Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to Cambuur Online. Please login or sign up.

Shoutbox

Recent

Leden
Stats
  • Totaal berichten: 404.805
  • Totaal topics: 1.956
  • Online today: 20
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
  • Users: 0
  • Guests: 14
  • Total: 14
14 gasten, 0 leden

Silvester van der Water

Gestart door Stiens, juli 01, 2022, 15:07:02

Vorige topic - Volgende topic

grijskijker

Van der Water bloeit op bij PEC: 'Ik heb echt gedacht: waarvoor doe ik het?'

16.00 uur,
Vandaag

Door Sander Janssen

Toen hij in de winter overkwam van SC Cambuur hoopte Silvester van der Water op wat invalbeurten. Ok?, een keertje in de basis misschien. Binnen twee wedstrijden had de aanvaller al een basisplaats veroverd. Zijn eerste goal, zondag tegen zijn oude club Heracles Almelo, was voor Van der Water een beloning in een moeizaam seizoen.

Als een van de laatsten verliet Van der Water zondag het veld in Zwolle. Met een brede glimlach betrad hij de catacomben. Zijn vreugde was eenvoudig te verklaren. Na een degelijke wedstrijd op bezoek bij NEC (2-2) speelde hij ook sterk tegen Heracles. In tegenstelling tot het duel in Nijmegen volgde nu wel een persoonlijke beloning. Na voorbereidend werk van Younes Namli en Anselmo Garc?a Mac Nulty tikte Van der Water de bal binnen. Mede dankzij zijn treffer won PEC met 3-1 en verzekerde de club zich van handhaving in de Eredivisie.

Voor de 27-jarige Van der Water was het zijn eerste Eredivisie-treffer sinds oktober 2022, toen hij namens SC Cambuur thuis tegen PSV scoorde met een kanonskogel van afstand. 'Maar in de KKD heb ik tussendoor ook gescoord, hoor', voegde de aanvaller meteen toe. 'In de Eredivisie is het een tijdje geleden, dat klopt. Dit voelt heel goed. Ik ben super blij dat ik weer eens scoor. Op een mooi moment, want dit was een belangrijke. Het was ook een mooie aanval, goed teruggelegd door Anselmo. Je moet 'm nog wel maken, natuurlijk.'

Ik ben zo dankbaar dat PEC mij de kans bood
Helaas voor Van der Water zat een tweede treffer er niet in tegen zijn oude club. Even na de 2-1 probeerde hij het met een halve omhaal vanaf de linkerkant. De vleugelspeler had vast een scenario in zijn hoofd waarbij hij als Cristiano Ronaldo in zijn hoogtijdagen de bal binnen volleerde, maar in plaats daarvan vloog de bal het stadion uit. 'Jammer, jammer', lachte Van der Water. 'Ik denk dat ik die bal straks nog even moet zoeken.' Later op de dag meldde de aanvaller zich op X: 'De bal is gevonden, denk ik.'

CAMBUUR
Van der Water lacht weer, maar dat was eerder dit seizoen anders. Na de degradatie met Cambuur ging de aanvaller een seizoen in de Keuken Kampioen Divisie tegemoet. Dat begon nog goed met drie goals en drie assists in de eerste zeven wedstrijden, maar vlak na de terugkeer van Henk de Jong als trainer ging het mis. Van der Water raakte in onmin met De Jong en werd door de oefenmeester uit de selectie gezet. 'Het was een lastige situatie waar ik ook niet zo veel meer over wil zeggen. Er was een woordenwisseling met de trainer, dat was de oorzaak.'

Van oktober tot eind januari trainde Van der Water mee met Jong Cambuur. De Jong was bereid om hem terug te halen bij de selectie als geen club zich in de winterse transferperiode voor hem zou melden. Dat leek ook te gebeuren, tot PEC aan het einde van de window een belletje pleegde naar Leeuwarden. 'Ik ben zo dankbaar dat PEC mij de kans bood. Bij Cambuur zat ik gewoon in een uitzichtloze situatie. Ik ben ook blij dat ze hebben meegewerkt. Een geschenk uit de hemel? Een beetje wel, ja. Ik ben hier weer gelukkig geworden.'

Van der Water vertelt hoe hij het plezier in het voetbal kwijtraakte in Leeuwarden toen hij maandenlang met de beloften moest meetrainen. 'In het voorjaar was ik er wel aardig klaar mee. Ik heb nooit overwogen om ermee te stoppen, maar er waren wel momenten waarop ik dacht: waarvoor doe ik het nog?' Trainer Rik Reinsma van Jong Cambuur helpt Van der Water in die periode. 'Hij heeft me echt door die periode heen geholpen. Hij is nog vrij jong en kon zich in mij verplaatsen. Ik was heel blij dat ik met hem kon werken. Ik heb de spelers ook een beetje kunnen helpen. Ook mentaal, want ik zat bij jongens van een jaar of negentien die nog niet zo veel ervaring hebben. Ik hou de ploeg nu nog in de gaten. Sinds de winterstop doen ze het heel goed.'

Ik had ook niet verwacht dat ik zo veel wedstrijden zo spelen, helemaal niet als basisspeler.
Eenmaal bij PEC had Van der Water geen hoge verwachtingen. 'Ik kwam hier vooral om weer plezier te krijgen. Ik had ook niet verwacht dat ik zo veel wedstrijden zo spelen, helemaal niet als basisspeler. Misschien wat invalbeurtjes, meer niet. Dat ik zo veel mag spelen, is alleen maar mooi.'

PLEZIER
Het plezier in het voetbal terugkrijgen, spelers hebben het er vaak over. Maar hoe doe je het? 'Ik denk dat het te maken heeft met de jongens waarmee je wordt omringd', vertelde Van der Water. 'Bij PEC zitten gewoon goede spelers en dan ga je zelf ook beter spelen. Daarnaast is dit de Eredivisie en is het niveau sowieso hoger. Bij PEC zitten ook meer jongens van mijn leeftijd. Bij Cambuur was ik bijvoorbeeld de enige vader in het team. Hier hebben meer spelers al kinderen. De spelers van Cambuur zijn ook hartstikke gezellig, maar ja, gesprekken over kinderen kon ik daar niet echt voeren. Hier begrijpen ze het sneller als ik ergens mee zit. Het is ook gewoon een goede groep, met Bram van Polen, Younes Namli, Lennart Thy. Goede gasten. Ik vermaak me hier wel.'

Een langer verblijf bij PEC klinkt in dit geval misschien logisch, maar dat is het niet. Met een transfersom van meer dan een half miljoen euro is hij de recordaankoop van de club uit Leeuwarden. 'En waarschijnlijk wil Cambuur nog iets aan mij verdienen als ik vertrek. Het is aan de clubs, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het gaat gebeuren.' PEC is niet van plan om komende zomer een transfersom te betalen voor een nieuwe speler, wat de eventuele komst van Van der Water bemoeilijkt.

Van der Water ligt nog tot medio 2025 vast bij Cambuur en keert in de zomer in principe gewoon terug. Dat betekent niet dat hij volgend seizoen ook in Leeuwarden speelt. 'Het lijkt me wel wat om nog een mooie stap te maken, maar ik weet niet hoe Cambuur daarin staat. Een mooi avontuur in het buitenland? Misschien, maar de Eredivisie vind ik ook heel mooi. Het ligt allemaal nog open. Ik ga hier nog drie wedstrijden knallen en dan zie ik het wel.'

Bankzitter

Nou helemaal opgebloeid.
5 ton en strik erom  zou ik zeggen   :_schater
(voor 50.000 is ook prima)

Noordcambuur

Hoop dat hij nog 2 wedstrijden kan vlammen voor Zwolle en dan zien we wel verder.

Inferno-058

Komt volgens Voetbalalert weer terug bij SCC, heeft afscheid genomen bij de Blauwvingers

grijskijker

Citaat van: Inferno-058 op mei 21, 2024, 18:43:17
Komt volgens Voetbalalert weer terug bij SCC, heeft afscheid genomen bij de Blauwvingers
Ruilen met Dean Huiberts..

Destroyer

Citaat van: Bankzitter op mei 01, 2024, 18:06:28
Nou helemaal opgebloeid.
5 ton en strik erom  zou ik zeggen   :_schater
(voor 50.000 is ook prima)

Wat mij betreft een slagroom taart en krat hertog Jan. Daaaaaggggg....
** Poolwinner 18/19 - 21/22

zeewolde

In het kader van een positieve groepsdynamica.

Zou hij weg zijn voor de eerste training?

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: zeewolde op juni 12, 2024, 12:22:01
In het kader van een positieve groepsdynamica.

Zou hij weg zijn voor de eerste training?
en zo niet, zouhij dan toegelaten worden
Henk, held, bedankt

Specuveter

Is nu op vakantie in Itali? volgens zijn Insta
Voorlopig geen nieuws denk ik.

SCCRulez

Hopen dat ze toch nog iets van het helaas vernietigde kapitaal kunnen krijgen voor hem, v??r de start voorbereiding verkopen

De Gast

Krijg je niks voor.. andere clubs weten ook dat we van hem af willen. Bovendien is het een rotte appel. Wegflikkeren in de groene container. Geef hem een half jaar salaris mee. Al zal hij wel het onderste uit de kan willen halen want niemand haalt zo'n jongen na komend seizoen meer binnen.

Dat dit ook voor niemand gevolgen lijkt te hebben vind ik bijzonder. Samen met de Mambimbi's en de Hilali's is er onverantwoord veel geld verbrast.

michello

Citaat van: De Gast op juni 13, 2024, 09:43:53
Krijg je niks voor.. andere clubs weten ook dat we van hem af willen. Bovendien is het een rotte appel. Wegflikkeren in de groene container. Geef hem een half jaar salaris mee. Al zal hij wel het onderste uit de kan willen halen want niemand haalt zo'n jongen na komend seizoen meer binnen.

Dat dit ook voor niemand gevolgen lijkt te hebben vind ik bijzonder. Samen met de Mambimbi's en de Hilali's is er onverantwoord veel geld verbrast.

Grote gok en veel verloren. Gedaan in een tijd dat het kon. Jammer maar we gaan er gelukkig niet aan onderdoor. Wellicht durft Almere het weer met hem aan.

PePe

Ik hoop dat hij in Itali? in het campingelftal opvalt.

Bankzitter

Citaat van: De Gast op juni 13, 2024, 09:43:53

De verantwoordelijke mensen hebben ook even 13,75 miljoen in zo'n twee maanden bij elkaar gescharreld voor de afbouw van het stadion.
Dat weegt bij mij toch wel wat zwaarder dat een paar mislukte gokjes op de transfermarkt.

En we hebben een nieuwe TM en nieuwe scouting , dus het is ook niet zo daar er niet is ingegrepen. (TS volgt nog verwacht ik)

papier

Citaat van: Bankzitter op juni 13, 2024, 12:39:05
De verantwoordelijke mensen hebben ook even 13,75 miljoen in zo'n twee maanden bij elkaar gescharreld voor de afbouw van het stadion.
Dat weegt bij mij toch wel wat zwaarder dat een paar mislukte gokjes op de transfermarkt.

En we hebben een nieuwe TM en nieuwe scouting , dus het is ook niet zo daar er niet is ingegrepen. (TS volgt nog verwacht ik)

En ze hebben ervoor gezorgd dat we in de positie zijn gekomen om uberhaupt zo'n risico te kunnen nemen/uitgave te kunnen doen aan een dergelijke speler.