Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to SC Cambuur Forum - Cambuur Online. Please login or sign up.

Shoutbox

Recent

Leden
  • Totaal leden: 1.131
  • Latest: Pedeja
Stats
  • Totaal berichten: 404.867
  • Totaal topics: 1.959
  • Online today: 117
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
85 gasten, 3 leden
Noordcambuur, WouterZz, fred

Mart Dijkstra

Gestart door AL, februari 16, 2013, 08:19:09

Vorige topic - Volgende topic

dizzhead

AL

Goed ingevallen. Verdedigend en controlerend een klasse minder dan Mo, maar zijn passing is veel beter.

speculeter

Prima invalbeurt.
Heeft goede pass en mooi Schot.

Galdiano

Bruikbaar op jupiler niveau. (Gister dus)
Volgende week tegen Zwolle zal hij aan alle kanten voorbij gelopen worden.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

De Gast

Citaat van: Galdiano op maart 01, 2015, 09:10:15
Bruikbaar op jupiler niveau. (Gister dus)
Volgende week tegen Zwolle zal hij aan alle kanten voorbij gelopen worden.

Onzin.. er zullen volgende week waarschijnlijk wel meer spelers zijn die worden overlopen. Uit bij Zwolle ligt ons niet. Prima speler die Mart.. voor iemand die zeer weinig wedstrijden in de benen heeft.

Wil hem volgend jaar wel zien vervanger van Mo

Marc S

Citaat van: De Gast op maart 01, 2015, 09:45:22
Onzin.. er zullen volgende week waarschijnlijk wel meer spelers zijn die worden overlopen. Uit bij Zwolle ligt ons niet. Prima speler die Mart.. voor iemand die zeer weinig wedstrijden in de benen heeft.

Wil hem volgend jaar wel zien vervanger van Mo

Zwolle uit is standaard een verliespartij.. net als Zwolle thuis vaak winst is, dus ga eigenlijk al uit van 0 punten.

On topic: Hij viel gisteren gewoon goed in, niets op aan te merken.

Destroyer

Absoluut een goede invalbeurt. Ik vond ook dat hij behoorlijk aan het passen was. Bovendien kan hij een dodelijke vrije of lange trap in de benen hebben. Vergeet niet dat hij amper speelt en het moet hebben van invalbeurten.
** Poolwinner 18/19 - 21/22

denistel

goed gespeeld kerel,,prachtig afstandschot oek had een beter lot verdiend.blijft jammer dat ie tegen nac die op die positie begon.

moodygrunn

http://www.lc.nl/plus/ideale-prof-maar-geen-basisplaats-18420163.html

Henk de Jong is heel positief over hem. Toch heeft Mart Dijkstra geen basisplaats. De speler, olijk: ,,Als ik trainer was geweest, had ik mezelf er altijd ingezet, zo simpel is het ook.''

De trainer van Cambuur haalt na de lunch een bakje koffie uit de automaat. ,,Het is een moeilijke jongen'', roept Henk de Jong gekscherend. Drie kwartier eerder was hij serieus én lovend over Mart Dijkstra, de speler met wie hij in zijn periode bij Harkemase Boys al werkte. ,,We zijn heel positief over hem.''

Dijkstra is de ideale prof. Hij is serieus en verzaakt nooit tijdens trainingen. Hij ligt goed in de groep, heeft een prachtige vrije trap in het rechterbeen en kan een pass over veertig meter bij een medespeler op de stropdas leggen. Vorig seizoen scoorde hij tegen NEC via een machtige vrije trap.
Zelfreflectie

Klein probleem voor Dijkstra: hij speelt te weinig in zijn vierde seizoen bij Cambuur. Eenmaal, in de door Cambuur met 1-3 gewonnen uitwedstrijd tegen FC Utrecht, mocht hij vanaf de eerste minuut beginnen.

,,Ik ben zelf beter geworden, maar de club is ook enorm gegroeid'', zegt de Groninger. ,,Ik heb wel een goed gevoel over hoe ik train en speel, maar het is lastig om daar nu al iets over te zeggen. We zijn nog volop bezig en ik heb nog weinig tijd gehad voor zelfreflectie.''

Dijkstra (24) had een optie in zijn contract, maar die is door de club niet gelicht. ,,Ze hebben wel gezegd dat ze in principe met me verder willen, maar ik moet dan wel meer gaan spelen.''

,,Ik ben transfervrij, maar mag blijven. Qua financiën kom je er wel uit, maar het gaat mij ook om het sportieve perspectief. Dat realiseren ze zich ook bij Cambuur.''
Perspectief

,, Het is niet zo dat we de deur hebben dichtgegooid, maar perspectief is wel belangrijk, zeker gezien mijn leeftijd. Ik heb het prima naar mijn zin. Het gaat goed met de club en het is mooi dat je daar onderdeel van mag uitmaken. Als je ziet wat ik deze vier jaar heb meegemaakt, dan is Cambuur een feest.''

Dijkstra leek een centrale verdediger, maar wordt nu meer beschouwd als verdedigende middenvelder. Tegen Heracles moest hij na 25 minuten invallen voor de geblesseerde Mohamed El Makrini. Controlerende middenvelder lijkt de positie waar hij zich op moet richten, als hij blijft.

Dijkstra is een ander type dan 'Mo', de poetser, veger en zuiger. ,,Ik ben meer voetballer dan iemand die alleen een man uitschakelt. Als een trainer vindt dat ze iemand moeten hebben die alleen een bal afpakt, moeten ze een ander kiezen. Ik ben meer een passer. Als een trainer voor zo'n type speler kiest, denk ik dat ik daarvoor in aanmerking kom.''

In de seizoenen bij Cambuur vindt Dijkstra dat hij completer is geworden, al wijzen de cijfers erop dat hij in een neerwaartse spiraal is beland. In zijn eerste twee seizoenen in de eerste divisie speelde hij 39 wedstrijden. Vorig seizoen kwam hij in de eredivisie veertien keer in actie. Dit seizoen was er naast die ene basisplek zes keer een invalbeurt. De teller staat op 262 speelminuten, maar de cijfers zeggen niet alles.
Trainer Dijkstra

Dijkstra: ,,Ik heb progressie gemaakt, maar je maakt vooral progressie door veel wedstrijden te spelen. Ik weet nu beter waar ik moet staan, ben tactisch sterker geworden en mijn handelingssnelheid is omhoog gegaan.''

,,Het loopvermogen kan nog verbeterd worden en dat geldt ook voor mijn verdedigende kwaliteiten. Als ik daar iets meer van heb, word ik een competere voetballer. Dat is iets waar ik nog steeds naar streef.''

Cambuur gaat ervan uit dat Mohamed El Makrini na dit seizoen vertrekt. Dijkstra: ,,Ik heb het gevoel dat er dan voor mij weer kansen liggen.''

Henk de Jong ziet later een goede trainer in Dijkstra. Hij volgt al de trainerscursus 3 en loopt stage bij de D-pupillen van Cambuur. ,,Ik loop mee en geef die jongens tips. Ik ben aan het ondervinden of het iets voor me is.''

Als hij de baas van het Cambuur-collectief was? ,,Dan had ik mezelf er altijd ingezet, zo simpel is het ook.''

TEKST: GERRIT KLOOSTERMAN

FOTO: HENK JAN DIJKS
In Henk en Sandor we trust

De Gast

Prima opvolger voor Mo. Als je de opvolger in huis hebt hoef je niet verder te kijken. Had zijn kans gewoon moeten hebben bij NAC uit.. vond dat echt een naaistreek van onze trainer (ook al vind ik het verder de beste coach die Cambuur kan hebben).

Bernardo

Dijkstra kan het niveau niet aan joh.

pvanbuijtene

Citaat van: De Gast op maart 10, 2015, 16:58:04
Prima opvolger voor Mo. Als je de opvolger in huis hebt hoef je niet verder te kijken. Had zijn kans gewoon moeten hebben bij NAC uit.. vond dat echt een naaistreek van onze trainer (ook al vind ik het verder de beste coach die Cambuur kan hebben).

ja echt? ik zal het wel mis hebben, maar ik vidn Mart geen optie zolang we in de eredivisie spelen.. snelheid en handelingssnelheid tekort.. tevens is Mo en echte stofzuiger en mart meer de voetballende..als we dit speelstyle hanteren moeten we echt een stpfzuiger hebbe op t middenveld.

Yellow Army

Citaat van: De Gast op maart 10, 2015, 16:58:04

Serieus? Zoals vbuitene al aangeeft, Dijkstra komt op alle facetten simpelweg tekort...
Area 58

Gasgeve

Ideale speler voor op de bank, maar meer ook niet.

Goudvinger

Op een goede dag kan hij een aardige wedstrijd spelen, maar voor de basissamenstelling komt hij in mijn ogen te kort. Misschien is het oneerlijk hem te vergelijken met El Makrini, maar hij mist zeker een aantal kwaliteiten die op die positie cruciaal zijn in het spel van Cambuur. Daarnaast vind ik ook dat Cambuur goed moet kijken naar het sportieve ambitieniveau, want wanneer het eenmaal minder loopt (zoals tegenwoordig bij Eagles) ben je voornamelijk afhankelijk van individuele kwaliteit. Het is al lang geen vanzelfsprekendheid dat we ieder jaar zo ruim boven de streep eindigen.