Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to Cambuur Online. Please login or sign up.

Shoutbox

Recent

Leden
Stats
  • Totaal berichten: 404.805
  • Totaal topics: 1.956
  • Online today: 20
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
  • Users: 0
  • Guests: 12
  • Total: 12
12 gasten, 0 leden

Alex Bangura

Gestart door Collingwood, mei 27, 2019, 12:21:07

Vorige topic - Volgende topic

De Gast

Tonnetjes werk moet voorbij zijn. Wij gaan het geld ook nodig hebben om de corona gaten te dichten.

Collingwood

Weer een fantastische wedstrijd gespeeld.
Kalmte alleen kan u redden.

zeewolde

Kun je zondag dmv een doelpunt even aan xavier Mous laten qeten dat jij ook teamgenoot van hem was bij Cambuur?

Hij kent alleen Maulun, Sambissa en Bos nog zegt hij.

Gewoon 1 x scoren en een assist is mooi zat.

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: zeewolde op december 13, 2021, 10:00:27
Kun je zondag dmv een doelpunt even aan xavier Mous laten qeten dat jij ook teamgenoot van hem was bij Cambuur?

Hij kent alleen Maulun, Sambissa en Bos nog zegt hij.

Gewoon 1 x scoren en een assist is mooi zat.

:_schater :_schater _O_
Henk, held, bedankt

De Gast

Wat een beer deze gast. En wat een inzet vandaag ook weer. Tot het gaatje en verder..  _O_

EdsjeSCC

Maar had het wel zwaar tegen Musaba. Was voor ons goed dat die later naar links moest

Bankzitter

Voor het eerst dit seizoen maar moest ook voor 2 spelen op die flank.

Noordcambuur

Wat hebben we aan hem veel te danken wat ben jij een toppertje  |:) w:)

Geelblauwstiens

Laat dat ?tje? maar weg

grijskijker

Bangura snelste speler, De Wit kilometervreter en Blind maestro

Het Eredivisie-seizoen is halverwege en dat is een mooi moment op tussentijds de balans op te maken. Wij doken in een aantal statistieken van dit seizoen en daaruit bleken spelers als Alex Bangura (Cambuur), Dani de Wit (AZ Alkmaar) en Daley Blind (Ajax) veel indruk te maken met hun prestaties.

Dani de Wit was namelijk de speler die de meeste meters aflegde dit seizoen. Hij maakte maar liefst 229 kilometer in bijna 1700 speelminuten. Daarbij wordt hij gevolgd door Luca de la Torre van Heracles, Luuk Brouwers van Go Ahead Eagles, Mees Hoedemakers van Cambuur en Michal Sadilek van FC Twente.

Op het gebied van sprints maakte Bangura echter de meeste indruk. Hij trok in totaal het grootste aantal sprints van alle spelers in de Eredivisie, was verantwoordelijk voor de langste sprintafstand (een sprint van 84,2 meter) en was ook nog eens de snelste speler van de Eredivisie. Hij liep namelijk 34,64 km/uur. In dat rijtje werd hij gevolgd door snelheidsduivels Milan van Ewijk, Emanuel Emegha, Lo?s Openda, Marco Rente, Noah Fadiga en Marcus Holmgren Pedersen.

Daley Blind bleek de meeste passes te hebben verstuur van alle Eredivisie-spelers (1505). De linksback wordt gevolgd door meerdere verdedigers: Juri?n Timber, Olivier Boscagli en Lisandro Martinez. De middenvelder met de meeste passes is Orkun K?kc? (1280), terwijl Dusan Tadic de aanvaller met de meeste passes is (673). De meeste dribbels kwamen van de voet van Jens Odgaard van RKC Waalwijk (80).

grijskijker

Alex Bangura laat zich de kop niet gek maken ondanks wilde verhalen over hoge transfersommen

Alex Bangura was in de eerste seizoenshelft misschien wel d? revelatie van de eredivisie. Met de competitiehervatting voor de boeg, blijft de Cambuur-verdediger nuchter onder alle lof. Maar: blijft hij ook in Leeuwarden?

Gerard Bos ? Vandaag, 10:03 ? Sport

Op weg naar de persruimte voor het interview houdt Bangura even halt, ter hoogte van de trainerskamer. Hij ziet tot zijn eigen verbazing dat die kamer een deur heeft die naar een doucheruimte leidt. ,,Nou ja, zeg?, klinkt het oprecht verrast. ,,Ik loop hier al een paar jaar rond, maar dit heb echt ik nog nooit geweten. Bizar. Ik leer nog steeds nieuwe dingen bij Cambuur.?

Het bruggetje naar de toekomst is snel geslagen: blijkbaar heeft Bangura nog niet alles gezien in Leeuwarden. Blijven dus maar? Sowieso deze winter? ,,Dat is wel de intentie. Ik zit hier goed, we doen het geweldig en het bevalt uitstekend.?

Oprecht

Noem het clich?, noem het diplomatiek correct. Maar wie Bangura kent, weet dat hij oprecht is. De linksback ontwikkelt zich stormachtig. ,,En dat wil ik blijven doen. Het is mooi dat er de afgelopen maanden zoveel waardering was. Maar ik ga echt niet met mijn hoofd in de wolken lopen.?

Nog maar 22 jaar en een groei briljant zoals die er in Leeuwarden zelden is geweest, dat is Bangura. Er zijn meer voorbeelden van ofwel zelfopgeleide en vertrokken spelers, ofwel elders goed opgepikte spelers. Maar ze halen het niet bij de verwachte waarde die Bangura vertegenwoordigt.

Jackpot voor Cambuur

Een snelle, sterke en zowel aanvallend als verdedigend overal aanwezige back zoals hij is ?hot? in de hedendaagse voetballerij. Daarom kan hij Cambuur zomaar de jackpot opleveren. Ook, of misschien wel vooral, omdat zijn contract nog tot en met 2023 doorloopt.

,,Het was wel gek om van alles te lezen en te horen?, zegt Bangura nog steeds met enig ongeloof over de lof en media-aandacht die er sinds afgelopen zomer vanuit heel voetbalminnend Nederland kwam. ,,Hier bij de club en daarbuiten kennen de mensen mij wel. Maar nu was er ineens landelijk ook veel aandacht, zo gaat dat blijkbaar in de eredivisie.?

?Eredivisie ligt ons?

De lof komt hem toe, al wijst hij op het collectieve succes: ,,We doen goed mee op dit niveau, de eredivisie ligt ons. Er is bijvoorbeeld meer ruimte en daar kunnen we goed mee omgaan. Ik probeer het vanuit mijn positie en rol ook zo goed mogelijk in te vullen. Verdedigend kan het alleen nog wel wat beter, vind ik.?

Het potentieel maakt alles goed. In de data, steeds belangrijker in de mondiale voetballerij, baart Bangura bovendien opzien. Zo is hij een van de spelers met de meest gelopen kilometers in de eredivisie en heeft hij de langste (85 meter) ?n de snelste sprint op zijn naam dit seizoen (bijna 35 kilometer per uur).

Toch laat hij zich, zoals trainer Henk de Jong zou zeggen, ?de kop niet gek maken?. Zelfkritisch en nog lang niet uitgeleerd, dat is Bangura. Zie daar de reden waarom hij niet deze maand al aast op een vertrek.

?Seizoen goed afmaken?

,,Je weet nooit hoe het gaat in het voetbal, maar ik wil leren en ontwikkelen. Dat kan bij Cambuur prima. Eerst maar eens dit seizoen goed afmaken met z?n allen. Dan zien we wel verder deze zomer. Het is mooi dat iedereen zo enthousiast is, maar ik weet dat ik me nog altijd kan verbeteren.?

Te beginnen: zondagmiddag, tegen Sparta. Bangura staat zoals verwacht in de basis. Dat geldt vermoedelijk ook voor Mitchel Paulissen en Patrick Joosten. Die eerste krijgt op het middenveld de voorkeur boven de net uit corona-quarantaine teruggekomen Robin Maulun. Joosten, sinds deze week gehuurd van FC Groningen, is als linksbuiten de vervanger van de afwezige Issa Kallon (Afrika Cup met Sierra Leone).

J.v.G.

Leesvoer voor de liefhebber.

Bangura naar De Kuip: de comeback van de ballenjongen

Door Reon Boeringa

Hij groeide op in Rotterdam-Zuid, was supporter van Feyenoord en voetballen in De Kuip was zijn grote wens. Jarenlang leek dat een brug te ver, maar dit weekend gaat voor Alex Bangura van SC Cambuur die langgekoesterde jongensdroom toch in vervulling.

Eerder dit seizoen sprak Bangura in een groot interview met VI al over zijn Rotterdamse roots en passie voor Feyenoord, de club waar hij ondanks verwoede pogingen niet doorbrak in het eerste elftal. Na het interview stuurde hij een foto op. Hij als ballenjongen in De Kuip tijdens Feyenoord ? PSV. Luuk de Jong wil de bal, maar Bangura lijkt er weinig haast mee te maken. Het was zijn manier om zijn club te helpen.

Bangura, dan een jaar of vijftien, speelde op dat moment voor de amateurtak van Feyenoord. Een paar jaar later zou hij worden overgeheveld naar de profacademie. Toch kwam hij, afgezien van een benefietwedstrijd voor het Sophia Kinderziekenhuis tegen FC Dordrecht, nooit dichter bij een rol in Feyenoord 1 dan de keer dat hij Luuk de Jong op de bal liet wachten. In de eindfase van de opleiding, met De Kuip in zicht, kreeg Bangura namelijk te horen dat Feyenoord hem niet goed genoeg vond. Hij vertrok naar SC Cambuur, waar hij zichzelf omturnde tot linksback en dit seizoen is uitgegroeid tot een van de grootste talenten van de Eredivisie. Zondag gaat hij met de club uit Leeuwarden op bezoek bij zijn jeugdliefde.

?Die foto van mij als ballenjongen is van vijf, zes jaar geleden. Voetballen in De Kuip was toen alles waar ik van droomde. Zondag gaat het gebeuren. In een ander shirt, maar dat maakt het niet minder bijzonder?, vertelt Bangura. ?Wat het extra mooi maakt is dat de tribunes uitgerekend dit weekend weer vol mogen. Ik ben al dagen bezig met het regelen van kaarten voor mijn vrienden en familie, die allemaal in Rotterdam wonen. Misschien is er zelfs familie uit Engeland bij. Het wordt een speciaal moment en ik vind het mooi dat te beleven met de mensen die voor mij belangrijk zijn. De Kuip heeft iets magisch. Dat heb ik meegemaakt als supporter en ballenjongen, dit weekend mag ik het gaan ervaren als speler.?

Veel huidige Feyenoorders zijn voor Bangura geen onbekenden. Hij speelde in de jeugd samen met Tyrell Malacia, Orkun Kokc?, Lutsharel Geertruida en Justin Bijlow. ?Zij zullen willen knallen. Volle tribunes, ze zullen wat willen laten zien tegen ons.? Hoewel het aanstaande duel met Feyenoord veel losmaakt bij Bangura, zal hij niet als een dromer op het veld verschijnen. ?Op voorhand is het voor mij heel bijzonder, want ik kom op de plek waar het voor mij allemaal begonnen is. Dat is speciaal. Maar zodra het fluitsignaal gaat, is het voor mij ook gewoon weer een wedstrijd waarin gepresteerd moet worden. Natuurlijk gaan wij er als underdog heen, maar als wij ons spel spelen en ons plannetje uitvoeren, maken wij gewoon kans.?

Pascal Bosschaart aast op stunt

Ook voor Cambuurs assistent-trainer Pascal Bosschaart wordt het uitduel met Feyenoord een bijzondere wedstrijd. Hij werd in Rotterdam geboren, speelde enkele seizoenen in het eerste van Feyenoord en is nog altijd in de Maasstad woonachtig. ?Dit weekend kom ik voor het eerst als trainer in De Kuip, dat is natuurlijk speciaal?, zegt de voormalige linksback. ?Tijdens de wedstrijd zal ik volledig met Cambuur bezig zijn. Na afloop zal waarschijnlijk het besef komen dat het iets bijzonder is geweest, met mijn hele familie op de tribune. Het mooiste moment? Dat is toch vooraf, als je klaarstaat in de catacomben en de tunnel opengaat. Dat is magistraal. Hopelijk hebben we na negentig minuten nog zo?n magistraal momentje, als we een mooi resultaat in de tas hebben. Feyenoord is een heel goede ploeg, maar ik denk niet dat het onmogelijk is.?

Lore

Ik word altijd een beetje ongemakkelijk van dit soort interview. Je speelt nu voor Cambuur, de club die je wel naar dit niveau bracht. Straks krijgt weer een staande ovatie van het thuis publiek en maak je een fout. Dat wordt dan extra uit zijn verband betrokken.

Kan carri?res en statussen bij onze club voorgoed beschadigen.

Noordcambuur

Citaat van: Lore op februari 20, 2022, 10:47:27
Ik word altijd een beetje ongemakkelijk van dit soort interview. Je speelt nu voor Cambuur, de club die je wel naar dit niveau bracht. Straks krijgt weer een staande ovatie van het thuis publiek en maak je een fout. Dat wordt dan extra uit zijn verband betrokken.

Kan carri?res en statussen bij onze club voorgoed beschadigen.
eerst vanmiddag maar even afwachten hoe het gaat met onze topper.