Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to SC Cambuur Forum - Cambuur Online. Please login or sign up.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 1.131
  • Latest: Pedeja
Stats
  • Totaal berichten: 404.867
  • Totaal topics: 1.959
  • Online today: 117
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
40 gasten, 6 leden (1 verborgen)
JantjeZ, Bankzitter, Bernardo, mathijs901, Delamere

Roberts Uldriķis

Gestart door justremco, augustus 31, 2021, 16:01:57

Vorige topic - Volgende topic

veteraan

Meneer heet Uldrikis (Driekus is een goedmoedige Duutser die drie keer per wedstrijd moet horen welke kant we opspelen)

D.H.Skolten

Citaat van: sunderland op september 05, 2021, 09:09:15
Boere, Hendriks, Drikus. Ik bedoelde eigenlijk meer dat wij niet anders zullen gaan spelen en dat hij meer als breekijzer zal spelen. Maar misschien kan ie nog veel meer en heb ik het mis. Een soort Hemmen die die niet valt te bespelen..
Dus de veruit duurste speler hebben ze dus als derde keus gehaald? Lijkt me sterk dat hij dan voor ons had gekozen. Hendriks is overduidelijk de derde keus. Lijkt me dat Boere 2de keus wordt. Ben benieuwd hoe Uldrikis het hier gaat doen.

Kuzmanovic-Apeldoorn

Henk, held, bedankt

Tanjajeah

Is ie al in Leeuwarden gesignaleerd?

grijskijker

Citaat van: Tanjajeah op september 08, 2021, 19:27:20
Is ie al in Leeuwarden gesignaleerd?
Staat over anderhalf uur(en een beetje) op het veld voor zijn eerste training bij Cambuur! |:)

Gasgeve

Iemand de training gezien of was het besloten?

grijskijker

mario

Citaat van: Grijskijkert op september 10, 2021, 14:23:47
https://www.vi.nl/pro/de-letse-peter-crouch-zet-bij-cambuur-de-concurrentiestrijd-op-scherp

Kan iemand dit in zijn geheel plaatsen?

Menu
Mijn VI
Home
Net binnen
Wedstrijden
PRO
De Letse Peter Crouch zet bij Cambuur de concurrentiestrijd op scherp
© Pro Shots
De Letse Peter Crouch zet bij Cambuur de concurrentiestrijd op scherp
14.05 uur
Praat mee
Opslaan
Door Reon Boeringa Reon Boeringa
Redelijk geruisloos deed SC Cambuur vorige week een van de opvallendste transfers van Deadline Day. De nieuwe spits Roberts Uldrikis (23) zal in Leeuwarden niet alleen herinneringen uit vervlogen tijden oproepen, maar ook de concurrentiestrijd een nieuwe impuls geven.

Vraag een willekeurige supporter naar zijn favoriete Cambuur-spelers van deze eeuw en de namen van Jan Bruin en Mark de Vries zullen snel vallen. Spitsen van de oude stempel. Mannen die sleurden, beukten en genoten van wedstrijden waarin de pollen door de lucht vlogen. Niet technisch verfijnd, maar fysiek ijzersterk en bovendien in de lucht levensgevaarlijk. Bruin en De Vries groeiden in Leeuwarden uit tot publiekslievelingen en worden in de Friese hoofdstad ook nu nog op handen gedragen.

Nog niet zo lang geleden had elke Nederlandse club wel een dergelijke spits onder contract staan. Was het niet voor Plan A, dan wel om een solide Plan B achter de hand te hebben. De targetman wordt de laatste jaren echter met uitsterven bedreigd. De trend in het voetbal is onmiskenbaar: de buitenspeler met krijt aan zijn noppen en een gave hoge voorzet is vervangen door de flankspeler die juist naar binnen snijdt en daar op zoek gaan naar het moment voor een schot, steekpass of lage teruggetrokken voorzet. Dat vraagt om wendbare en technische spitsen die de doorslag kunnen geven met hun voeten, in plaats van met hun hoofd.

Wat dat betreft heeft Cambuur met Uldrikis een opvallende verschijning in huis gehaald. Hij werd op 3 april 1998 geboren in Riga, maar lijkt zo weggelopen bij een Engelse Second Division-club uit de jaren tachtig. Typ zijn naam in op YouTube en het eerste wat verschijnt is een reportage met de veelzeggende naam 'Le Grand Attaquant', opgenomen in zijn tijd bij het Zwitserse FC Sion. Qua verschijning doet Uldrikis nog het meest denken aan Peter Crouch. Net als bij de voormalige cultspits uit Engeland het geval was, lijkt het lichaam van de 1.98 lange Let soms met enige tegenzin de instructies van het brein te volgen en is hij vaardiger met zijn voeten dan het slungelachtige lijf doet vermoeden.

'Ik ben een big guy en ben goed met mijn hoofd', vertelde Uldiriks vrijdag na zijn tweede trainingsdag in Leeuwarden. 'Maar ik ben niet het stereotype lange spits dat alleen maar door de lucht bereikbaar is. Vroeger heb ik namelijk ook als middenvelder gespeeld en de afgelopen interlandperiode bij Letland stond ik nog op 10. Maar natuurlijk ligt de spitspositie me nu het beste en is mijn lengte op die plek een extra wapen.'

Wie zijn de spelers aan wie Uldrikis zich spiegelt? 'Ik kijk graag naar big guys die ook technisch vaardig zijn. Zlatan Ibrahimovic is natuurlijk het ultieme voorbeeld, Harry Kane ook.' Uldrikis moet lachen als we hem de gelijkenis met Peter Crouch voor de voeten werpen. 'Ja, die snap ik wel. Bij hem lijkt het op het eerste oog wat hoekig, maar hij was als voetballer vaardiger dan mensen aanvankelijk dachten. Dat geldt ook voor mij.'

Uldrikis speelde de afgelopen drie jaar bij FC Sion, een middenmoter uit de Zwitserse competitie. Hij pendelde er continu tussen basis en bank. De oorzaak daarvanlijkt makkelijk aan te wijzen: los van het feit dat hij door zijn speelstijl uitermate geschikt is als pinchhitter, scoort hij voor een spits namelijk nog betrekkelijk weinig. Zijn hoogste score in drie seizoenen Sion is slechts vier doelpunten; in totaal maakte hij slechts elf competitiegoals in Zwitserland. Daarmee loopt zijn doelpuntenteller vrijwel gelijk aan een statistiek die het nodige over zijn speelstijl verraadt, namelijk het aantal gele kaarten dat hij in die periode verzamelde: tien.

'FC Sion was namelijk een achtbaan, ik heb in drie jaar tijd een stuk of tien trainers gehad met elk hun andere visie'

Volgens de Let is er ook een andere oorzaak aan te wijzen voor zijn wisselende prestaties in Zwitserland. 'FC Sion was namelijk een achtbaan, ik heb in drie jaar tijd een stuk of tien trainers gehad met elk hun andere visie. Ik heb er veel ervaring opgedaan, maar voor de ontwikkeling van een jonge speler is het natuurlijk niet optimaal.'

Opvallend is het overigens wel, dat Cambuur nog een extra spits heeft aangetrokken. In het begin van de voorbereiding haalde de promovendus met Tom Boere (SV Meppen) en Sam Hendriks (Go Ahead Eagles) al twee spitsen binnen. Zij moesten samen om de erfenis van Robert Mühren gaan strijden en er zou geen andere spits meer bijkomen, zo werd wekenlang verteld. Dat er met Uldrikis alsnog een nieuwe spits is gearriveerd, is een daarom een duidelijk signaal over het functioneren van de spitsen die er al waren en in het bijzonder Hendriks.

De afgelopen tien dagen verbleef Uldrikis bij de selectie van de Letse nationale ploeg, waarmee hij in de WK-kwalificatiepoule van Oranje dinsdagavond tegen Montenegro speelde. Scoren deed hij, net als zijn ploeggenoten, niet. Wel sleurde en beukte hij wat af. Hij vocht in negentig minuten liefst zeventien luchtduels uit, waarvan hij er bijna tweederde won. Omdat hij niet topfit naar Leeuwarden is afgereisd, moet hij het duel met Go Ahead Eagles van zaterdagavond nog missen.

Volgende week, op bezoek bij Ajax, staat de Letse Peter Crouch waarschijnlijk voor het eerst tot de beschikking van trainer Henk de Jong. Uldrikis' laatste jaren steeds schaarser geworden manier van spelen biedt Cambuur een interessante nieuwe optie in de spitspositie. Gaat Uldrikis ook scoren, dan wordt hij in Leeuwarden over een paar jaar misschien wel in een adem genoemd met de stormrammen van weleer.

Wat vind je van dit artikel?

michello

Zou hij eindelijk eens voluit gaan meetrainen deze week? Is hier nu al een maand en heeft volgens mij amper voluit meegedaan.

grijskijker

Citaat van: michello op september 27, 2021, 09:16:34
Zou hij eindelijk eens voluit gaan meetrainen deze week? Is hier nu al een maand en heeft volgens mij amper voluit meegedaan.
Deed afgelopen woensdag, vrijdag en zaterdag mee op de trainingen

Tanjajeah

Al bijna weer een interlandweekend, dan ben je m weer kwijt voor een week terwijl hij hier waarschijnlijk nog geen minuut heeft gespeeld.

Bankzitter

Het lijkt me lastiger dat je trainer weg is met interlandweekends (Sparta).

Uldrikis zit hier nog wel even en we hebben 2 fitte spitsen. Jammer dat 'ie nog niet speelt maar ook weer geen groot probleem.

Stiens

Zolang we blijven winnen (en onze spitsen blijven scoren) is er geen reden om hem op te stellen. Zodra je tegen het einde van een wedstrijd op een gelijkspel staat zal hij ingebracht moeten worden en z'n kans moeten pakken lijkt mij.

Vlampiep

Citaat van: Stiens op september 27, 2021, 11:44:29
Zolang we blijven winnen (en onze spitsen blijven scoren) is er geen reden om hem op te stellen. Zodra je tegen het einde van een wedstrijd op een gelijkspel staat zal hij ingebracht moeten worden en z'n kans moeten pakken lijkt mij.
De competitie is nog lang en rete zwaar, dus zal Uldrikus genoeg speeltijd krijgen.