Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to SC Cambuur Forum - Cambuur Online. Please login or sign up.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 1.131
  • Latest: Pedeja
Stats
  • Totaal berichten: 404.867
  • Totaal topics: 1.959
  • Online today: 117
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
98 gasten, 5 leden (1 verborgen)
mindra, justremco, DeBruyne, JantjeZ

Sekou Oumar Sylla

Gestart door Scc4-ever, januari 07, 2022, 18:38:32

Vorige topic - Volgende topic

Noordcambuur

Citaat van: oost op november 04, 2023, 10:01:53
Wanneer iemand goed presteert mag je dat toch best benoemen? Spelen ze slecht horen ze dat ook.
Of moet dit persee een zeik forum blijven?
oost daarom ben ik de persoon om het van de positieve kant te bekijken .

AL

Citaat van: zeewolde op november 04, 2023, 00:44:00
Hij speelt 2 goeie wedstrijden en is een wereldspeler?
Tol en Bergsma een geweldig centrum en Caschili het hele seizoen al een geweldige back.

Cambuur in een notedop ondanks 26 goals.
2 overwinningen op rij veranderen een hoop.

Wacht maar tot we verliezen van Roda en ADO  dan staat het forum weer vol met posts van Wiekie , trainert en skolten dat we ons moeten schamen , alle spelers op moeten rotten en we het lachertje zijn van de kkd  :devil

Sylla is altijd goed geweest.
Zijn eerste wedsrijd uit bij AZ in de eredivisie was direct al super.
Ik vind hem onze beste verdediger en een hele goede opvolger van Bangura.

AL

Gabi vind ik juist de mindere de laatste tijd.
Die moet nog veel leren, maar zijn vechtlust is super om te zien.

grijskijker

Citaat van: AL op november 04, 2023, 10:50:54
Komt ook dat hij niet fit is, een paar wedstrijden rust zou goed voor hem zijn, maar dat zit er niet in..

sunderland

Citaat van: AL op november 04, 2023, 10:50:54
is heel erg wisselvallig. Eerste kwartier dramatisch, daarna een hele goede periode en 2 e helft zelfde tegen mvv

Dokkumer

Ik ben gematigd positief. Sekou heeft zeker wel talent, alleen wil ik hem nog niet wereldtopper noemen na een goede wedstrijd tegen een heel zwak MVV.
De echte, dat lees je :devil

Noordcambuur

Citaat van: Dokkumer op november 04, 2023, 14:49:41
Ik ben gematigd positief. Sekou heeft zeker wel talent, alleen wil ik hem nog niet wereldtopper noemen na een goede wedstrijd tegen een heel zwak MVV.
een wereldtopper hebben we niet dan speelt hij wel ergens anders.
Die buitenspeler van MVV kwam veel dreiging vanuit was ook verreweg de beste speler van MVV.

Geelblauwstiens

Citaat van: Dokkumer op november 04, 2023, 14:49:41
Maar doe es gek en noem hem toch gewoon zo:)

De Gast

Citaat van: AL op november 04, 2023, 10:49:59
Sylla is altijd goed geweest.
Zijn eerste wedsrijd uit bij AZ in de eredivisie was direct al super.
Ik vind hem onze beste verdediger en een hele goede opvolger van Bangura.

Eens. Zonde dat hij een jaar heeft stilgestaan.

grijskijker

Opgeroepen voor Guinee, precies in het weekend dat wij thuis spelen tegen Roda...

sunderland

Citaat van: Grijskijkert op november 07, 2023, 14:45:21
Opgeroepen voor Guinee, precies in het weekend dat wij thuis spelen tegen Roda...
dat is kut maar dat heeft Cambuur aan zichzelf te wijten. Henk zei laatst al dat als hij er was geweest dat niet had gebeurd. Nu mis je Sylla , Uldrikus en Fedde en dat tegen de koploper

Noordcambuur

Citaat van: sunderland op november 07, 2023, 17:30:42
dat is kut maar dat heeft Cambuur aan zichzelf te wijten. Henk zei laatst al dat als hij er was geweest dat niet had gebeurd. Nu mis je Sylla , Uldrikus en Fedde en dat tegen de koploper
ja hier snap ik dus ook helemaal niks van en Sylla en Fedde spelen ook niet eens.

grijskijker

Geduld is een schone zaak, dat weet Sekou Sylla (24) als geen ander: 'Ik geloof er heilig in dat ik alles kan bereiken wat ik wil'

Marissa de Jong ? Vandaag, 07:01 ? Sport

Hij speelde tot zijn 22ste bij de amateurs van Excelsior Maassluis en wachtte anderhalf jaar in het kielzog van Alex Bangura op zijn kans bij SC Cambuur. Maar: geduld is een schone zaak, dat weet Sekou Sylla als geen ander.

Natuurlijk kijkt hij nu al wel eens terug op zijn nog prille profcarri?re, zegt linksback Sekou Sylla (24). ?Ik heb het toch maar zo ver geschopt.? Eigenlijk was hij al zo goed als afgeschreven. In de jeugd van Excelsior Rotterdam werd de geboren Schiedammer weggestuurd, omdat hij niet goed genoeg was. ?Ik had Jo?l Zwarts als directe concurrent, die was toen al net zo groot en breed als hij nu is, daar was geen beginnen aan.?

Nooit haantje de voorste, altijd bescheiden, rustig en vriendelijk: lange tijd viel hij nergens op. Dus begon Sylla bij Excelsior Maassluis, waar hij het ook tot het eerste elftal, uitkomend in de tweede divisie, schopte. Hij zag jongens met eenzelfde profdroom stoppen. Sylla: ?Terwijl ik dacht: jij kunt zo geweldig goed voetballen, waarom stop je?!?

Het is inherent aan de regio Rotterdam, denkt Sylla. Er is eigenlijk te veel talent. ?Als je als tiener ergens afvalt, dan is het eigenlijk gelijk klaar?, meent hij. ?Er lopen zoveel spelers met dezelfde kwaliteiten rond daar, dat is op andere plaatsen wel anders.?

Pleintjesvoetballer

Op de pleintjes voetbalde hij met vrienden, ondertussen rondde hij zijn mavo en een mbo-opleiding tot manager havenlogistiek af. Of hij toen van plan was om daar iets mee te doen? ?Nee?, antwoordt hij stellig. ?Ik moest ook stagelopen, dan zat ik van negen tot vijf met twee schermen voor mijn neus: niks voor mij.?

Wat hij wel wilde, was al heel lang duidelijk: profvoetballer worden. Maar de tijd begon te dringen, dat merkte Sylla ook. ?Na mijn opleiding dacht ik: ik wil nu niet gaan werken of een hbo-opleiding doen?, vertelt hij. ?Ik moest stappen gaan maken.?

Een stage bij Helmond Sport volgde voor de toen 20-jarige Sylla. ?Dat liep op niks uit, want daar zou ik geen reiskostenvergoeding krijgen, dus dat was niet te doen?, aldus Sylla. Een jaar later klopte TOP Oss aan. ?Net als bij Helmond op een amateurcontract, maar er was daar wel een huis voor me.?

In negen wedstrijden van TOP Oss naar Cambuur

Hij begon op de bank, maar toen hij eenmaal in de basis mocht beginnen, verdween hij daar niet meer uit. Negen wedstrijden duurde het voordat Cambuur aanklopte in de winter van 2022, met een profcontract ditmaal. ?Henk de Jong was wel gelijk eerlijk tegen me: ?Je bent tweede keus?. Maar: prof is prof, dacht ik. Daar had iedereen in mijn situatie voor getekend.?

Dus brak er weer een periode van wachten aan. ?Ik wist dat Alex (Bangura, red.) altijd de voorkeur boven mij zou krijgen?, legt Sylla uit. ?Dat was voor mij natuurlijk wel een rotperiode, want hoe goed ik het ook deed: ik zou toch niet starten.?

Uiteindelijk vertrok Bangura deze zomer toch, op de laatste dag van de transferperiode. Ook werd er in de persoon van Thomas Poll nog een vervanger gehaald. ?Voor mij voelde dat als een teken: n? moet het gebeuren.? Hij won de concurrentiestrijd en werd eerste keus.

Transfers van andere backs geven vertrouwen

Transfers als die van Bangura, maar ook van Milan van Ewijk, zijn ploeggenoot bij Excelsior Maassluis, en Denzel Dumfries geven hem vertrouwen. ?Ik geloof er nog steeds in dat ik net zover kan komen als ik zelf wil. Ik bedoel: ik ben hier ook gekomen.?

In Leeuwarden voelt hij zich helemaal thuis. Hij woont samen met verdediger Marco Tol in een appartement. ?Maar die is er niet altijd, dus ik ben wel veel alleen?, zegt Sylla. ?Maar in die tijd kan ik mooi herstellen, beelden kijken of een filmpje of serie kijken. Ik vermaak me wel.?

Vlak nadat hij bij Cambuur begon, was daar ineens de nationale bond van Guinee, het land waar zijn beide ouders vandaan komen. De toen 23-jarige Sylla mocht op komen draven voor een interland tegen Zuid-Afrika, in het stadion van KV Kortrijk in Belgi?. ?We trainden in Parijs, daar vloog ik naartoe?, vertelt Sylla. ?Daarna zaten we twee uur in de bus naar Belgi?.?

Ontplofte telefoon

Na afloop van de wedstrijd, waarin hij vijf minuten mocht invallen, ontplofte zijn mobiel: zijn familie en vrienden feliciteerden hem. ?Toen dacht ik pas: oh ja, ik heb gewoon mijn debuut gemaakt?, zegt Sylla lachend. ?Ik was zo bezig om te doen wat de trainer zei en laten zien dat ik het niveau aankon.?

Doen wat trainer Kaba Diawara zei was al moeilijk genoeg. ?Mijn Frans was niet best?, bekent Sylla. Hoewel zijn ouders allebei de taal wel spreken. ?Maar vroeger had ik al genoeg moeite met het Nederlands, toen kon ik Frans er niet ook nog eens bij hebben.? Thuis in zijn gezin met drie broers en een zus was de voertaal dus Nederlands. Inmiddels doet hij een online taalcursus om zijn Franse kennis wat op te vijzelen. ?Mijn teamgenoten waren al verbaasd dat ik binnen een jaar veel beter Frans kon.?

Dat hij de wereld overvliegt om voor het land van zijn ouders uit te komen vindt hij nog steeds onwerkelijk. ?Maandag vertrek ik alweer naar Casablanca en Botswana voor WK-kwalificatiewedstrijden?, zegt Sylla. ?Jammer genoeg is het alleen hotel, trainen en voetballen en krijg je verder weinig van de landen mee, maar alleen dat is al een geweldige ervaring.? Mogelijk volgt in januari volgend jaar de Afrika Cup, nog een droom.

Achtervolgd door toeterende scooters en auto?s

Met name toen hij met het nationale elftal in Guinee zelf moest spelen keek hij zijn ogen uit. ?Ze zijn daar zo fanatiek, niet normaal!?, vertelt Sylla. ?Als we uit het hotel liepen, stonden daar allemaal mensen. Die volgden ons dan met scooters en auto?s naar het trainingsveld en dan toeterden ze zich suf.? Na de training vragen ze dan om een shirtje. ?? Sylla, Sylla, maillot, maillot!?, zeggen ze dan.?

Tot nu toe kwam hij alleen nog maar in actie in oefeninterlands, maar hij hoopt zich toch in de ?hechte groep? die Guinee is te vechten. In dat team zit onder meer Bundesliga-fenomeen Serhou Guirassy, die in acht wedstrijden in de competitie al veertien keer doel trof. ?Ik heb altijd rond dezelfde tijd verzorging met hem?, stelt Sylla. ?Dan is hij gewoon een hele relaxte gast. Vreemd eigenlijk, want andere mensen zien hem als een soort buitenaardse superspits. Het deed mij beseffen dat we allemaal ook gewoon mensen zijn.?

En als hij ? immers ook maar gewoon een mens ? het zo ver kan schoppen, waarom Sekou Sylla uit Schiedam dan niet? ?Ik geloof daar wel heilig in, dat ik alles kan bereiken wat ik wil?, zegt hij. Aan het eind van dit seizoen loopt zijn contract bij Cambuur af. Maar eerst maar eens een heel seizoen volmaken. ?Dat is toch al zo?n twee seizoenen geleden dat dat is gebeurd.?

?Maar ik voel dat ik per wedstrijd sterker en fitter word.? Het betaalde zich in de bekerwedstrijd tegen MVV Maastricht uit in een doelpunt. Waar het hem en SC Cambuur dit seizoen zal brengen? ?Als ik een basisplek heb, lijkt alles vanzelf te gaan. We gaan zien waar het schip strandt.? Gewoon, geduld hebben.

grijskijker

Maar heel snel verlengen met deze jongen!

el haj

Sylla heeft vandaag z'n eerste offici?le wedstrijd - z'n vorige twee ware oefeninterlands - met Guinee gewonnen (90 minuten gespeeld).
De winnende is trouwens wel een juweeltje; samenvatting voor de ge?nteresseerden: