Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to SC Cambuur Forum - Cambuur Online. Please login or sign up.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 1.132
  • Latest: Ahjajuh
Stats
  • Totaal berichten: 404.881
  • Totaal topics: 1.959
  • Online today: 187
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
89 gasten, 2 leden
zeewolde, okkele

Sandor van der Heide

Gestart door Chipke, maart 26, 2013, 13:31:15

Vorige topic - Volgende topic

Stiens

Sandor van der Heide nu baas escape rooms: ?Stanley Menzo zou ik wel wat langer willen opsluiten?

Niet voor elke speler of trainer is een leven lang in de voetballerij weggelegd. Soms lonkt een leven in de luwte of is het nodig om met een baan buiten de spotlights de kost te verdienen. In deze rubriek zoomen we in op de tweede carri?re van ex-spelers en trainers. Vandaag: Sandor van der Heide, ex-speler van SC Cambuur en voormalig trainer van IJsselmeervogels en assistent-trainer van SC Cambuur en De Graafschap.

Van der Heide komt tijdens het gesprek gaandeweg tot de conclusie dat hij eigenlijk een ontsnappingskunstenaar is. Hij tekende een driejarig contract bij Waldhof Mannheim, maar speelde er nooit. Als creatieve, aanvallende middenvelder moest hij zich bij Cambuur een weg banen tussen opponenten met vlijmscherpe tackles.

De Fries uit Sneek heeft een uitgesproken mening over de voetbalwereld, die hij drie jaar geleden de rug toekeerde. Hij zegt dat hij het nooit erg naar zijn zin had. De vrijbuiter is opvallend genoeg mede-eigenaar van een zestal escape rooms.

Sandor van der Heide: ?Met Sandor van der Heide.?

Blij dat je opneemt. Dat betekent dat je niet in een van je escape rooms opgesloten zit. Hoe ben je in die wereld verzeild geraakt?
?Dat is een leuk verhaal. We deden een vriend in 2016 voor zijn verjaardag een avondje escape room cadeau. Dat was vlak bij Wolvega. Op de terugweg kwam ik met twee vrienden tot de conclusie dat het wel heel leuk was. Nog voor we thuis waren, hadden we al een pand gehuurd. Het is puur op intu?tie begonnen.?

Hoe heb je dat pand ingericht?
?We hebben er zes escape rooms in gebouwd, die allemaal een thema hebben. Er is onder meer een circus met een clown, een safe house in Polen, een Oostenrijkse skihut, een Chinees afhaalrestaurant en een beeldhouwer met diamanten en kunst. Alles wat er staat, hebben we zelf bedacht en gebouwd. Dat is het leukste van het vak. We zitten aan een wijntje of biertje en bedenken de puzzels. In elke room zitten geheime doorgangen. Dat zijn de mooiste dingen die we gemaakt hebben.?

Komen er veel mensen op af?
?Elk weekeinde zijn we volgeboekt. Je kunt onze escape rooms ook gebruiken voor teambuilding. In drie ervan start je met tweetallen. Dan is het een kwestie van goed samenwerken. Cambuur is geweest. Heerenveen belde op voor de Friese derby. Die hebben op een middag alle rooms gespeeld.?

Je bent een geslaagd zakenman?
?We hebben aan het Sneker meer nog een beach club. Ingericht zoals op Ibiza, met veel palmbomen en groen. In de zomer vertoeven daar 500 mensen. Ik vind het leuk om mensen blij te maken. Dat had ik als voetballer al. Dan wilde je de mensen die een kaartje kochten iets extra?s geven. Maar soms was een puntje belangrijk en moest je vanuit de organisatie spelen. Dat heb ik nooit graag gedaan.?

Als voetballer leek je een grote toekomst tegemoet te gaan. Je speelde met Mark van Bommel in Jong Oranje en tekende een driejarig contract bij Waldhof Mannheim.
?Ja, maar daar heb ik nooit gespeeld. Het ging ineens allemaal heel snel. Ik had een goede nacompetitie gespeeld. Voor ik het wist zat ik bij Mannheim. Ik bleef er drie weken en voelde me doodongelukkig. Ik wilde de warmte van mijn vrienden en familie voelen. De club besloot me te verhuren aan Cambuur. Twee jaar later was er geen geld meer. Ik zou me in Duitsland melden. Op weg naar Mannheim moest ik bij Keulen rechtdoor, maar je kon ook rechtsaf naar Venlo. Dat heb ik gedaan. Ik ging spelen voor ONS Sneek.?

Vind je het niet jammer? Je hebt een hoop geld laten liggen.
?Ik ben er juist heel trots op dat ik die keuze gemaakt heb. Ik vind het mooi dat voetballers voor het avontuur naar het buitenland gaan. Voor mij was het niet weggelegd. Op dat moment in mijn leven wilde ik thuis of in de buurt zijn. Ik heb voor mijn geluk gekozen.?

Als trainer ben je kampioen geworden met IJsselmeervogels en je hebt als assistent van Henk de Jong veel succes gehad. Toch ben je een paar jaar geleden gestopt.
?Ik zag geen uitdaging meer. Met De Jong gingen we altijd uit van voetbal. Soms stonden we bij de rust al met 3-0 voor. We hoopten dat een tegenstander wat anders zou gaan doen en dat we er iets tegenover moesten zetten. Dat gebeurde hoogst zelden. Veel trainers praten met moeilijke woorden, maar kunnen geen training geven of wedstrijd lezen.?

Je hebt geen hoge pet op van je collega?s.
?Negen van de tien trainers heeft geen idee of speelt liever op resultaat dan leuk voetbal. Arne Slot is wel een topper. Ik ben blij dat hij een echte kans heeft gekregen. Die heeft De Jong nooit gehad. Een paar jaar geleden, na die twee titels met Cambuur, had een grote club hem moeten pakken. Maar de geldschieters van de grote clubs willen pronken met een grote naam. Dat zal niet snel veranderen.?

Als De Jong wel naar een grote club was gegaan, had je misschien nog in de voetballerij gewerkt?
?Dan was er in ieder geval een uitdaging. Ik mis de voetbalwereld niet. Vaak hebben mensen het voor het zeggen die be?nvloed worden door supportersgroepen. De druk op een trainer komt altijd van buitenaf. Dan ben je echt kansloos. Als iedereen nou eerlijk zou zijn. Een spits die drie goals maakt, laat verbaal altijd het teambelang prevaleren. Wat een poppenkast. Die jongen denkt alleen hoe goed het is voor zijn eigen marktwaarde.?

Wie zou je wat langer op willen sluiten in een escape room?
?Wat een vraag. Maar dan zeg ik Stanley Menzo. Daar had ik een haat-liefdeverhouding mee. Van de trainer Menzo leerde ik veel over systemen en van hoe hij over voetbal dacht. Als persoon paste hij totaal niet bij mij. Dat hebben we uitgesproken. Hij mag wat langer opgesloten zitten. Maar ik zou hem er zeker uithalen.?

Bron: Telegraaf, https://www.telegraaf.nl/sport/1131705750/sandor-van-der-heide-nu-baas-escape-rooms-stanley-menzo-zou-ik-wel-wat-langer-willen-opsluiten

grijskijker

Sandor vd Heide heeft vol trots twee business seats bij Dkv aangeschaft?  :zucht

Galdiano

Citaat van: Grijskijkert op februari 02, 2024, 16:31:30
Sandor vd Heide heeft vol trots twee business seats bij Dkv aangeschaft?  :zucht

Meenst niet? Echt? :R
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

grijskijker

Citaat van: Galdiano op februari 02, 2024, 16:53:39
Meenst niet? Echt? :R
Echt!!!Zit meer daar in het stadion dan bij ons...

poelie-lwd

Citaat van: Grijskijkert op februari 02, 2024, 16:55:28
Echt!!!Zit meer daar in het stadion dan bij ons...

Logisch. Netwerken he. Hij is tenslotte zakenman.
Iedereen heeft recht op mijn mening.

grijskijker

Citaat van: poelie-lwd op februari 02, 2024, 17:04:11
Brengt het geld wat hier heeft verdient daar heen, en sponsort bij ons geen cent...

Poetser

Citaat van: Grijskijkert op februari 02, 2024, 17:11:04
Brengt het geld wat hier heeft verdient daar heen, en sponsort bij ons geen cent...

Hij heeft er zelf ook gevoetbald vroeger. Plus zijn zoon voetbalt daar ook.

Drumfather SCC

En altijd maar oh zo verafgood :_schater

poelie-lwd

Is hij dat verplicht dan? Luuster, als het om poen gaat telt emotie niet meer. Dat zien we nu wel m.b.t. de nieuwe partners....

poelie-lwd

Noordcambuur

grijskijker

Citaat van: Noordcambuur op februari 02, 2024, 18:12:11
Club man phoeeee  :O
Precies wat is het volgende assistent trainer bij dkv of een ander baantje daar, heb net vernomen dat als het om geld gaat emoties niet tellen..

Noordcambuur

Citaat van: poelie-lwd link=topic=174.msg349468#  date=1706889851
als je echt een zakenman bent waarom niet bij Cambuur Leeuwarden  :?

Noordcambuur

zegt genoeg over hem zelf 8P

poelie-lwd

Citaat van: Noordcambuur op februari 02, 2024, 18:50:54
als je echt een zakenman bent waarom niet bij Cambuur Leeuwarden  :?

Really? Je kunt ook gewoon niet reageren.