Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to Cambuur Online. Please login or sign up.

Shoutbox

Recent

Leden
Stats
  • Totaal berichten: 404.805
  • Totaal topics: 1.956
  • Online today: 20
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
  • Users: 0
  • Guests: 4
  • Total: 4
4 gasten, 0 leden

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Bernardo

Hoe grasmeester Luuk (28) uit Utrecht van het veld van SC Cambuur een biljartlaken maakt
2025-07-04 09:58

Niemand brengt zoveel minuten door op het veld van het Kooi Stadion als Luuk van den Breemer (28). Op maniakale wijze probeert de grasmeester uit Utrecht er voor te zorgen dat de grasmat er als een biljartlaken bij ligt. ?Ik doe niets liever dan dit.?

Niemand brengt zoveel minuten door op het veld van het Kooi Stadion als Luuk van den Breemer (28). Op maniakale wijze probeert de grasmeester uit Utrecht er voor te zorgen dat de grasmat er als een biljartlaken bij ligt. ?Ik doe niets liever dan dit.?

Het is op een paar dagen na precies een jaar geleden dat Luuk van den Breemer (28) met zijn auto vol met spullen wegreed bij zijn ouderlijk huis in het Utrechtse dorp Achterveld. De bestemming Leeuwarden moest hij wel even intoetsen op het navigatiesysteem. ?Ik was nog nooit in Friesland geweest.?

Met de verhuizing naar het noorden kwamen meerdere primeurs samen. Niet eerder had Van den Breemer op zichzelf gewoond. Ook niet eerder had hij buiten de provincie Utrecht gewerkt. En, het belangrijkste, ook niet eerder was hij als grasmeester hoofdverantwoordelijk geweest voor het veld van een betaaldvoetbalclub in Nederland.

Bij Cambuur kreeg hij die mogelijkheid wel. ?De clubs liggen in Nederland niet voor het oprapen, zeker niet met een nieuw stadion en zeker niet met mooie machines. Ik zag Cambuur als een unieke kans.?

Een jaar later kan Van den Breemer een glimlach niet onderdrukken als hij terugdenkt aan zijn eerste twaalf maanden in Leeuwarden. ?Ik heb geen moment spijt gehad van mijn overstap naar Cambuur. Echt, ik kan hier fantastisch werken.?

Het veld van het Kooi Stadion lag er het hele seizoen pico bello bij. Het leverde de grasmeester onlangs de ultieme erkenning op: het veld van Cambuur werd, samen met dat van ADO Den Haag, door de aanvoerders van de eerstedivisieclubs verkozen tot het beste van de competitie. ?ADO won hiervoor vier jaar op rij. Er kwam nooit een club bij ze in de buurt. Wij hebben dat wel gedaan, in ons eerste seizoen op gras?, zegt Van den Breemer trots.

Voor zijn komst naar Cambuur was hij zes jaar lang actief bij FC Utrecht. Hij begon als vrijwilliger op wedstrijddagen en werkte zich omhoog tot vaste medewerker en tweede man achter de eindverantwoordelijke. Meer groeimogelijkheden waren er op korte termijn niet. ?Ik was klaar om op eigen benen te staan als grasmeester en wilde een sprong in het diepe wagen.? Het telefoontje van hoveniersbedrijf SG Groen, dat bij Cambuur verantwoordelijk is voor het veld, kwam vorig jaar dan ook op het perfecte moment.

Het is hier allemaal het neusje van de zalm
Het enthousiasme werd groter tijdens een rondleiding door het Kooi Stadion. Na elf seizoenen op kunstgras wilde Cambuur het nieuwe grasveld serieus gaan nemen, merkte Van den Breemer. Een breed scala aan apparatuur stond in Leeuwarden voor hem klaar. ?Het is allemaal het neusje van de zalm. Dat maakte het voor mij heel aantrekkelijk om hier te werken. Zeker voor een eerstedivisieclub is het hier heel goed geregeld.?

Na het tekenen van een vast contract en het betreden van een appartement in de stad kon Van den Breemer aan de slag in Leeuwarden. Alles stond bij Cambuur in het teken van de voorbereidingen op het eerste duel in het Kooi Stadion. ?Maar de mat liet nog te wensen over.?

Met nog iets meer dan een maand tot het openingsduel voelde Van den Breemer de drang om te presteren. ?Er moest een hoop gebeuren. Er zat wel wat druk op.? Waar Van den Breemer in Utrecht in een team van zes personen werkte, stond hij er in Leeuwarden grotendeels alleen voor.

Van rustig opstarten bij zijn nieuwe werkgever was geen sprake. Bemesten, beluchten, analyseren, sproeien, maaien en lijnen aanbrengen; alles deed de grasmeester zelf. ?Werkweken van 70 uur waren toen heel normaal?, zegt Van den Breemer, die daar niet over klaagde. ?Dan had ik ander werk moeten kiezen. Ik vind dit oprecht het mooiste wat er is. Je ziet wat je werk oplevert, daar krijg ik veel energie van.?

Energie die hij hard nodig heeft tijdens de werkdagen. ?Ik loop 20 tot 30 kilometer per dag over de mat. Het veld ??n keer maaien is al 14 kilometer lopen.? Zijn record staat op 41 kilometer op een dag. ?Vorige week, voor de interland van de Oranje Leeuwinnen.? Het is ook de reden dat hij gestopt is als amateurvoetballer: een blessure oplopen kan cruciaal zijn.

Vrijwel iedere dag is hij in het Kooi Stadion te vinden en met een app op zijn telefoon kan hij de status van het gras monitoren. Heeft het veld vocht nodig? Dan zet Van den Breemer thuis op de bank gewoon even de sproeiers aan. Hij beleeft zijn vak maniakaal; niets wordt aan het toeval overgelaten.

?Ik wil geen concessies doen en iedere wedstrijd een geweldig veld hebben?, zegt hij. ?Het klinkt misschien extreem, maar dit is mijn kindje, daar wil ik heel graag goed voor zorgen. Ik zit thuis ook niet lekker als ik denk: ik had dit en dat nog moeten doen.?

Werkweken van 70 uur waren normaal
De liefde voor gras kreeg hij met de paplepel ingegoten. Zijn opa hield jarenlang de velden van de plaatselijke amateurclub bij en zette daarmee zijn kleinzoon Luuk op een spoor. Toen zijn studie Evenementenbranche tegenviel, ?ik wilde niet de hele dag achter de computer zitten?, stelde hij zichzelf de vraag wat hij nou echt leuk vond. Het antwoord: gras.

Als fanatiek Feyenoord-fan was hij altijd zwaar onder de indruk van het veld van De Kuip. De stoute schoenen werden aangetrokken en hij vroeg Erwin Beltman, de gevierde grasmeester van Feyenoord, om een meeloopdag. Die stemde in en het werd een succes. ?Toen dacht ik: ja, dit gaat hem helemaal worden.? Op de cursus Greenkeeper spijkerde hij zijn kennis vervolgens verder bij. Niet veel later ging hij aan de slag bij Utrecht.

Net als voetballers dromen ook grasmeesters van de mooiste stadions in de mooiste competities. Dat geldt ook voor Van den Breemer, die in 2022 flirtte met de Premier League. Het Engelse West Ham United was naarstig op zoek naar een nieuwe medewerker. Na enkele gesprekken werd Van den Breemer tot zijn verrassing aangenomen.

?Daar ben je echt als een kind in de snoepwinkel?, zegt hij. ?Ik zag mezelf daar al helemaal zitten.? De droom spatte uiteen omdat er vanwege de Brexit-regels geen visum kon worden geregeld. ?Daar was ik wel even ziek van.?

Van Londen naar Leeuwarden in een paar jaar; het kan verkeren, maar ook bij Cambuur ziet hij genoeg uitdagingen en perspectief. Na de zomer behoort ook het onderhoud van de twee trainingsvelden van Cambuur in Deinum tot zijn takenpakket. Daarnaast wil hij de belichting en de veldverwarming gaan verbeteren.

Ook gaat Van den Breemer vanaf het nieuwe seizoen zogenaamde bladsapanalyses uitvoeren. ?Daarvoor pak je een handje gras en knijp je het sap eruit?, legt hij uit. Dat sap wordt vervolgens naar een laboratorium gestuurd. Heeft het gras calciumtekort, of heeft het magnesium nodig? ?Dat kun je allemaal zien. Een prachtig systeem.?

Maar eerst wacht een andere uitdaging: na de oefenwedstrijd tegen Feyenoord van zaterdag verdwijnt het veld uit het Kooi Stadion. Wat overblijft zijn de 20 miljoen kunstgrasvezels die vermengd zijn met het natuurgras. Cambuur heeft een zogenaamd hybride veld en ook dat moet na elk seizoen vervangen worden.

Het oefenduel met Feyenoord moet voor de club een feestelijke aangelegenheid worden, maar geeft Van den Breemer ook hoofdbrekens. Hij heeft daardoor maar vijf weken om het nieuwe veld klaar te stomen voor de eerste competitiewedstrijd. ?Dat is eigenlijk veel te kort. Het wordt een flinke uitdaging.?

Aan uitdagingen is de 28-jarige grasmeester inmiddels wel gewend. Om hem te ontlasten heeft de club inmiddels iemand aangenomen die hem fulltime gaat ondersteunen. Misschien kan hij dan, voor het eerst in jaren, eindelijk weer eens met vakantie. ?Als ik nu weg zou gaan, zou ik ook niet lekker op het strandbedje liggen. Ik moet er gewoon staan.?

Hij doet het met liefde. ?Dit is echt mijn droombaan. Ik zou niets liever doen dan dit, behalve dan zelf voetballen, maar dat zit er niet in.? En dan, lachend: ?Maar ik maak wel meer meters op het veld dan die gasten.

Poetser

Citaat van: Galdiano op juli 05, 2025, 09:26:44
Die kleedkamer van de tegenstander dat kan toch niet? Daar is op bezuinigd. Paar oud stoeltjes van noord erin en klaar waren ze...  :zucht

Het is 2025.

Een keer een rondleiding gehad in de Arena. Die kleedkamer van de gasten is daar ook echt om te janken.

Galdiano

Wat een passie van onze greenkeeper!  _O_
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Oud Cambuur

Citaat van: Poetser op juli 05, 2025, 09:58:24
Een keer een rondleiding gehad in de Arena. Die kleedkamer van de gasten is daar ook echt om te janken.

Dat zie je bij alle clubs gewoon goed genoeg zonder poespas ze hoeven er niet te wonen

NRG

Die kleedkamer van de tegenstander dat kan toch niet? Daar is op bezuinigd. Paar oud stoeltjes van noord erin en klaar waren ze...  :zucht

Het is 2025.

Heb je wel eens een stadiumtour in Engeland gedaan? Daar zijn uit kleedkamers vaak nog soberder.

Eewal

Het veld gaat er na vandaag uit? Bijzonder..

Noordcambuur

mark1989

Citaat van: papier op juli 05, 2025, 08:40:59
Natuurlijk heeft het er invloed op. Weliswaar niet direct want het is inderdaad gereserveerd, maar aan het eind van de periode heeft de gemeente al het geleende geld terug ipv 4.5 miljoen minder. Dat kan dan niet ergens anders aan worden uitgegeven.

Ja ervan uitgaande dat cambuur niet failliet gaat. Als dat wel gebeurt verliest de gemeente 20 miljoen.

Dus je moet naar het hele plaatje kijken. Op dit moment heeft de gemeente een totaal aan leningen van 14 mln + 6 mln uit staan. Als cambuur failliet zou gaan is de gemeente 20 mln kwijt. In het nieuwe model wordt de lening van 6 mln geheel afgelost en staat Pieter Kooi garant voor die lening van 14 mln. Dus dat geeft veel meer zekerheid.

papier

Citaat van: mark1989 op juli 05, 2025, 11:35:49
Ja ervan uitgaande dat cambuur niet failliet gaat. Als dat wel gebeurt verliest de gemeente 20 miljoen.

Dus je moet naar het hele plaatje kijken. Op dit moment heeft de gemeente een totaal aan leningen van 14 mln + 6 mln uit staan. Als cambuur failliet zou gaan is de gemeente 20 mln kwijt. In het nieuwe model wordt de lening van 6 mln geheel afgelost en staat Pieter Kooi garant voor die lening van 14 mln. Dus dat geeft veel meer zekerheid.

Cambuur schrijft al geruime tijd goede cijfers. Is kredietwaardig anders had men in eerste instantie al geen lening kunnen krijgen. De kredietwaardigheid van de club is een gegeven en daarmee zou ik als gemeente voldoende vertrouwen hebben om 20 miljoen terug te krijgen. Ik zou daar zeker geen 4.5 miljoen afschrijven voor meer zekerheid. Het is niet alsof de gemeente een gok aan is gegaan met Cambuur.

Mocht Cambuur in zwaar weer komen kan men altijd nog 4.5 miljoen vrijmaken.

mark1989

Citaat van: papier op juli 05, 2025, 11:42:38
Cambuur schrijft al geruime tijd goede cijfers. Is kredietwaardig anders had men in eerste instantie al geen lening kunnen krijgen. De kredietwaardigheid van de club is een gegeven en daarmee zou ik als gemeente voldoende vertrouwen hebben om 20 miljoen terug te krijgen. Ik zou daar zeker geen 4.5 miljoen afschrijven voor meer zekerheid. Het is niet alsof de gemeente een gok aan is gegaan met Cambuur.

Mocht Cambuur in zwaar weer komen kan men altijd nog 4.5 miljoen vrijmaken.

Puur financieel gezien heb je gelijk. Maar je moet ook naar andere zaken kijken. De gemeente is geen Bank. Dan was de keuze snel gemaakt. Gemeente heeft niet als doel om leningen te verstrekken en daar geld aan te verdienen. Zij kunnen nu met een relatieve simpele oplossing maatschappelijke meerwaarde creeeren. Een betere presterend cambuur. Is ook gunstig voor de stad. Een eredivisie club dat financeel gezond is in je stad is goed. Als Hoofdstad van Friesland wil je graag een eredivisie club hebben.

Inferno-058

Het is 2025.
Dat is gewoon een psychologisch dingetje om de tegenpartij negatief te be?nvloeden. Ben zelf eens bij een stadion tour van Stamford Bridge (Chelsea) geweest. Daar is de kleedkamer voor de tegenstander qua alles een stuk minder...

Inferno-058

Citaat van: thankyou op juli 05, 2025, 08:52:07
Allemaal geweldig, maar een opendag/rondleiding om vrij rond te lopen om het zelf allemaal te bekijken ipv via omrop had ik wel kunnen waarderen.
Eens

papier

Citaat van: mark1989 op juli 05, 2025, 12:00:49
Puur financieel gezien heb je gelijk. Maar je moet ook naar andere zaken kijken. De gemeente is geen Bank. Dan was de keuze snel gemaakt. Gemeente heeft niet als doel om leningen te verstrekken en daar geld aan te verdienen. Zij kunnen nu met een relatieve simpele oplossing maatschappelijke meerwaarde creeeren. Een betere presterend cambuur. Is ook gunstig voor de stad. Een eredivisie club dat financeel gezond is in je stad is goed. Als Hoofdstad van Friesland wil je graag een eredivisie club hebben.

Hoewel ik het met je eens ben dat; A de gemeente geen bank is en B de gemeente wel gebaat is bij een goed presterende voetbalclub. Vind ik dus niet dat de gemeente hier die 4.5 miljoen voor moet inzetten. In mijn ogen heeft de gemeente al aangetoond dat het wil meedenken met de club. Juist door de club een lening te verstrekken. Zowel de club als de gemeente zouden vermoedelijk liever dat de lening bij een bank was geweest. Maar hoewel de cijfers van Cambuur de afgelopen jaren goed zijn, is er vermoedelijk niet goed vet op de botten om bij een normale bank aan te kloppen. In mijn ogen heeft de gemeente hier dus juist omdat de club belangrijk is voor de stad een rol gepakt (als bank) die niet bij ze past.

JSE

Het is 2025.

Dit is nog ??n van de betere, kleedkamers voor de uitploegen zijn er nog veel, veel minder.