Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to SC Cambuur Forum - Cambuur Online. Please login or sign up.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 1.131
  • Latest: Pedeja
Stats
  • Totaal berichten: 404.867
  • Totaal topics: 1.959
  • Online today: 117
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
50 gasten, 6 leden (1 verborgen)
JantjeZ, Bankzitter, Bernardo, mathijs901, Delamere

Voorbereiding 2019/2020

Gestart door Collingwood, mei 23, 2019, 12:40:54

Vorige topic - Volgende topic

grijskijker

Met duels tegen drie titelkandidaten kan Cambuur in het nieuwe seizoen meteen aan de bak. De competitiestart is pikant. Henk de Jong en Sandor van der Heide gaan vrijdagavond op bezoek bij hun vorige club De Graafschap.

Henk de Jong krabde zich even achter de oren toen hij deze zomer het competitieschema zag. ,,Potverdorie, hoe is dit nou mogelijk?'' Meteen op de openingsdag van de eerste divisie mogen De Jong en Sandor van der Heide op bezoek bij hun vorige club De Graafschap. ,,Voor ons is het een speciaal duel, voor de spelers is het gewoon een wedstrijd tegen een kampioenskandidaat'', weet De Jong.

Cambuurs trainer bewaart warme herinneringen aan zijn tijd in Doetinchem. Hij beleefde er een hectische periode. Toen hij in januari 2017 instapte, vierde het negativisme hoogtij. De Graafschap telde zelfs in de eerste divisie even niet mee. Onder leiding van De Jong heroverden de Superboeren hun plekje op de voetbalkaart.

Achtbaan
Op promotie volgde in mei degradatie, het was een achtbaan. De Drachtster trainer paste in de Achterhoek, maar wilde vanwege het vele reizen en de gezondheidsproblemen van zijn vrouw Diana toch liever dichter bij huis werken. De terugkeer naar Cambuur bracht uitkomst. De tijd in Doetinchem had hij voor geen goud willen missen.

De gedachten van De Jong gingen bij het zien van het competitieschema automatisch terug naar het vorige seizoen. ,,Toen leek het er de hele tijd op dat we niet tegen Cambuur zouden komen in de nacompetitie en ineens moesten we tegen Cambuur. Natuurlijk vond ik dat niet leuk.''

De confrontatie van vrijdag is van een ander niveau. Toen moest De Jong met De Graafschap het vege lijf zien te redden en hoopte Cambuur stiekem op promotie. Geen van beide clubs slaagde in de missie. De Graafschap klopte wel Cambuur, maar ging in de finale onderuit tegen Sparta. De teleurstelling was groot.

Ontvangst
Na de smadelijke thuisnederlaag vergat De Jong de supporters met wie hij zo'n warme band had opgebouwd te bedanken, hetgeen hem niet in dank werd afgenomen. ,,Ik heb na de wedstrijd gezien dat het goed was met de spelers en supporters en ben toen keurig naar binnen gegaan om iedereen op te vangen'', zegt hij. De Jong was zich van geen kwaad bewust, deed zijn interviews, sprak met zijn spelers en deed een toespraakje in de ondernemerssociëteit.

Had iemand maar gezegd dat hij nog even naar buiten had moeten gaan voor de supporters, dan was De Jong gewoon gegaan. ,,Maar ik wilde niet op de voorgrond richting de supporters. Ach, je kunt het nooit goed doen. Anders hadden ze misschien gezegd: die popiejopie loopt ook weer naar de supporters.''

'Henk de Jong kijkt uit naar weerzien met oude club  De Graafschap'

De kwestie is volgens De Jong is al lang uitgesproken. ,,Ik heb al lang contact gehad met het hoofd van de supportersvereniging. Er zat niks verkeerds in. Ik ben heel wijs met die mensen.'' De Jong kijkt ernaar uit om oude bekenden te treffen. Hij verwacht een prima ontvangst. ,,Alleen ben ik nu voor Cambuur.''

Spelvreugde
Terug op het oude nest heeft Henk de Jong het duidelijk naar zijn zin. Hij schudt voor de laatste training voor de aanvang van de competitie handjes met bekenden langs het veld van Blauw Wit '34, waar de selectie op echt gras traint. Tijdens de training is er continu de lach op zijn gezicht. ,,Ik heb genoten van de jongens'', zegt hij. Dat doet hij eigenlijk al de hele voorbereiding.

Zijn positivisme werkt aanstekelijk. In zes weken tijd heeft hij van een vrijwel nieuwe groep spelers al een team gesmeed. Het trainingskamp op Ameland, het stapavondje, met zijn allen naar de escaperoom, de teambuilding heeft in de ogen van De Jong gewerkt. Het is te zien aan de spelvreugde op de training.

De volgende opdracht is om die stemming te doen overslaan naar de tribunes. ,,Zeker thuis moeten wij het publiek vermaken. De mensen moeten weer zin krijgen in een avondje Cambuur.'' De aanvallende speelstijl, waarin de tegenstander meteen wordt afgejaagd, moet daaraan bijdragen. ,,We willen een spelletje spelen dat de jongens, het publiek en wij leuk vinden.''

Pittige competitiestart
De idee is er, aan de uitvoering wordt nog gewerkt. Natuurlijk zullen er in het begin fouten worden gemaakt. De nieuwe spelers zijn geen tovenaars, net als de staf. ,,Verdedigend geven we het nog wel eens te makkelijk weg. Dat moet eruit. Daar zijn we nu mee bezig.''

Rustig de tijd om alle automatismen er verder in te slijpen, is er niet. De competitiestart is pittig. Cambuur treft in de eerste drie speelrondes De Graafschap, Go Ahead Eagles en NAC, stuk voor stuk clubs die volgens De Jong gaan meedoen om de twee rechtstreekse promotieplekken.

Tot die favorieten rekent hij ook NEC, Roda JC, Excelsior en Almere City. ,,Daar willen wij ook bij zitten. Mijn ploegen doen altijd wel mee om dingen'', besluit De Jong.

sunderland

We willen het niet maar eigenlijk zitten we nog wel 4 weken in de voorbereiding. Dat is klote omdat je zware tegenstanders treft. Er komt nog een middenvelder bij en die zal ook weer moeten wennen. Gisteren speelde je met 7 nieuwe jongens. De enige 2 die dicht bijelkaar stonden en die dat eerder deden waren sambrissa en maulun. Het zal tijd nodig hebben en dat is logisch maar ook klote.

wiekie1969

Het is zaak om rustig te blijven. Je kunt na 3 wedstrijden gewoon nul punten hebben gezien de kwaliteit vd tegenstanders Eagles en Nac. Er moet nog veel gebeuren, ook op het conditionele vlak. De helft zat er gisteravond na een uur doorheen. Korte, Maulun, Kallon, Jacobs, Hoedemakers. Dat kan niet.

PePe

Bij achterstand wordt er niks meer gecreëerd, dit moet er snel uit. (Volendam, Graafschap)

Collingwood

Dinsdag om 20.00 een benefiet/oefenwedstrijd bij en tegen Be Quick Dokkum.
Kalmte alleen kan u redden.