Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to SC Cambuur Forum - Cambuur Online. Please login or sign up.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 1.132
  • Latest: Ahjajuh
Stats
  • Totaal berichten: 404.881
  • Totaal topics: 1.959
  • Online today: 187
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
91 gasten, 1 lid
zeewolde

Milan Smit

Gestart door PePe, april 04, 2022, 12:39:40

Vorige topic - Volgende topic

Bankzitter

Weinig spelers van SC Cambuur gaan met zo veel vertrouwen het nieuwe seizoen tegemoet als Milan Smit. De topscorer van vorig seizoen was in de eerste oefenwedstrijd van de voorbereiding direct twee keer trefzeker. De vraag is wel hoelang de 21-jarige spits nog speler van Cambuur is.

Eigenlijk was het best een vreemd seizoen voor Milan Smit. Ja, de jonge aanvaller scoorde aan de lopende band en brak definitief door bij SC Cambuur. Toch hield hij een bittere nasmaak over aan het seizoen, want de degradant van het seizoen 2022/23 maakte ondanks al zijn goals totaal geen aanspraak op een snelle terugkeer naar de Eredivisie. De club uit Leeuwarden eindigde op een teleurstellende dertiende plaats in de Keuken Kampioen Divisie. Een van de hoogtepunten was het bereiken van de halve finale van het toernooi om de KNVB-beker, waarin NEC te sterk was.

'De dertiende plek was natuurlijk Cambuur-onwaardig', vertelt Smit na de eerste oefenwedstrijd van het nieuwe seizoen. De ploeg van trainer Henk de Jong was met 3-2 te sterk voor het Duitse VfB Oldenburg, mede dankzij twee treffers van de topscorer van vorig seizoen. 'Het is altijd even de vraag hoe je uit de vakantie komt, maar het lijkt erop dat ik de goede vorm en de lijn van vorig seizoen doortrek.'

'Persoonlijk was het een goed seizoen, maar ik hield er wel een dubbel gevoel aan over', vervolgt de aanvaller. 'Cambuur moet gewoon meedoen om de bovenste plekken, maar dat is niet gelukt. Het was wel lekker om persoonlijk succes te hebben, dat maakt het ook niet een seizoen dat ik snel zal vergeten.' Eigenlijk is het ook knap dat een spits van de nummer dertien van de competitie zo vaak scoorde. 'Je ziet het ook bij Martijn Kaars van Helmond Sport, die heeft het ook knap gedaan. Misschien is het extra knap, zo kun je het stellen.'

Inmiddels merkt Smit, die afgelopen seizoen negentien keer scoorde, dat zijn status bij Cambuur is veranderd. Een jaar geleden, na de degradatie uit de Eredivisie, hoopte hij onder Sjors Ultee op een kans. Nu, twaalf maanden later, is hij de aanvalsleider van Cambuur die op de radar staat bij veel clubs. 'Vorig jaar was het echt nog de vraag wat mijn rol in het eerste elftal zou zijn. Dat is nu wel duidelijk. Ik heb er vertrouwen in. Als ik deze lijn doortrek, kan de trainer niet om me heen.'

Milan Smit kreeg vorig seizoen een Bronzen Schild uitgereikt door zijn vader.

Milan Smit kreeg vorig seizoen een Bronzen Schild uitgereikt door zijn vader.
Daarbij richt Smit zich nadrukkelijk op een andere positie. 'Vorig jaar speelde ik vaak als linksbuiten, omdat we Roberts Uldrikis ook in de ploeg hadden. Hij is nu vertrokken, dus het is wel mijn doel om in de spits te gaan spelen. Dat wil ik graag. Ik ben echt een spits. Het was niet heel vreemd dat ik vorig jaar vaak als linksbuiten speelde, hoor. Ik ben pas 21, dan kom je soms op een andere plek terecht. Uldrikis is ook een goede spits en de trainer wilde ons allebei laten spelen.'

Smit richt zich dus op de spitspositie bij Cambuur, maar ondertussen rijst wel de vraag of hij dit seizoen in de KKD nog gaat meemaken. Verschillende clubs uit de Eredivisie en het buitenland houden hem in de gaten. 'Ik hoor hier en daar wel wat, maar er is nog niks serieus voorbijgekomen. Dat heeft misschien ook te maken met het EK. Het komt allemaal pas laat op gang. Waar ik komend seizoen ook speel, ik heb maar ??n wens en dat is spelen. Ik ben 21, dus ik moet spelen. Dat is het belangrijkste.'

Vanuit de Eredivisie wordt de situatie van Smit nauwlettend in de gaten gehouden. De spits laat het op zich afkomen. 'Als er iets moois voorbijkomt, een club met een mooi plan en goed perspectief om te spelen, dan kan ik dat wellicht overwegen. Maar ik heb er echt nog weinig over gehoord. De Eredivisie zou een mooie stap voor me zijn. Ik heb met Cambuur al een beetje meegemaakt hoe het is om daar te spelen, al maakte ik toen niet zo veel minuten. We hebben een historisch seizoen gehad waarbij we als negende eindigden, toen kwam ik net kijken. Het is een ander niveau, maar ik denk dat dat wel goedkomt.'

Als er niks komt, dan kijkt Smit uit naar het spelen in het nieuwe stadion van Cambuur dat, als alles goed verloopt, aan het begin van de competitie wordt geopend met een wedstrijd tegen Helmond Sport. 'Het is niet dat dat me ervan weerhoudt om een stap te maken, maar natuurlijk lijkt het me mooi om daar te spelen. Het is een mooie ontwikkeling voor de club en ik ben hier op mijn plek. We gaan zien wat er de komende weken gaat gebeuren.'

Henk de Jong: ?Smit is speciaal, ik denk dat hij wordt verkocht?
Henk de Jong ziet het helemaal zitten in Milan Smit. De 21-jarige spits werd vorig seizoen clubtopscorer van SC Cambuur en krijgt na het vertrek van Roberts Uldrikis het vertrouwen in de punt van de aanval. Zijn trainer denkt dat Smit een grote toekomst tegemoet gaat.

?Milan is een speciale jongen', vertelt De Jong na de oefenwedstrijd tegen VfB Oldenburg, waarin Smit twee keer scoorde. 'Die eerste goal, dat is niet normaal. Dat vind ik knap, hoor. Dan zie je wat hij vorig seizoen in de competitie ook al een aantal keer deed. Hij schoot ?m eerst echt net naast het doel. Onvoorstelbaar, maar hij zag het wel. De volgende keer was het een goal. Er zit iets in die jongen, wat uniek is. En dat zat er altijd al in, hoor.?

?Het allerbelangrijkste is dat hij ook een zeer prettig mens is', vervolgt de trainer van Cambuur. 'Hij heeft ook een goede familie die heel re?el in de situatie staat. En Milan is een leuke jongen om mee te werken. Ja, ik denk dat hij verkocht wordt. Dat kan haast niet mis. Als we een goed bedrag voor hem kunnen krijgen, kunnen we als club ook weer wat doen. Gebeurt het niet, dan houd ik Milan lekker in het spitsje, hoor. Hij doet het uitstekend en daarachter hebben we Michael de Leeuw.?

De komst van de 37-jarige routinier doet De Jong goed. ?Michael kan Milan sturen en invallen als het nodig is. Hij is een soort hulptrainer voor Milan en speler ineen. Uitstekend om hem erbij te hebben. Michael vindt het ook mooi. Al kreeg hij in een van zijn eerste trainingen al een klap op zijn kop van iemand. Maar hij zeurt niet, zeikt niet. Staan, huppakee, door. Dat vind ik mooi.?

Specuveter

NEC en Heracles worden genoemd.

Lore

Citaat van: Specuveter op juli 09, 2024, 08:25:01
NEC en Heracles worden genoemd.

In de kantine van het werk?  :D

Of heb je ergens een artikel gevonden?

grijskijker

Citaat van: Specuveter op juli 09, 2024, 08:25:01
NEC en Heracles worden genoemd. Ik denk dat het buitenland wordt of een club als Utrecht..
NEC heeft net een spits gekocht en Heracles kan hem niet betalen.
Citaat van: Lore op juli 09, 2024, 09:28:49

Of heb je ergens een artikel gevonden?
Als je het ergens moet lezen is het vaak oud nieuws ;)

Noordcambuur

Ik hoop niet dat het lang gaat duren want Cambuur moet ook weer verder met een nieuwe spits en weer in te brengen in het systeem.

grijskijker

Citaat van: Grijskijkert op juli 09, 2024, 10:06:58
NEC heeft net een spits gekocht en Heracles kan hem niet betalen.Als je het ergens moet lezen is het vaak oud nieuws ;)
En zijn definitief afgehaakt...

Mike SCC

Contract openbreken, vertrouwen geven en als topscorer voor een mooi bedrag weg over een jaar  |:)

grijskijker

Citaat van: Mike SCC op juli 11, 2024, 18:57:33
Contract openbreken, vertrouwen geven en als topscorer voor een mooi bedrag weg over een jaar  |:)
Heeft nog een contract tot 2027 met optie...

Mike SCC

Nou waar hebben we het dan over. Weg voor het juiste bod en anders niet.

papier

Citaat van: Mike SCC op juli 11, 2024, 19:34:47
Nou waar hebben we het dan over. Weg voor het juiste bod en anders niet.

Zo is het. Een jaar lang echt eerste spits zijn ipv linksbuiten is ook wel goed voor hem. Moeten we wel rekening houden met zijn kwaliteiten en niet in hem die balvaste meevoetballende spits zien die hij niet is. (wat niet wegneemt dat hij zich ook daar in mag ontwikkelen)

Bankzitter

Citaat van: Grijskijkert op juli 11, 2024, 19:18:41
Heeft nog een contract tot 2027 met optie...

Dus niet nodig om het contract te verlengen met een flinke salarisverhoging. Beter is het om goede bonussen af te spreken als bepaalde doelen worden behaald.

sunderland

Hij vind zichzelf ook heel goed?.in mijn ogen moet ie heel blij zijn dat ie bij ons mag/mocht spelen. Snel verkopen voor de jackpot wat Henk noemde.

Noordcambuur

Citaat van: sunderland op juli 11, 2024, 22:15:18
Hij vind zichzelf ook heel goed?.in mijn ogen moet ie heel blij zijn dat ie bij ons mag/mocht spelen. Snel verkopen voor de jackpot wat Henk noemde.
je hebt het niet zo op Milan Smit h? Sunderland maar we zullen het zien wat toekomst brengt  .Je was ook geen fan van Kallon en wat zie je nu wat missen we een buitenspeler als Kallon.

sunderland

Citaat van: Noordcambuur op juli 12, 2024, 12:22:06
je hebt het niet zo op Milan Smit h? Sunderland maar we zullen het zien wat toekomst brengt  .Je was ook geen fan van Kallon en wat zie je nu wat missen we een buitenspeler als Kallon.
in het begin was niemand fan van Kallon hier. Zet er ook even bij hoe ik over hem schreef nadat Sandor met hem bezig ging. Smit kan het zomaar goed doen in een team waar hij niet mee hoeft te doen in het spel maar als eindstation .

Tanjajeah

Citaat van: sunderland op juli 12, 2024, 13:34:34
in het begin was niemand fan van Kallon hier. Zet er ook even bij hoe ik over hem schreef nadat Sandor met hem bezig ging. Smit kan het zomaar goed doen in een team waar hij niet mee hoeft te doen in het spel maar als eindstation .

Als een echte targetman. Of als invaller voor t laatste kwartier. Maar voor de rest komt hij echt (nog) handelingssnelheid tekort voor de eredivisie.