Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to SC Cambuur Forum - Cambuur Online. Please login or sign up.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 1.131
  • Latest: Pedeja
Stats
  • Totaal berichten: 404.867
  • Totaal topics: 1.959
  • Online today: 117
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
50 gasten, 6 leden (1 verborgen)
JantjeZ, Bankzitter, Bernardo, mathijs901, Delamere

Leo(nard) Nienhuis

Gestart door Dokkumer, april 01, 2013, 21:26:50

Vorige topic - Volgende topic

Kunstgras

Een man met een ruggengraat! |:)

Clint

Inderdaad. Buitengewoon TROTS. _O_ _O_

Destroyer

Grappig, want ik had het met de wedstrijd helemaal niet gezien haha! Leo  :proost
** Poolwinner 18/19 - 21/22

DayDreamer

Nienhuis geniet van Cambuur én van de zondagavond
Gerard Bos
Leeuwarden | Het was pakweg een half jaar geleden. Cambuur begon aan de slotfase van het seizoen, trainer Alfons Arts was net ontslagen en Leonard Nienhuis werd van reservedoelman de eerste keus onder de lat. En zei: ,,Dit elftal kan zomaar kampioen worden." Het bleek een vooruitziende blik. Enkele maanden later is de 23-jarige Groningse keeper een van de revelaties in de eredivisie. En het leven op het hoogste niveau bevalt prima.
Ooit was de hij voorbestemd om tennisser te worden. Nienhuis gold als kleine jongen als een talent, maar voetbal trok hem meer. Dus verruilde hij het racket voor de handschoenen en slaat hij de bal inmiddels niet over het net maar úit het net. Dat doet-ie overigens zo goed, dat Nienhuis een van de minst gepasseerde doelmannen van de eredivisie is. In de Friese derby tegen sc Heerenveen kwam zondag een einde aan lange reeks minuten zonder tegentreffer. De teller stokte bij 299.
,,Zou kunnen", glimlacht Nienhuis na de laatste training van de Leeuwarders voor het duel tegen FC Twente. ,,Ik hou dat soort dingen niet bij. Maar het was mooi dat we zo lang geen goal tegen kregen. Dat wil je volhouden, maar we mogen niet klagen. We hebben met zeven tegentreffers een van de minst gepasseerde defensies (FC Twente heeft ook 7 tegengoals, PSV 5, red.) Wie had dat gedacht van Cambuur?"
Het is geen toeval dat Nienhuis de term 'we' hanteert in plaats van 'ik'. De bij FC Groningen opgeleide goalie, die voor zijn periode bij Cambuur werd verhuurd aan Veendam, is lovend over de verdedigers die voor zijn neus staan. ,,De achterhoede staat goed, het hele elftal staat goed. Dat we zo weinig doelpunten incasseren is een verdienste van het team. We geven amper mogelijkheden weg, laat staan grote kansen."
En als er al eens iemand opdoemt voor hem, dan staat-ie zijn mannetje. Zoals hij dat volgens insiders ook doet in de kleedkamer. Zij noemen hem een nuchtere Groninger die samen met onder anderen plaatsgenoot Martijn van der Laan, de teamgenoten met de benen op de grond houdt.
'Aanwezig zijn' was ook de reden waarom Henk de Jong hem afgelopen seizoen in de slotfase als interimtrainer de status van eerste doelman toebedeelde. ,,Met 'Leo' hebben we meer lawaai in de goal", is hoe De Jong het verwoordde. ,,Dat was mooi", kijkt Nienhuis terug op zijn entree in de basis ten faveure van toenmalig eerste keeper Dennis Telgenkamp. Met Nienhuis werd Cambuur vervolgens kampioen.
,,In de voorbereiding op het nieuwe seizoen begin je dan op nul. Althans, het was fiftyfifty in de keepersstrijd. Het voordeel was wel dat de trainers wisten wat ik kon en dat ik de ervaring en het zelfvertrouwen van afgelopen seizoen mee nam naar het nieuwe seizoen", kijkt Nienhuis terug op de strijd die hij won van de daarna snel met de staart tussen de benen vertrokken Ruud Swinkels.
Dat hij nog maar zeven keer hoefde te vissen, bevestigt dat Nienhuis een prima eerste keeper is. ,,Ik voel me ook echt op mijn plaats bij Cambuur", knikt hij. En óók in de eredivisie. ,,Het is anders voetballen dan in de eerste divisie. Met name het tempo is anders. Soms is dat heel laag, dan ineens heel hoog. Wij kunnen daar als ploeg tot nu toe goed mee omgaan. En we hebben echt een reële kans om erin te blijven."
Voor Nienhuis en co is het tot nu toe genieten geblazen. Van het goede spel, de defensieve zekerheid, de entourage op het hoogste niveau en de resultaten. Maar ook van het besef dat Cambuur toch maar mooi in de eredivisie spelen en dat ook nog boven verwachting goed doet. ,,Hoewel we ons niet rijk moeten rekenen, moet je er wel van genieten. Bijvoorbeeld op zondagavond, om zeven uur, met het bordje op schoot", besluit hij met een grijns, verwijzend naar Studio Sport.
Met daarin wekelijks Cambuur. En met Nienhuis. Dat hadden maar weinig mensen een half jaar geleden gedacht. Op Nienhuis na, want die had immers een vooruitziende blik.
Leeuwin fit genoeg om te spelen

Aanvoerder Ramon Leeuwin staat vanavond in het thuisduel met FC Twente in de basis bij SC Cambuur. Even leek dat gisterochtend onzeker toen de centrale verdediger de afsluitende training aan zich voorbij moest laten gaan in verband met lichte knieklachten. Die had hij overgehouden aan de met 2-1 verloren Friese derby tegen sc Heerenveen.

Galdiano

John Hiatt kom er maar in....
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Daddy T.

Wat een strijd weer laten zien vandaag, topper! _O_
Zeiken om het zeiken? Verd*mme, wat is het toch een mooie kutclub!

Destroyer

** Poolwinner 18/19 - 21/22

EastSide058

Wat een keeper , de enige die ik een ruime voldoende kan geven. Nienhuis in Oranje?  :proost
Het geel en blauw zit in mien bloed dit is de club waar je het allemaal voor doet!

Yellow Army

Mwoa... Vind Swinkels toch beter :_schater
Area 58

gewoon een fan

Hulde, jij speelde een echt goede wedstrijd  _O_

SportClubCambuur

10 jaar verlengen!! zekerheidje!!

Lore

Citaat van: SportClubCambuur op oktober 31, 2013, 12:11:13
10 jaar verlengen!! zekerheidje!!

Hij is goed, maar niet onvervangbaar toch?

Goudvinger

Citaat van: Lore op oktober 31, 2013, 19:04:59
Hij is goed, maar niet onvervangbaar toch?

Deze jongen valt in de smaak bij het publiek, die kwaliteit heeft lang niet iedere doelman.

Lore

Citaat van: Goudvinger op oktober 31, 2013, 21:10:24
Deze jongen valt in de smaak bij het publiek, die kwaliteit heeft lang niet iedere doelman.

Ja, dat ken ik! Ik ben zelfs helemaal gek van Swinkels. Ken je die? Echt een wereldkeeper. Speelt bij Willem II  volgens mij, maar hoop dat wij die ooit nog kunnen halen!

Maar uhhh......Daar heb je gelijk in, en hij doet het ook heel erg goed.

MartD

Sterkte Leo! Super erg wat er gebeurd is..