Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to SC Cambuur Forum - Cambuur Online. Please login or sign up.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 1.131
  • Latest: Pedeja
Stats
  • Totaal berichten: 404.867
  • Totaal topics: 1.959
  • Online today: 117
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
97 gasten, 6 leden (1 verborgen)
zeewolde, Noordcambuur, mindra, justremco, DeBruyne

Dwight Lodeweges

Gestart door grijskijker, februari 18, 2013, 17:45:19

Vorige topic - Volgende topic

piene hassus

Yellow Army

LC

Wereldburger in Leeuwarden

Zondag begint Cambuur aan het avontuur in de eredivisie, onder supervisie van globetrotter Dwight Lodeweges. ,,Zelfvertrouwen is een van de belangrijkste dingen. Belangrijker dan al het tactische.''

Het gesprek met Dwight Lodeweges (55) is een aaneenschakeling van leuke anekdotes. Diverse culturen
heeft hij als wereldburger ervaren: in Amerika, de Verenigde Arabische Emiraten, Canada, Japan. Een aspect is helder. ,,Je moet nooit proberen de cultuur van een land te veranderen.''
Het gesprek vindt plaats op het terras van restaurant De Grote Wielen, enkele kilometers buiten Leeuwarden.
De waterplas ligt er rimpelloos bij. ,,Prachtig'', zegt Lodeweges, als hij het natuurgebied aanschouwt.
De trainer van Cambuur vertelt enthousiast. Ongecompliceerd, een prachtige verteller, een spraakwaterval.
,,Eerlijk, oprecht, pro-actief.'' Zo zou hij zich in grote halen willen omschrijven, al moet hij even nadenken.
Hij vindt het best lastig een karakterschets van zichzelf te tekenen.
Vader van drie dochters en trotse grootvader van vijf kleinkinderen. Geen verborgen agenda's, maar ook
niet roomser dan de paus zijn, is zijn motto. ,,Normaal gedrag vertonen. Is er iets, geef het aan. Mensen kunnen problemen hebben. Die heb ik ook wel eens.''

Eerst kijkt hij in een nieuwe omgeving even de kat uit de boom. ,,Als ik mensen vertrouw, wil ik me helemaal
geven.Wordt mijn vertrouwen beschaamd, dan is dat een flink traumatische ervaring.'' Die laatste zin
floept er zomaar uit. Vroeger was hij trouwens een verlegen ventje. ,,Als er thuis visite kwam, dook ik de eerste vijf minuten altijd achter de kachel.'' Hij was net rond met Cambuur toen hij en de directie even
bij FC Twente op visite waren. Voorzitter Joop Munsterman van de club uit Enschede zei: ,,Lodeweges,
we stonden op het punt jou te bellen, maar Cambuur was ons net voor.'' Als hij daaraan herinnerd wordt, haalt Lodeweges de schouders op. ,,Ik was het alweer vergeten. Klaar. Daar ga ik Cambuur niet voor
in de steek laten.''
Hij omschrijft zichzelf als een huismus, maar is tegelijk iemand die het laatste decennium de halve wereld
is overgevlogen. Hij was van 2004 tot 2006werkzaam bij Al Jazira in de Verenigde Arabische Emiraten. In 2006 en 2007 werkte hij in Japan. Eind december van dat jaar ging hij naar PSV. Eerst werd hij assistenttrainer, maar als interim-coach (Huub Stevens was opgestapt) werd hij in 2009 kampioen met de Eindhovense topclub.
Lodeweges tekende vervolgens voor twee jaar bij NEC, maar hield het daar al op 27 oktober 2009 voor
gezien. Begin 2010 vloog hij weer uit, richting Canada, om in 2011 voor een klein jaar in Japan neer te strijken. Hij maakte daar de verschrikkelijke tsunami van redelijk dichtbij mee en dacht een moment dat zijn laatste uur geslagen was.
Lodeweges werkte tijdens zijn buitenlandse avonturen onder meer met de Limburger Sef Vergoosen en
met Hans Schrijver, nu hoofd scouting bij Cambuur.
Zijn zoektocht naar avontuur kan Dwight Lodeweges niet ontzegd worden.Het thuisfront toonde er begrip
voor. ,,Mijn vrouw Betsy is een lief mens, zij laat mij helemaal vrij. Zij weet ook dat het heel belangrijk
voor mij is.'' Betsy Lodeweges liet zich eens ontvallen dat zij misschien de trainersvrouw is met het minste
verstand van voetbal. Ach, wat niet weet, wat niet deert.
Vorig jaar maakte Lodeweges met zijn echtgenote een trip door Amerika en Canada. Ze huurden een auto
en reden in ruim twee weken zo'n 4500 kilometer. Van regenwouden tot woestijnen, ze kwamen van alles
tegen. Het was een fantastische ontdekkingstocht.
Lodeweges is natuurmens en sportfanaat. Golfen is een passie. ,,Ik heb een keer achttien holes achter
Maarten Lafeber aangelopen. Prachtig.''

Werken in andere landen bezorgde hem een schat aan levenswijsheid. ,,Het vormt je en misschien leer je daardoor dingen meer te relativeren.Wij zijn er in Nederland goed in om met het vingertje omhoog naar anderen te wijzen. Je moet de cultuur van een land niet willen veranderen. In de Emiraten doen ze alles zó langzaam. Maar wat wil je? Het is er dik veertig graden en de mensen komen er uit een cultuur van kamelen.''
,,In Japan is de groep belangrijk. Hier werken bij een bank nog anderhalve man, daar werken veertig, vijftig
mensen. De groep moet aan het werk worden gehouden. Alles wordt er dubbel gecheckt. Voetballers die
geen contract meer aangeboden krijgen, worden begeleid naar try-outs. Normen en waarden zijn daar heel
anders dan in de Emiraten.''
De Cambuur-trainer doceert. ,,Bij Brazilië denk je aan mooie vrouwen, witte stranden, carnaval. Daar hoort
dus mooi voetbal bij. Bij Duitsers denk je aan discipline en zo voetballen ze ook. Japanners zijn altijd respectvol. De groep telt, niet het individu. Daardoor ontstaat gebrek aan creativiteit. "
,,Dan de Nederlanders, wij zijn een dienstverlenend land en nieuwsgierig. Wij moeten inventief zijn en haantje de voorste.We willen mooi, maar ook avontuurlijk voetballen met aandacht voor het individu.
Het voetbal van een land weerspiegelt zich in de cultuur.'

In Canada is hij 55 jaar geleden geboren, toen zijn ouders daar het geluk en betere levensomstandigheden
zochten. Zijn vader was een hardwerkende man. ,,Wat die allemaal niet gedaan heeft'', zei Dwight
Lodeweges al eens eerder. Uit die zin sprak grote bewondering. Zijn ouders keerden terug naar Nederland
en begonnen een kwekerij. Dwight Lodeweges werkte zich tien jaar een slag in de rondte in het bedrijf. In
1988 stopte hij met voetbal en haalde vervolgens zijn trainersdiploma's.

Hij speelde met het Nederlands  jeugdelftal van veertien- en vijftienjarigen op Wembley tegen Engelse leeftijdgenoten. Jan Zwartkruis was trainer en Lodeweges linkerspits. ,,Wij waren van die iele Hollandse jongetjes die speelden tegen Engelse knapen die anderhalve kop groter waren.''
Als zeventienjarige kwam hij bij Go Ahead Eagles terecht. Bij die club werd hij omgeturnd van linkerspits
tot centrale verdediger, al vond hij dat aanvankelijk maar niks. Het was een harde leerschool, conform de
tijdgeest van die jaren. ,,Als je iets niet goed deed, werd je aan alle kanten stijf gescholden. Dan kreeg je er
zo van langs, dat je geen tweede keer dezelfde fout maakte. Toen ik ging voetballen in Noord-Amerika merkte
ik dat je daar niet op dezelfde manier kon coachen.''
Hij gaf eens een Amerikaanse voetballer een uitbrander. Na drie keer ging de medespeler demonstratief
naar zijn schoenen kijken en sprak: 'Do you think you are a fucking superstar?' ,,Daar heb ik op mijn
21ste van geleerd.''
In Noord-Amerika moesten ze lange reizen maken. Met 35 man in een vliegtuig. Om kosten te sparen namen
ze in alle vroegte een lijnvlucht met tussenstop. ,,Dan moesten we soms drie, vier uur wachten op een
vliegveld. We hadden een Engelse trainer, Roger Thompson, en die nam ons dan in de tussentijd mee de
kroeg in. Gezelligheid was voor hem belangrijk.''
Zijn laatste Nederlandse club in het betaalde voetbal was in 2009 NEC. Hij had er geen goed gevoel bij
en stapte snel op. Bij FC Groningen (seizoen 2001-2002) werd de situatie zo onhoudbaar dat hij de eer aan
zichzelf hield.
Hij heeft een paar tegenslagen in zijn trainerscarrière moeten incasseren. ,,Alle trainers hebben wel een paar littekens'', zegt Lodeweges en hij verwijst naar Ronald Koeman. Nu gevierd bij Feyenoord, eerder mislukt bij AZ.

Dwight Lodeweges staat bekend als een vakman, iemand die verzorgd voetbal voorstaat.
,,Mag ik een blaadje?'' vraagt hij en pakt het notitieblok. Voor de uitleg van de speelwijze krast hij een aantal
lijnen en cirkels op papier. Van Oebele naar Marlon, naar Mart, Erik, Oliver en dan cirkels naar het gebied
waar Paco en Martijn moeten opereren. Hij ziet het helemaal voor zich.
Zondag begint het. Voor veel spelers is de eredivisie nieuw. Lodeweges was bij PSV coach tijdens Champions
League-wedstrijden. ,,Maar een wedstrijd als Cambuur-NAC kan net zo spannend zijn. Rinus Israël zei
eens: 'Trainen is zo'n mooi vak, maar ze moesten al die wedstrijden afschaffen'. Dat vond ik wel mooi.''
Met Henk de Jong, Jan Bruin, Sandor van der Heide en René Grotenhuis moet hij een kamer van minder
dan twintig vierkante meter delen. Gebrek aan ruimte in het verouderde stadion is voor hem echter geen probleem.
Luchtig: ,,Je moet meedelen in de onmogelijkheden van deze club. Ik wil voor mezelf leuke dingen doen,
iets waar ik me goed bij voel. Dit is zo'n leergierige groep. Zelfvertrouwen in de voetballerij is een van de
belangrijkste dingen. Belangrijker dan al het tactische.''
Area 58

SportClubCambuur

Geweldige optredens van onze trainer in de media! Lekker no nonsense en uitgesproken!

wiekie1969

Met angsthazenvoetbal kom je er niet Dwight!!! :( :(

Roofvogel

Citaat van: wiekie1969 op augustus 08, 2013, 12:30:48

Kap nou eens man.

Unknown

Serieus, nu al?

EDIT: oh, na aanleiding van de vermoedelijke opstelling, dat snap ik nog enigszins.  ;)

dizzhead

Wacht het nou maar even af met Lukoki 90 minuten lang op de flank. Het is wel een uitwedstrijd, angsthazenvoetbal is niemand voorstander van. Maar uit bij Roda (die toch echt wel meer middenmotor zijn) mag je heus wat behoudend zijn in de basiself.

speculeter

De Raaf

Poe, met deze opstelling heb je wel erg weinig voetbal op  op het middenveld. Op die manier houdt je de bal moeilijk in de ploeg en komt verdediging alleen maar meer onder druk te staan. En Van Moorsel en Oepi op de bank gaat te ver

Nightmarelwd

Citaat van: De Raaf op augustus 08, 2013, 13:21:57
Poe, met deze opstelling heb je wel erg weinig voetbal op  op het middenveld. Op die manier houdt je de bal moeilijk in de ploeg en komt verdediging alleen maar meer onder druk te staan. En Van Moorsel en Oepi op de bank gaat te ver

Wanneer hij Makrini op de bank zet is het niet goed. Het is bij sommige mensen nooit goed.
Hij kan moeilijk 18 spelers opstellen
MI-Sider for Life

De Raaf

Makrini op de bank was terecht, Dijkstra was beter in voorbereiding. Maar nu heb je een middenveld dat alleen bezig is met tegenhouden en/of terugspelen.

De Raaf

En dan krijg je vaak deksel op de neus, we spelen niet uit tegen top 1

wiekie1969

Citaat van: Roofvogel op augustus 08, 2013, 12:31:08
Kap nou eens man.

Ik geef alleen mijn mening Roofvogel, ben het totaal oneens met de opstelling, dat mag toch? De VOETBALLERS Paco en Oebele zitten op de bank evenals onze topscorer van vorig seizoen Hemmen.

Muv Lukoki en Nienhuis staan er nu 9 grijze muizen in het veld.

wiekie1969

Citaat van: De Raaf op augustus 08, 2013, 13:27:25
Makrini op de bank was terecht, Dijkstra was beter in voorbereiding. Maar nu heb je een middenveld dat alleen bezig is met tegenhouden en/of terugspelen.

Gebeurde zondag toch oek al Raaf?

Dokkumer

Bakker, Dijkstra, Paco vond ik niet een middenveld wat alleen maar staat om tegen te houden. Paco is normaliter wel een speler die "naar voren speelt", vond hem zondag wel op 1 of andere manier wat te angstig. En Bakker is ook niet iemand die normaliter alleen maar achteruit speelt.

Op papier dus niet, in de praktijk ben ik  het wel met je eens helaas ;)