Cambuur ter sprake komt. De trainer is er in deze periode regelmatig te vinden en heeft het idee dat mensen buiten Leeuwarden nog niet weten hoe mooi het nieuwe onderkomen wordt. ?Niemand heeft nog door wat hier gaat gebeuren. Nou ja, bijna niemand. Jullie zijn er gelukkig even langs gereden, maar de rest van Nederland weet niet wat er wordt gebouwd, hoor. Ik was er onlangs toevallig met Hans Kraaij, die had het ook niet door. Mensen weten wel dat er een nieuw stadion komt, maar niet hoe het eruitziet en wanneer het klaar is. Het wordt echt schitterend. Als we de komende jaren promoveren, dan gaan er leuke dingen gebeuren.?

Net als De Graaf nam De Jong onlangs al plaats op de tribune van het nieuwe stadion. ?Ik heb alle plekken wel gehad, van onderin tot helemaal bovenin. Eigenlijk is het een Eredivisie-stadion. Een beetje een Engels stadion ook, met open hoeken. De supporters hebben eraan meegewerkt en wilden het graag open hebben, zoals in het oude stadion. Ik vind het echt schitterend.?

Speelklaar

Tot voor kort was het nog spannend of Cambuur het zou halen om het stadion op 18 augustus speelklaar te krijgen, maar inmiddels is De Graaf daar optimistisch over. ?Er is nog veel werk te verrichten, maar dat is niet erg. We weten wanneer het klaar moet zijn. Een race tegen de klok zou ik het dus niet willen noemen. Het is alleen een beetje spannend of het stadion speelklaar is om in augustus te voetballen. Daar lijkt het nog altijd op. Op dat moment hebben we een speelklaar stadion waarin er nog tijdelijke voorzieningen zijn om veilig een wedstrijd te kunnen organiseren. Het heeft vooral te maken met installatietechnische zaken. Met vluchtroutes en brandmelders. Dat moet je goed organiseren en daar zijn oplossingen voor die nu allemaal in beeld zijn. Als ik het nu moet zeggen, dan spelen we op 18 augustus gewoon in het nieuwe stadion. Daar is alles op gericht. Met enige reserve, want er moet nog een hoop gebeuren.?

Daar heeft De Graaf overigens vrede mee. Het stadion zal niet meteen helemaal af zijn, maar het staat er in ieder geval. ?In die zin kan ik er ook in berusten. Ik weet: het komt er en het wordt schitterend. Het zijn moeilijke weken om alles klaar te krijgen en er zal in het begin nog een hoop worden gemopperd door mensen, omdat nog niet alles optimaal is. Maar daar moeten we echt doorheen kijken. Aan het einde van het jaar is het gewoon klaar, dan is het helemaal af. Van de laatste fase zullen mensen toch weinig meer merken. De komende maanden volgt nog het grote werk en de bouwvak maakt het ook lastig. Grote groepen gaan door, maar het heeft wel invloed.?

De bouwlui moeten volgens De Graaf in augustus ?even de boel opruimen? voor de wedstrijd tegen Helmond Sport. ?Daarna spelen we twee uitwedstrijden en is er een interlandweekend, waardoor we een langere periode hebben waarin doorgebouwd kan worden. We moeten voor het duel met Helmond wel iedereen mee krijgen. De bouwers, de gemeente, de politie, de brandweer. Alles moet kloppen. We onderschatten het niet, maar we gaan er wel vol voor. Als het lukt, dan kunnen we hier gewoon voetballen. Dan zit het op 18 augustus vol en houden we de energie van het nieuwe stadion nog even vast. Het blijft spannend, want het moet allemaal nog lukken, maar ik ben wel heel positief.?

Stiens

Het lijkt wel of De Graaf elk interview positiever wordt over het feit dat we 18 augustus gaan halen. Goed teken  |:)

@TheDutchman: Sterke eerste post op dit forum, bedankt voor het delen  ;) :thumbsup

TheDutchman

Graag gedaan!
Lang alleen gelezen, nu kon ik toevoegen :D

Galdiano

Citaat van: TheDutchman op juli 17, 2024, 16:00:01
Graag gedaan!
Lang alleen gelezen, nu kon ik toevoegen :D

Dank! En welkom!
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Delfzijl/Cambuur

Ook van harte welkom Dutch, wens je veel lees en reageerplezier hier op dit mooie Cambuur forum met louter mensen met een positieve insteek ! :devil

Zuid1991

Citaat van: Viper op juli 16, 2024, 21:04:11
Ik zat net even te kijken in de ticketshop. Het begint nu echt vol te raken:

• Zuid: nog tientallen vrije plaatsen
  • Noord: alle vakken bombol, m.u.v. de buitenste vakken (met name vak 10)
  • Oost: vak 13 t/m 19 zo goed als vol, vak 11 nog voldoende ruimte
  • West: geen inzicht in

Ik vermoed dat een deel in vak 21 is gereserveerd voor 'schooluitjes' en dergelijke, gezien het rechte patroon in de stoelbezetting.
Mooi man!
Iemand enig idee hoeveel plekken er nu nog vrij zijn?

Stiens

Stiens

Zelfs de putdeksels op het nieuwe Stadionplein zijn in stijl  |:)

PePe

Ik zou  ze maar vast lassen.

Sakas

Citaat van: PePe op juli 18, 2024, 14:36:07
Ik zou  ze maar vast lassen.

Dat was ook mijn eerste gedachte, roversgoed!
Laat sien ast foor Cambuur bist!

Noordcambuur

Tussenstand seizoenskaarten graag :?

Huizem

maar eens even tellen hoe veel plekjes er nog te vergeven zijn |:)

Zuid1991

Citaat van: Huizem op juli 19, 2024, 13:54:31
maar eens even tellen hoe veel plekjes er nog te vergeven zijn |:)
Nou Huizum,ben benieuwd  |:)

Viper

Intussen zijn ook de stoelen op de westtribune gemonteerd, de doelen geplaatst en de lijnen getrokken. Blijkbaar voelt de club nog geen behoefte om hiermee te paraderen.

gobo

Hoeft ook niet toch? Al dat geluk over matige communicatie ben ik nu wel een keer klaar mee. De club heeft wel iets anders te doen toch?
As de slager spreekt, mut de wurst um stilhouwe....