Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to Cambuur Online. Please login or sign up.

Shoutbox

Recent

Leden
  • Totaal leden: 3.710
  • Latest: Pedeja
Stats
  • Totaal berichten: 404.840
  • Totaal topics: 1.958
  • Online today: 81
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
27 gasten, 3 leden
TheDutchman, gobo, mathijs901

Seizoen 2023-2024

Gestart door Kuzmanovic-Apeldoorn, maart 08, 2023, 13:14:40

Vorige topic - Volgende topic

EdsjeSCC

Reijnen oek maar de deur weer ut, hupsakee

wagen306

Ook een lachertje die grijskijker. Wil liever kkd dan Eredivisie, en dan anderen bekritiseren. Reijnen heeft nul ervaring en geen netwerk.

sunderland

Citaat van: wagen306 op mei 02, 2023, 17:25:05
Ook een lachertje die grijskijker. Wil liever kkd dan Eredivisie, en dan anderen bekritiseren. Reijnen heeft nul ervaring en geen netwerk.
dat denk ik idd ook weleens. Kan ie mooi met nietszeggende namen komen om interessant te doen waar nooit iemand van komt  :devil

grijskijker

Ja ??n achteruit, kan voor de toekomst 3 stappen vooruit betekenen... En wie ben jij om Reijnen nu al te bekritiseren, hij is nu al met de club bezig terwijl zijn contract per 1 juli pas ingaat. Maar antwoord kan je dus niet geven op wat ik je zeg of vraag, dus dan maar weer op de persoon, liekst sunderland wel :devil

grijskijker

Citaat van: sunderland op mei 02, 2023, 17:29:43
dat denk ik idd ook weleens. Kan ie mooi met nietszeggende namen komen om interessant te doen waar nooit iemand van komt :devil
Voor u niets zeggend en voor iemand anders veel zeggend... Maar bedenk nou maar eens wat nieuws of bist stou hier alleen om een slechte poging te wagen om een ander af te zeiken?

papier

Citaat van: Grijskijkert op mei 02, 2023, 18:25:20
Ja ??n achteruit, kan voor de toekomst 3 stappen vooruit betekenen... En wie ben jij om Reijnen nu al te bekritiseren, hij is nu al met de club bezig terwijl zijn contract per 1 juli pas ingaat. Maar antwoord kan je dus niet geven op wat ik je zeg of vraag, dus dan maar weer op de persoon, liekst sunderland wel :devil

Het korte termijn denken zit wel flink verankerd in de voetballerij. En ook zeker bij supporters. "geld moet op het veld", "degraderen is nog veel duurder" bla bla bla. Vd Water werd met open armen ontvangen, die zou het wel even gaan doen. Wat blijkt, hij kan er geen fluit meer van en wordt al als een miskoop bestempeld. Kortom, dan hebben we geld op het veld staan, dan degraderen we en zijn we driedubbel zo duur uit en zetten we niet 1 achteruit maar wel 6.

Gewoon rustig blijven en normaal doen. De Oldehove is ook niet in een dag gebouwd.

sunderland

Citaat van: Grijskijkert op mei 02, 2023, 18:31:37
Voor u niets zeggend en voor iemand anders veel zeggend... Maar bedenk nou maar eens wat nieuws of bist stou hier alleen om een slechte poging te wagen om een ander af te zeiken?
feiten, lees al jou Posts maar es terug. En Reijnen krijgt van mij 100% de kans, kan het nooit slechter doen dan Booy de laatste 2.5 jaar.

wagen306

grijskijker degradatie is ramp want kom maar weer NS uit de Kkd dat duurt bij ons zo'n 10 jaar. En van Osch kan Dr geen kloten van. wie heeft kampioenschap gerealiseerd? Juist Foeke en Henk.

grijskijker

Citaat van: wagen306 op mei 02, 2023, 23:08:54
Onnozele grijskijker degradatie is ramp want kom maar weer NS uit de Kkd dat duurt bij ons zo'n 10 jaar. En van Osch kan Dr geen kloten van. wie heeft kampioenschap gerealiseerd? Juist Foeke en Henk.
Beter dat jij dit zegt dan iemand met zijn volle verstand...

grijskijker

'Het moet professioneler bij SC Cambuur'

Door Reon Boeringa

Terwijl de bouw van het nieuwe stadion gestaag vordert, staat SC Cambuur voor degradatie naar de Eerste Divisie. Een interview met algemeen directeur Ard de Graaf (47) over de zorgen van vandaag en kansen van morgen. ?We moeten proberen door deze tegenslag heen te kijken.?

Na twee seizoenen Eredivisie speelt SC Cambuur over een paar maanden weer in de Keuken Kampioen Divisie. Hoe is dat besef?

?We komen uit een zeer succesvolle periode, zelfs de beste in de geschiedenis van deze club, met twee eerste plaatsen in de Eerste Divisie en daarna de negende plaats op het hoogste niveau. Tegelijkertijd heeft die laatste klassering ook wat zand in de ogen gestrooid, want we zijn al vanaf januari vorig jaar aan het wegglijden. We hadden gehoopt de tijd tot het nieuwe stadion op het hoogste niveau te kunnen overbruggen. Dat lukt ons niet en dat is teleurstellend.

'Ik snap de emoties bij supporters, maar we moeten er ook re?el naar kijken. Als je alle Nederlandse profclubs rangschikt op begroting, dan staat Cambuur op dit moment de 24ste plaats. In ons nieuwe stadion kunnen we op die ranglijst naar de 14de plaats groeien. De feiten zijn nu alleen zoals ze zijn en dan is het niet heel raar dat je degradeert, wat mijn teleurstelling en frustratie over dit seizoen niet wegneemt.'

?Ik snap de emoties bij supporters, maar we moeten er ook re?el naar kijken. Als je alle profclubs rangschikt op begroting, dan staat Cambuur nu op de 24ste plaats?

'Het is ongelofelijk zonde dat het ons niet is gelukt om op het hoogste niveau te blijven. Tegelijkertijd is het een directe consequentie van het stadion waar we nog in zitten, waar geen euro meer uit te persen valt dan we nu doen. Daarom vind ik dat we met zijn allen door deze tegenslag heen moeten proberen te kijken, want het nieuwe stadion biedt ons veel perspectief. Er gloort daar namelijk een toekomst waar we heel hard en lang voor gestreden hebben, waarvan veel mensen denk ik niet doorhebben hoe bijzonder het is. Slechts twee clubs in heel Europa zijn op dit moment aan het bouwen: SC Cambuur en Everton. Daar mogen we best een beetje trots op zijn. Als ik heel eerlijk ben, is dat gegeven misschien ook wel een van de oorzaken dat we nu staan waar we staan.?

Kunt u dat uitleggen?

?We zijn een kleine organisatie en hebben het op-een-na laagste budget van de Eredivisie. Als je er dus in wilt blijven, dan moet alles kloppen. Dit seizoen is dat op een aantal gebieden niet zo geweest. E?n daarvan is dat we met een kleine club mensen onze aandacht over heel veel verschillende dossiers hebben moeten verdelen, waaronder het nieuwe stadion.?

Wat zijn andere oorzaken van degradatie?

?Ik wil niet op zoek naar excuses, want in topsport telt dat niet. Dat gezegd hebbende kun je de gezondheidsperikelen waar wij mee te maken gehad hebben niet buiten beschouwing laten. Binnen de organisatie zijn tot twee keer toe bepalende mensen (technisch manager Foeke Booy en trainer Henk de Jong, red.) weggevallen. Als dat gebeurt word je elke week een procentje minder. Neem de trainerspositie. De spelersgroep had eerst te maken met Henk de Jong, toen Pascal Bosschaart, vervolgens Dennis Haar, weer een tijdje Henk, opnieuw Bosschaart en uiteindelijk Sjors Ultee. Dat is heel ingewikkeld. Je moet volledig gefocust kunnen zijn op presteren, maar als er zoveel gebeurt, dan is dat niet te doen.'

'Na de promotie was Foeke al een tijdje weggevallen vanwege zijn herseninfarct. Toen hebben we met zijn allen ? Henk, Gerald van den Belt en ik ? zijn taken overgenomen, terwijl Gerald en ik er door het stadiondossier al een tweede baan naast hadden. We liepen op onze tenen en achteraf kun je zeggen dat het allemaal misschien wat te veel is geweest, zo eerlijk moet ik zijn. Waarmee ik niet wil wegnemen dat we ook fouten hebben gemaakt. Als je het bijvoorbeeld hebt over het doorselecteren in de spelersgroep, daar hebben we wel wat laten liggen. Daar kun je niet omheen.?

De van een zware operatie herstellende Henk de Jong heeft onlangs de optie in zijn aflopende contract gelicht.
De van een zware operatie herstellende Henk de Jong heeft onlangs de optie in zijn aflopende contract gelicht.

Hoe kijkt u terug op de terugkeer van Henk de Jong afgelopen zomer? Is dat te optimistisch bekeken?

?Het begint met Henk zelf. Die zei: ?Jongens, ik ben er weer?. Natuurlijk hebben we als club onze zorgen gehad, maar de man heeft zo?n enorme staat van dienst bij deze club, heeft hier zoveel gepresteerd? Hadden we dan moeten zeggen dat hij niet mocht terugkomen? Het was een ingewikkelde kwestie en we hebben als directie destijds alles uitgebreid met Henk besproken. Helaas is het niet uitgepakt zoals we hoopten, maar ik heb geen spijt van onze keuze.?

Had Henk de Jong dan eigenlijk de sleutels van SC Cambuur op zak?

?Ik snap de opmerking, maar zo kijk ik er niet naar. Natuurlijk hebben we het over topsport, maar je hebt het ook over het menselijke aspect. Henk wilde het zelf, de groep wilde Henk, welke andere keuze kun je dan maken? Natuurlijk hadden we onze zorgen en hebben we daarvan wakker gelegen, maar dit was in onze ogen de juiste weg. Ook omdat we in ons achterhoofd hadden dat het een relatief korte eerste seizoenshelft zou worden, vanwege het WK. Helaas ging het al voor die tijd mis.?

'Cambuur is dus niet te vergelijken met PEC Zwolle.Zij m??sten in ??n keer terug, wij zouden het graag willen'

U gaf net aan dat Cambuur de 24ste begroting heeft. Wat betekent dat voor de ambities in de Keuken Kampioen Divisie?

?Dat betekent dat wij niet zomaar bij de eerste twee gaan eindigen. Ik las laatst dat PEC Zwolle dit seizoen 13,5 miljoen euro heeft uitgegeven in de Eerste Divisie en daarbij een verlies van 3,5 miljoen geleden heeft. Dat kunnen wij ons niet permitteren. Daarnaast komen we in de Eredivisie nog niet eens aan tien miljoen omzet, laat staan op het tweede niveau. We moeten dus realistisch zijn. Cambuur wordt door de achterban, sfeer en beleving gezien als een grote club en dat is mooi, maar we hebben voor een grote club maar een klein budget, doordat dit stadion enorme beperkingen met zich meebrengt. Cambuur is dus niet te vergelijken met PEC Zwolle. Financieel niet en dus ook niet qua verwachtingen. Zij m??sten in ??n keer terug, wij zouden het graag willen. Om in de buurt te komen bij de bovenste plaatsen zullen we ons echt maximaal moeten stretchen. Het kan wel, want in 2020 en 2021 werden we eerste met het vijfde of zesde budget.?

?We spelen het gehele komende seizoen waarschijnlijk nog op de huidige locatie'

Wat is de huidige planning voor de verhuizing naar het nieuwe stadion?

?We spelen het gehele komende seizoen waarschijnlijk nog op de huidige locatie. De contractuele planning voor de verhuizing staat op 1 januari aanstaande, maar als je kijkt wat er nog moet gebeuren, dan lijkt me dat onrealistisch. We krijgen het stadion casco opgeleverd, kaal. Voor de afbouw zijn we zelf verantwoordelijk. Je kunt in verschillende ruimtes keuzes maken op verschillende niveaus. Plat gezegd: kies je voor een afwerking op niveau Volkswagen Passat, Golf, Polo of Up? Wat het complex maakt, is dat er de afgelopen jaren nogal wat gebeurd is in de wereld, met gevolgen voor de bouw. We rekenden een paar jaar geleden voor de afbouw op bedrag X, maar het is door die ontwikkelingen bedrag Y geworden. Voor het verschil in bedragen zijn we op dit moment vermogen aan het aantrekken. Denk daarbij aan het vermarkten van de naamgeving van het stadion, of het naar voren halen van een aantal inkomsten, zoals het verkopen van enkele skyboxen. Daarbij moet je tegelijkertijd scherp in de gaten houden dat je aan de voorkant niet je kroonjuwelen verpatst.?

De keuze voor een luxe bar in de sponsorruimte kan betekenen dat de plekken in de selectie komend seizoen niet allemaal dubbel bezet zijn?

?De budgetten scheiden we, maar natuurlijk ligt er een uitdaging. We moeten oppassen dat we niet alleen maar over stenen en lichtmasten praten, maar ??k over het elftal. Je wilt namelijk niet als nummer twaalf van de Eerste Divisie je nieuwe stadion in. Daarnaast wil je in het nieuwe stadion je supporters en sponsoren ook op een mooie manier kunnen ontvangen. Het is een spanningsveld.?

Met Eti?nne Reijnen als technisch directeur krijgt de organisatie een nieuw gezicht. Hoe kijkt u naar zijn komst?

?Dat is een goede zaak. Bij deze club zitten veel mensen al lang op dezelfde plek, onder wie ikzelf. Het is goed om te veranderen en verfrissen en dat doen we met de komst van Eti?nne, waardoor Gerald van den Belt op eigen verzoek uit de statutaire directie gaat en zich op het stadion kan focussen. Ik ken Eti?nne al heel lang, uit zijn tijd als speler in Zwolle en later bij Cambuur. Hij is een intelligente jongen die snapt hoe de voetballerij in elkaar zit. Eti?nne zal zich richten op de technische portefeuille, waar op het gebied van opleiding en scouting veel te winnen is. We zullen op die vlakken uiteindelijk gewoon beter beslagen ten ijs moeten komen dan hoe we nu georganiseerd zijn. Op dit moment hebben we dat niet goed voor elkaar, mede door al die bordjes waar we op aan het schaken zijn. Misschien kun je ons dat ook wel verwijten. Aan de andere kant: het is ook lang goed gegaan op die manier, hoewel we altijd wel aanvoelden dat het een dun lijntje was. Helaas zijn we dit seizoen aan de verkeerde kant van dat lijntje uitgekomen. De les is duidelijk: Cambuur moet een professionaliseringslag maken.?

Is er ook nog ruimte voor Henk de Jong? Hij heeft onlangs de optie in zijn aflopende contract gelicht.

?Even los van hoe het tot stand gekomen is: Henk heeft nog een contract. Verder kan ik er weinig over zeggen, behalve het uitspreken van de wens dat ik hoop dat hij helemaal herstelt van een zware operatie. Henk is al een paar keer weer begonnen waarna het helaas toch weer vastliep; nu moet hij ?cht herstellen. De rest, zoals het scheppen van verwachtingen richting de toekomst, is op dit moment niet belangrijk.?

'De problemen zitten dieper dan de laatste maanden'

Vanuit de achterban klinkt kritiek op zijn opvolger Sjors Ultee. Hoe kijkt u daarnaar?

?We krijgen allemaal kritiek en dat is ook logisch als je staat waar je staat. Maar als je er door het hier en nu heen kijkt, dan zie je dat we ook al veel verloren onder Henk, Pascal Bosschaart en Dennis Haar. Dus de problemen zitten dieper dan de laatste maanden. Het is als het vangen van een vallend mes; op een gegeven moment is dat niet meer te doen. De vraag is dus: het iemand persoonlijk aan te rekenen dat we staan waar we staan, of zegt het vooral iets over de situatie van de club als geheel? Wat mij betreft het laatste.?

Er zijn signalen dat de selectie die Ultee eind november aantrof er, mede door het grote verloop in de dug-out, niet rooskleurig voor stond.

?Daar komt nog eens bij: als Sjors was blijven werken op de manier waarop we al werkten, dan was er sowieso niets veranderd. We moesten veranderen om te kijken of we het tij nog konden keren. Dat is helaas niet gelukt, maar de drie trainers v??r hem hebben het op hun manier ook niet weten om te draaien. Dat zijn de naakte feiten. Daar komt bij dat Sjors na het vertrek van Henk w?l het lef had om enorme schoenen te vullen.?

SC Cambuur is ??n van de clubs waar het thema veiligheid en supporters dit seizoen veelvuldig ter sprake gekomen is. Onder meer door de gebeurtenissen na de derby tegen SC Heerenveen. Sindsdien is het bezoekersvak dicht en wil de politie geen supporters van Cambuur meer naar uitduels begeleiden.

?Het is eerst in het stadion misgegaan. Dat waren ontegenzeggelijk mensen die bij de wedstrijd zijn geweest. Maar we hadden ook te maken met rellen buiten het stadion, gepleegd door mensen die helemaal niet bij de wedstrijd waren geweest. Pure relschoppers. Dat maakt het niet minder verwerpelijk, want als je bedenkt dat het een goed idee is om met stenen te gaan gooien, dan ben je gewoon niet goed bij je hoofd. Het maakt het voor ons als club alleen wel ongelofelijk complex, want vooral door die rellen buiten het stadion hebben politie en gemeente de bekende maatregelen genomen met betrekking tot ons bezoekersvak. Men stelde dat de straat namelijk niet veilig te houden is. Ik snap heel goed dat onze burgemeester (Sybrand Buma, red.) in een lastige positie zat, maar dat daarbij ook het hele handelingskader is losgelaten, blijft heel teleurstellend. Het is natuurlijk nogal een stevige conclusie om na uitwassen rondom de derby tegen SC Heerenveen te concluderen dat ook supporters van bijvoorbeeld FC Emmen hier niet veilig naartoe zouden kunnen komen. Het is alleen even wat het is. Inmiddels zijn we weer met elkaar in gesprek om voor het nieuwe seizoen naar oplossingen te kijken, dat is positief.?

Wat is uw kijk op de weg die vanuit de KNVB is ingeslagen met betrekking tot het staken van wedstrijden wanneer er voorwerpen gegooid worden?

?Het is heel ongrijpbaar voor clubs. Of iemand op de tribune besluit een beker te gooien of vuurwerk mee te nemen, daar doe je vrijwel niets aan. Tegelijkertijd draag je als club wel de consequenties als het verkeerd gaat. Het is daardoor een moeilijke weg die we zijn ingeslagen. Dat gezegd hebbende vind ik het wel de enige weg. Het is onverbiddelijk en dat is de enige manier om dit gedrag onder de duim te krijgen.'

'Alleen het voelt ongelofelijk slecht dat het nodig is. Kijk je naar FC Groningen-NEC, daar staat de sanctie niet in verhouding tot het vergrijp. Tegelijkertijd m??ten we dit onder de duim krijgen en als we dat willen, is dit de enige route die we kunnen lopen, hoe lastig en lelijk hij ook is. Ik hoop dat mensen op de tribune heel snel doorhebben dat het normaal moet. Ook omdat ik de consequenties zie van verkeerd gedrag. De mensen die op zaterdag een bekertje gooien, iets raars hebben geroepen of vuurwerk hebben afgestoken, zie ik op maandag of dinsdag met angst en wanhoop in hun ogen op de club komen. Meine G?te, wat heb ik gedaan?'

'Iedereen die bij ons in het stadion iets doet wat niet kan komt voor onze onafhankelijke gedragscommissie, die bestaat uit professionals en medesupporters. Dan mag je op gesprek en zij bepalen wat je lot is, hoewel daar in sommige gevallen geen twijfel over kan bestaan. In de aanloop naar dat soort zittingen zie je bij de daders het besef. Dat ze iets ongelofelijk verknald hebben waar ze nog tijden de consequenties van gaan dragen. Kijk naar die jongen die in Groningen een beker met drinken naar een grensrechter gooide, wat denk je wat hem allemaal boven het hoofd hangt?'

?Wat zich in de stadions afspeelt is een afspiegeling van een heel groot maatschappelijk probleem. E?n woord maakt alles heel ingewikkeld: drugs?

'Daarom hoop ik ook dat supporters elkaar aanspreken ?n in bescherming nemen. Jonge jongens die denken dat ze stoer kunnen doen, die hebben totaal niet door dat ze daar de rest van hun leven last van kunnen blijven houden. Financieel, door beelden die eeuwig aan je blijven kleven ?n door het feit dat je niet meer welkom bent bij je favoriete club. We moeten als voetballerij niet weglopen voor onze verantwoordelijkheid, maar wat zich in de stadions afspeelt is natuurlijk wel een afspiegeling van een heel groot maatschappelijk probleem. Daar zit ??n woord bij dat alles heel ingewikkeld maakt: drugs. Er wordt zo ongelofelijk veel drugs gebruikt. Daar hebben we als clubs ook mee te maken en dat is ongelofelijk ingewikkeld. Daarom hoop ik zo dat mensen elkaar helpen, beschermen en aanspreken. Ik hoop dat de voorbeelden van de afgelopen weken supporters wakker schudden.?

De Gast

Dank Grijskijkert.

Het moet professioneler. Vind het wel riskant om dan de trainer te vrijwaren van de slechte prestaties en het af te schuiven op iets wat al veel langer gaande is. Er valt zoveel op aan te merken..
Typisch ook weer Cambuur zullen we maar zeggen.

grijskijker

Citaat van: De Gast op mei 05, 2023, 12:11:23
Dank Grijskijkert.

Het moet professioneler. Vind het wel riskant om dan de trainer te vrijwaren van de slechte prestaties en het af te schuiven op iets wat al veel langer gaande is. Er valt zoveel op aan te merken..
Typisch ook weer Cambuur zullen we maar zeggen.
We zullen zien hoelang hij er nog is, alles valt en staat met de prestaties...

Bankzitter

Niemand maakt zich meer druk over de prestaties van die paar laatste wedstrijden zodra de zomerstop ingaat.
Intern heeft Ultee nog steun. Doorgaan is inderdaad een risico, maar wegsturen net zo goed.Liever energie en geld in een goede selectie steken dan.

grijskijker

'Degradatie Cambuur zegt vooral iets over situatie van de club'

Door:Reon Boeringa

SC Cambuur staat momenteel onder Sjors Ultee op degraderen naar de Keuken Kampioen Divisie, maar algemeen directeur Ard de Graaf springt in de bres voor de in december aangestelde trainer.

Onder Ultee werden in zestien duels pas acht punten gepakt, waardoor Cambuur is afgezakt naar de laatste plaats. Vanuit de achterban klinkt kritiek op de opvolger van Henk de Jong, maar volgens De Graaf is dat niet helemaal terecht.

?We krijgen allemaal kritiek en dat is ook logisch als je staat waar je staat. Maar als je er door het hier en nu heen kijkt, dan zie je dat we ook al veel verloren onder Henk de Jong, Pascal Bosschaart en Dennis Haar?, aldus De Graaf. ?Dus de problemen zitten dieper dan de laatste maanden.?

Gerekend vanaf 1 januari vorig jaar won Cambuur slechts zes wedstrijden onder vier verschillende trainers. Hun puntengemiddelden over die periode ontlopen elkaar weinig.

De Graaf over de al langer durende dip bij Cambuur: 'Het is als het vangen van een vallend mes; op een gegeven moment is dat niet meer te doen. De vraag is dus: is het iemand persoonlijk aan te rekenen dat we staan waar we staan, of zegt het vooral iets over de situatie van de club als geheel? Wat mij betreft het laatste.'

Trainer            Duel   Punten   Puntengemiddelde
Henk de Jong      16         9   0,62
Pascal Bosschaar    7         3   0,43
Dennis Haar       7         6   0,86
Sjors Ultee     16         8   0,5

grijskijker

Citaat van: Bankzitter op mei 05, 2023, 12:27:08
Niemand maakt zich meer druk over de prestaties van die paar laatste wedstrijden zodra de zomerstop ingaat.
Intern heeft Ultee nog steun. Doorgaan is inderdaad een risico, maar wegsturen net zo goed.Liever energie en geld in een goede selectie steken dan.
Is een risico maar de prestaties zijn leidend en presteert Ultee de eerste 10 wedstrijden dan hoor je weinig mensen meer over dit seizoen.