Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to SC Cambuur Forum - Cambuur Online. Please login or sign up.

Shoutbox

Recent

Leden
  • Totaal leden: 1.131
  • Latest: Pedeja
Stats
  • Totaal berichten: 404.867
  • Totaal topics: 1.959
  • Online today: 117
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
  • Users: 1
  • Guests: 84
  • Total: 85
  • fred
84 gasten, 1 lid
fred

Dwight Lodeweges

Gestart door grijskijker, februari 18, 2013, 17:45:19

Vorige topic - Volgende topic

Eewal

Hij geeft ook aan dat Nederland nog niet van spelers als Bakker en Bijker heeft gehoord. Interview blijkbaar voor het weekend al afgenomen  8)

roepieh

Heeft Dwight aandelen in de Graaf? ;)

denistel

Lodeweges: 'Henk heeft hier fantastisch werk geleverd'

14/07/2013 10:11

Bij het komend seizoen na lange tijd weer in de Eredivisie terugkerende SC Cambuur doet zich het opmerkelijke feit voor dat de hoofdtrainer de opvolger is van zijn eigen assistent.

Dwight Lodeweges (foto) tekende reeds enkele maanden geleden in Leeuwarden een tweejarig contract op het moment dat Henk de Jong nog technisch eindverantwoordelijke was. De Jong nam eind vorig jaar, lopende het seizoen, de taken bij Cambuur over van de ontslagen Alfons Arts.

De immens populaire De Jong kreeg het elftal bijtijds aan het voetballen en werd met de ploeg zelfs kampioen van de Jupiler League met promotie tot gevolg. Toch moet hij nu weer genoegen nemen met een rol als assistent.

De Fries is bezig met de trainerscursus Coach Betaald Voetbal en zegt zich te schikken in zijn nieuwe rol. Ook Lodeweges verwacht geen problemen. De oud-trainer van onder meer Go Ahead Eagles, FC Groningen en PSV zegt daarover: 'Henk heeft hier vorig seizoen fantastisch werk geleverd. Het elftal zat op een dood spoor. Hij heeft talenten laten opbloeien. Ik ken zijn status in Leeuwarden, maar ik zie zeker geen bedreiging.'

'We hebben veel over voetbal gesproken en zitten op één lijn. Ik ben weliswaar de hoofdtrainer, maar wij doen het als staf samen. Ik kijk er naar uit met zoveel voetbalverstand te mogen werken.'

Lodeweges zal naast de functie van hoofdtrainer ook verantwoordelijk worden voor het technisch beleid. Met de in Canada geboren Lodeweges heeft SC Cambuur een nationaal en internationaal zeer ervaren medewerker in huis. Zo was hij eerder niet alleen in Nederland werkzaam (onder meer Go Ahead Eagles, FC Zwolle, FC Groningen, PSV), maar was hij eveneens werkzaam in Japan, Canada en de Verenigde Arabische Emiraten

piene hassus

Wilt u Hemmen even meegeven niet altijd in buitenspelpositie te gaan staan? Er is dan namelijk 1 afspeelmogelijkheid minder. Barto begint daar ook al mee.
En wilt u met Dijkstra overleggen om niet om de bal te vragen als er 3 tegenstanders om hem heen staan waarvan 1 tussen hem en de balhebber staat. En wilt u de balhebber aangeven Feldballe eens in de ruimte aan te spelen in plaats van in de voeten.

Yellow Army

Citaat van: piene hassus op juli 24, 2013, 14:23:20
Wilt u Hemmen even meegeven niet altijd in buitenspelpositie te gaan staan? Er is dan namelijk 1 afspeelmogelijkheid minder. Barto begint daar ook al mee.
En wilt u met Dijkstra overleggen om niet om de bal te vragen als er 3 tegenstanders om hem heen staan waarvan 1 tussen hem en de balhebber staat. En wilt u de balhebber aangeven Feldballe eens in de ruimte aan te spelen in plaats van in de voeten.

...en wilt u er even voor zorgen dat we NAC met 8-0 op hun sodeflikker geven.
Area 58

denistel

cambuurlegend

Citaat van: piene hassus op juli 24, 2013, 14:23:20

En wilt u met Dijkstra overleggen om niet om de bal te vragen als er 3 tegenstanders om hem heen staan waarvan 1 tussen hem en de balhebber staat.

Dat is het gevaar als je een een jongen als Dijkstra aanvoerder maakt , die gaat nu heel geforceerd over dat veld heen lopen als Beckenbauer !! Snel weer die band afnemen en naar de achterste lijn met deze jongen.

denistel

achter in staat leeuwin al hoor

cambuurlegend

Citaat van: denistel op juli 24, 2013, 15:01:47
achter in staat leeuwin al hoor

En op het middenveld hoort Makrini te staan , met aanvoerdersband !! |:) |:) |:) |:) |:)

Lore

Citaat van: cambuurlegend op juli 24, 2013, 15:14:51
En op het middenveld hoort Makrini te staan , met aanvoerdersband !! |:) |:) |:) |:) |:)

_O_

YellowBlue

Dijkstra speelt anders prima op het middenveld. Er komen ook wedstrijden dat je hem mooi naast El Makrini kunt zetten als extra slot op de deur.

Holwerd voor Cambuur

Citaat van: cambuurlegend op juli 24, 2013, 15:14:51

:thumbsup :thumbsup
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Lore

Citaat van: YellowBlue op juli 24, 2013, 16:16:09
Dijkstra speelt anders prima op het middenveld. Er komen ook wedstrijden dat je hem mooi naast El Makrini kunt zetten als extra slot op de deur.

Vond je dat gisteren? Ik vond Makrini echt veel beter spelen, maar het is wel lastig te vergelijken want de complete selectie van Mallorca was gewisseld. Dat zij bij elkaar kunnen spelen als extra slot ben ik wel met je eens.

Ik ben alleen wel benieuwd wie de creativiteit moet verzorgen. Daar zijn Markrini en Dijkstra dan weer niet voor......

Bernardo

Lodeweges wil het publiek vermaken
7

Cambuur speelt het komende seizoen eindelijk weer op het hoogste niveau van het betaalde voetbal in Nederland. Voor de van VVOG afkomstige hoofdtrainer is dit geen onbekend terrein.
De in Canada geboren Dwight Lodeweges voetbalde als voorstopper zowel in Nederland (Eagles) als in Canada (Montreal Manic en Edmonton Drillers) maar ook in de Verenigde Staten (Minnesota Strikers) in de hoogste divisies. Ook als trainer kent hij de klappen van de zweep. Hij was onder meer eindverantwoordelijke bij PEC Zwolle, FC Groningen, NEC, PSV, FC Edmonton (Canada) en JEF United (Japan). Na het Japanse avontuur keerde wereldburger en voetbaldier Lodeweges in de zomer van 2012 terug naar Nederland om bij VVOG aan de slag te gaan. Diezelfde club was ook eind jaren negentig gedurende drie seizoenen zijn werkgever. In 1997 bezorgde hij de Harderwijker hoofdklasser de landstitel bij de zaterdagamateurs. In februari van dit jaar werd bekend gemaakt dat Cambuur per 1 juli 2013 een overeenkomst voor de duur van twee seizoenen had afgesloten met de doorgewinterde trainer.

Voor je komst naar Leeuwarden verruilde je Japan voor Harderwijk.  Dat was niet alleen een totaal andere werkplek maar je ging ook nog terug naar de amateurs. Kun je uitleggen welke beweegredenen je daartoe had?
,,Gedurende mijn loopbaan in het voetbal heb ik heel wat gezien van de wereld. Mijn vrouw heeft me daar altijd in gesteund. Al die jaren bleef zij in Nederland wonen en ging ik van hotel naar hotel. We zochten elkaar met soms kleine maar ook met grote tussenpozen op.  Op enig moment komt het besef dat je gewoon thuis wilt zijn; Het is heerlijk om in je eigen bed wakker te worden! Onderhand heb ik ook vijf kleinkinderen die ik maar wat graag op zie groeien. De terugkeer naar VVOG betekende dat ik zowel bezig kon blijven op het voetbalveld maar dat er ruim tijd overbleef om bij mijn familie te zijn."

En toen klopte Cambuur bij je aan.
,,Ik kende Gerald van den Belt nog uit de tijd dat ik trainer was bij Zwolle (1998-2001) en hij daar als aanvaller speelde. De openheid waarmee ik door hem werd benaderd en vooral mijn gevoel erbij waren meer dan voldoende reden om met Cambuur in zee te gaan. De 'klik' was er gelijk. Bovendien had ik erg veel zin om weer in het betaalde voetbal bezig te zijn."

De promotie moet ook jou verrast hebben.
,,Ja natuurlijk. Toen ik tekende in februari ging ik ervan uit dat ik met Cambuur in de eerste divisie bovenin mee zou moeten draaien om misschien wel promotie af te dwingen. In de laatste weken van vorig seizoen heeft Henk de Jong dat kunstje al geflikt samen met de jongens. Dus nu is het zaak om samen met hem en de rest van de selectie in de eredivisie te blijven. Want dat de doelstelling handhaving is dat spreekt voor zich."

Hoe staat de selectie er conditioneel voor?
,,Beter dan ik had gehoopt! De 'citroentjesweek' hebben ze inmiddels achter de rug en prima doorstaan. Tot aan de wedstrijd tegen Almere hebben we ze fysiek uitgeknepen, vandaar die benaming. Van de zware trainingsarbeid zijn ze sneller hersteld dan ik had verwacht. Dat geeft dus vertrouwen in aanloop naar de competitie."

En hoe is het met de zoektocht naar die laatste spelers die de selectie compleet moeten maken?
,,Wat de laatste gewenste versterkingen betreft kan ik niets anders doen dan geduld hebben. De club let goed op de portemonnee, neemt geen overhaaste beslissingen en wacht dus op buitenkansjes op de spelersmarkt. Daar heb ik alle begrip voor. We zijn nog op zoek naar kwaliteit centraal achterin, links op het middenveld en op de rechtervleugel. Geen spelers voor de breedte dus! Maar dat de selectie, waar ik op dit moment over beschik, op hoog niveau kan voetballen was al duidelijk te zien in de oefenwedstrijd tegen Sparta in Valkenswaard; Daar heb ik genoten van het vertoonde spel, met name in de eerste helft."

In hoeverre heeft het kunstgrasveld invloed op de wedstrijden en trainingen?
,,Een hele grote! Ik wil een hoge balcirculatie zien en daar leent dit veld zich prima voor; Uiteraard stem ik de trainingen daar ook op af. Tegenstanders die niet gewend zijn aan deze ondergrond zullen daar hinder van ondervinden. Ik ga niet zeggen dat we door die omstandigheid twee, drie of om mijn part tien punten meer gaan pakken dan onder andere omstandigheden maar het is absoluut een voordeel."

Welke speelstijl gaan we zien?
,,Ik verwacht dat we thuis regelmatig ruim 9.000 toeschouwers mogen begroeten. Die mensen wil ik vermaken en dus zullen we aanvallend gaan spelen. Uitgaan van eigen kracht en volharden met waar we mee bezig zijn vind ik erg belangrijk. Ook als we verliezen gaan we dus niet gelijk van alles aanpassen. Natuurlijk zullen we in sommige wedstrijden afwachtender voetbal moeten spelen, maar dat is niet het uitgangspunt voor het komende seizoen."

Ben je tevreden met het competitieprogramma?
,,Oh, absoluut. We kunnen er als het ware 'rustig' ingroeien. Want als we in de eerste weken tegen bijvoorbeeld Ajax, Feyenoord en PSV hadden moeten beginnen was het toch heus een ander verhaal."

Staat de basiself al min of meer vast?
,,Op een aantal posities wel maar sommige spelers ontlopen elkaar maar weinig en er kan nog genoeg veranderen in de komende dagen. Als de competitie begint staat het elftal er, daar hoeft niemand zich zorgen om te maken."

sk13

Publiek vermaken??? Nou dat was tegen almere en mallorco niet te zien. Tikkie breed tikkie terug. Tegenstander vastzetten?? Nou ik zie het er niet in terug.