Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to Cambuur Online. Please login or sign up.

Shoutbox

Recent

Leden
Stats
  • Totaal berichten: 404.805
  • Totaal topics: 1.956
  • Online today: 20
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
  • Users: 0
  • Guests: 12
  • Total: 12
12 gasten, 0 leden

Nieuwe hoofdtrainer

Gestart door Destroyer, maart 25, 2026, 17:24:42

Vorige topic - Volgende topic

fred

Citaat van: Poetser op maart 28, 2026, 07:28:27
Is het gek dat ik nog nooit van Johan Plat heb gehoord?

Bist niet de enige.

Destroyer

Rick Kruys? Doet het ook goed met Volendam, is nog jong! Maar weet niet hoe lang zijn contract daar nog loopt...
** Poolwinner 18/19 - 21/22

michello

Staat inderdaad in de LC in de vorm van namedropping. Volgens mij niet zeker of daarmee wordt gesproken. Dat vind ik wel een goede kandidaat. Bij Plat weet ik het zo niet, niet echt zo?n goed gevoel bij, maar dat zal wel door zijn uitstraling komen.

Destroyer

Citaat van: michello op maart 28, 2026, 09:21:47
Staat inderdaad in de LC in de vorm van namedropping. Volgens mij niet zeker of daarmee wordt gesproken. Dat vind ik wel een goede kandidaat. Bij Plat weet ik het zo niet, niet echt zo?n goed gevoel bij, maar dat zal wel door zijn uitstraling komen.
owk,

Kun je dat stuk posten?

James

Henk de Jong is voor altijd vergroeid met SC Cambuur. Hoe nu verder zonder de promotiekoning aan het roer?

Jonathan Ploeg ? Vandaag, 07:40 ? SC Cambuur
Henk de Jong wordt door zijn spelers in de lucht geworpen na een van zijn laatste kunstjes als hoofdtrainer van SC Cambuur.
Henk de Jong wordt door zijn spelers in de lucht geworpen na een van zijn laatste kunstjes als hoofdtrainer van SC Cambuur. Foto: Cor Lasker
Hij doorstond moeilijke tijden, maar kwam altijd weer bovendrijven. Henk de Jong is onmiskenbaar voor altijd vergroeid met SC Cambuur. Hoe nu verder, zonder de promotiekoning aan het roer?

Lees meer over
SC Cambuur
Het is eind november vorig jaar als Henk de Jong in het Kooi Stadion langs de rand van het veld vertelt over zijn vrouw Diana. Ze ondergaat een behandeling tegen borstkanker. De Jong houdt zich groot, zegt dat het goedkomt, maar zorgen tekenen zijn gelaat. Zoals dat steeds vaker het geval is. Het is de zoveelste tegenvaller in het leven van de immer positieve Drachtster.

In 2021 wordt zijn zoon Ruben getroffen door long-covid. Aan het einde van datzelfde jaar zit hijzelf ziek thuis door de cyste in zijn hoofd. Hij knapt op, gaat weer aan het werk, maar dat is slechts van korte duur. Wat volgt is een ingrijpende operatie en een lange periode van herstel. Te midden van al die ellende verliest hij eind 2022 zijn vader Pier, door de gevolgen van een tekenbeet.

Een ge?motioneerde Henk de Jong nadat de promotie van SC Cambuur is veiliggesteld.
Een ge?motioneerde Henk de Jong nadat de promotie van SC Cambuur is veiliggesteld. Foto: Henk Jan Dijks

?We hebben wat dat betreft wel veel dingen meegemaakt in ons leventje, maar we komen er altijd goed uit", zegt De Jong begin dit jaar. Nee, hij houdt er niet van bij de pakken neer te zitten. Bovendien is er altijd voetbal als afleiding. Als welkome uitlaatklep in onrustige tijden. Toch botst juist voetbal steeds vaker met zijn wens meer tijd met naasten door te brengen.

Bijzonder
Woensdag maakte De Jong daarom bekend te stoppen als hoofdtrainer van Cambuur en voorlopig verder te gaan als assistent. Wie hem de voorbije maanden hoorde praten, over de immense druk die het vak op zijn schouders legde, over het ouder worden, over te weinig tijd hebben voor zijn (klein)kinderen, over de gezondheid van zijn vrouw en zichzelf, zag het ergens wel aankomen.

Met het besluit van de Drachtster komt na dit seizoen een eind aan een bijzondere samenwerking. Onder leiding van De Jong wist Cambuur liefst drie keer te promoveren (2013, 2021 en 2026), iets wat de club in al die jaren daarvoor slechts twee keer was gelukt. Ondertussen flikte hij het ook met De Graafschap (2018). Niemand lukte dat deze eeuw vaker. Zijn bijnaam? Promotiekoning.

De Jong is een peoplesmanager pur sang, weet zijn spelers te raken als geen ander. De meesten lopen met hem weg. Zijn nuchtere karakter en benaderbare persoonlijkheid, passend bij een volksclub als Cambuur, spreken supporters aan. Niet voor niets pleiten supporters voor een standbeeld bij het Kooi Stadion of een eerbetoon in andere vorm.

Henk de Jong is gek met zijn spelers en zij met hen. Hier gearmd met Toni Jonker.
Henk de Jong is gek met zijn spelers en zij met hen. Hier gearmd met Toni Jonker. Foto: Henk Jan Dijks

Ook dit seizoen was de hand van De Jong zichtbaar. Hij wist van een mix van jong talent en een aantal ervarener krachten, samen goed voor een gemiddelde leeftijd van 23 jaar, een hechte groep te smeden. Niet ??n moment of ??n speler maakte het verschil, maar het collectief. Ook de wissels droegen hun steentje bij. Gemor werd door De Jong vroegtijdig in de kiem gesmoord.

Afgrond
Toegegeven, het tijdperk van De Jong bij Cambuur was niet probleemloos. In februari 2016 legde de hoofdtrainer zijn taken neer omdat hij vond dat hij niet langer de juiste persoon was om de club te behoeden voor degradatie uit de eredivisie. Iets waar zijn opvolger Marcel Keizer overigens ook niet in slaagde. Vorig seizoen scheelde het niet veel of de club had h?m ontslagen.

Na een beschamende dertiende plek op de ranglijst het seizoen ervoor, stond Cambuur na vijf duels op een bedroevende zeventiende plaats. Sportief was er weinig progressie. Ook was er heibel in de technische staf. Iedere andere trainer was allang de deur gewezen, maar dat gold niet voor De Jong. En dat was deels te begrijpen. Dankzij twee promoties was zijn krediet in Leeuwarden nog altijd groot.

Toch twijfelden de beleidsbepalers aan de houdbaarheid van de hoofdtrainer. Als De Jong na de nederlaag tegen FC Emmen op 29 september 2024 (1-4), waar Cambuur volledig door de ondergrens zakte, nog een aantal keer had verloren, dan had hij nu niet drie promoties achter zijn naam gehad. Maar een nipte zege op VVV-Venlo betekende het begin van een indrukwekkende opmars. Ontegenzeggelijk een knappe prestatie.

Henk de Jong geflankeerd door scheidend algemeen directeur Ard de Graaf (l) en financieel directeur Harry van der Zee.
Henk de Jong geflankeerd door scheidend algemeen directeur Ard de Graaf (l) en financieel directeur Harry van der Zee. Foto: Dijks Media / Henk Jan Dijks

In die periode kwam alles waar Henk de Jong voor staat samen. De gehaaide trainer die weet hoe het wereldje in elkaar steekt. Die voelde dat het te heet onder zijn voeten werd en in de media van zich afbeet in de richting van de directie , wetende dat het de publieke opinie zou be?nvloeden. De peoplesmanager wist zijn spelers te motiveren en de club door een woeste zee te manoeuvreren, uiteindelijk eindigend in een derde plaats en een nieuw contract.

Opluchting
Een seizoen later is hij voor de derde keer met Cambuur gepromoveerd. Er was dinsdag in Emmen vanzelfsprekend blijdschap, maar wat overheerste was toch de opluchting. ?Ik had wat goed te maken", zei De Jong met tranen in zijn ogen. ?Ik voelde me al die jaren schuldig dat ik ziek werd en de club weer was afgegleden. Er hing werkgelegenheid vanaf, h?. Gelukkig zijn we nu weer terug."

Er staat dit seizoen een andere trainer dan voorheen. Iemand die meer dan ooit vrijheid aan zijn assistenten geeft, die beduidend fitter en energieker is dan toen hij eind 2023 de klus van Sjors Ultee overnam. De Jong had nog jaren meegekund, maar de keuze is gemaakt. Diana, zijn (klein)kinderen, hijzelf: ze krijgen de tijd die ze verdienen. Bovendien: ?Op een van de absolute hoogtepunten kunnen stoppen, mooier kun je het niet krijgen."

Een trotse vader en zoon: Henk en Ruben de Jong.
Een trotse vader en zoon: Henk en Ruben de Jong. Foto: Henk Jan Dijks

Hoe nu verder, zonder de promotiekoning aan het roer? Ja, hij zal de komende jaren assistent bij het eerste team zijn en de nieuwe trainer wegwijs maken, maar hij zal niet zijn rechterhand worden. Afgelopen week zinspeelde De Jong er al op dat hij in de loop der tijd, binnen zijn contracttermijn, mogelijk een andere functie krijgt. Als boegbeeld bijvoorbeeld, dat sponsoren aan de club bindt en zich bezighoudt met maatschappelijke activiteiten.

Hoofdtrainer zal hij niet meer worden, dat heeft hij helder voor ogen. Dat is wezenlijk anders dan een aantal jaar geleden, toen De Jong hersteld was van de operatie aan de cyste in zijn hoofd en vanaf de spreekwoordelijke reservebank toekeek hoe Ultee onder druk kwam te staan. Een roep om de terugkeer van De Jong, die toen met ja werd beantwoord , heeft nu geen zin meer.

Stap vooruit
Het stapje terug van De Jong biedt de club de kans om de gewenste stap vooruit te zetten. Het is geen geheim dat de club liefst een jonge, moderne trainer aan wil stellen. Dat was ook al zo in de tijd van De Jong. Het sluit aan op de weg die onder technisch manager Lars Lambooij is ingeslagen: jonge mensen aantrekken, ze de kans bieden zich te ontwikkelen en een stap te maken.

Met Rik Reinsma (30) heeft Cambuur al zo?n trainer in huis. De huidige assistent is voorlopig nog niet klaar met zijn cursus Coach Betaald Voetbal. Al behoudt de KNVB zich de mogelijkheid voor in dergelijke gevallen dispensatie te verlenen.

Assistent-trainer Jan Sierksma langs de lijn bij het duel tussen AZ en Fortuna Sittard op 23 februari 2025.
Assistent-trainer Jan Sierksma langs de lijn bij het duel tussen AZ en Fortuna Sittard op 23 februari 2025. Foto: ANP/Bart Stoutjesdijk

Het is bovendien ook nog de vraag in hoeverre ze bij Cambuur vinden dat Reinsma na twee seizoenen als assistent klaar is voor het hoofdtrainerschap in de eredivisie. Edwin de Graaf (45), de andere assistent van Henk de Jong, beschikt w?l over de juiste papieren en was al eens hoofdtrainer bij NAC Breda en Roda JC. De Graaf lijkt daarentegen minder in het gezochte profiel te passen.

Een veelgenoemde naam is Pascal Bosschaart (46), voormalig assistent- en interim-trainer bij Cambuur. Deze week maakte hij bekend na dit seizoen te stoppen als hoofdtrainer van Jong Feyenoord, rijp voor een nieuwe uitdaging. Ook Bosschaart behoort tot dezelfde lichting cursisten als Reinsma. Mogelijk zou Cambuur dispensatie aan kunnen vragen.

Standbeeld
Logischer is dat Lambooij zich meldt bij een type als Jan Sierksma (41). De Dokkumer, voorheen jeugdtrainer bij Cambuur, is assistent bij AZ. Eerder stond hij aan het roer bij Jong AZ. Ook Rick Kruys (40) past in het profiel. Net als De Jong is de zoon van voormalig Cambuurtrainer Gert Kruys een peoplesmanager , maar dan wel eentje van de nieuwe generatie. Kruys heeft een doorlopend contract bij FC Volendam, maar wellicht biedt een mogelijke degradatie van de club een opening.

Rick Kruys, trainer van FC Volendam.
Rick Kruys, trainer van FC Volendam. Foto: ANP/Marcel van Dorst

Wie het ook wordt, hij kan rekenen op de hulp van Henk de Jong. Geen overbodige luxe, want hoe je het ook wendt of keert: de kans is groot dat Cambuur in de eredivisie een aantal keer tegen een nederlaag aanloopt, met morrende supporters als gevolg. De Jong is dan bij uitstek iemand die een woeste mensenmenigte in tien seconden kan veranderen in ideale schoonzonen.

Of er in de nabije toekomst wordt voldaan aan het verzoek om voor het Kooi Stadion een standbeeld van De Jong te plaatsen, valt overigens te betwijfelen. Vorig jaar, nadat Cambuur vanuit de kelder van de eerste divisie de play-offs bereikte, zei de Drachtster daar het volgende over: ?Vaak krijgt iemand een standbeeld als hij of zij dood is. Laat het voorlopig dan nog maar even zitten.?

sunderland

Zo even allemaal open deuren

James

Citaat van: sunderland op maart 28, 2026, 11:20:46
Zo even allemaal open deuren

Ja dit is een stuk dat een ieder kan schrijven. Cambuur zoekt een bepaald profiel trainer en voor de rest mist iedere onderbouwing. Waarom is de ene trainer wel geschikt en de andere niet?

Bv. bij Bosschaart en de Graaf. Waarom voldoet bij de ene het profiel en bij de andere niet?

Andy King

Citaat van: Destroyer op maart 28, 2026, 09:18:02
Rick Kruys? Doet het ook goed met Volendam, is nog jong! Maar weet niet hoe lang zijn contract daar nog loopt...

Hoeft voor mij niet. Denk dat Rick niet echt bij de club past. Anders dan zijn vader.

sunderland

Citaat van: Andy King op maart 28, 2026, 13:31:35
Hoeft voor mij niet. Denk dat Rick niet echt bij de club past. Anders dan zijn vader.
past hier wel. Staat er onder het trainersgilde ook heel goed op in Nederland

mark1989

Zolang het maar niet Fred Grim wordt. Dan lever ik mijn seizoen kaart in.
Was is die slecht zeg.

Galdiano

Citaat van: mark1989 op maart 28, 2026, 15:06:30
Zolang het maar niet Fred Grim wordt. Dan lever ik mijn seizoen kaart in.
Was is die slecht zeg.

Volgens mij is er een heel duidelijk profiel geschetst. Jong en modern.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Andy King

Citaat van: sunderland op maart 28, 2026, 14:55:31
past hier wel. Staat er onder het trainersgilde ook heel goed op in Nederland

Onder het trainersgilde, ja. So what?

mark1989

Het gerucht gaat dat er nu twee kandidaten zijn. Plat en Sierksma.

Delfzijl/Cambuur

Citaat van: mark1989 op maart 29, 2026, 13:40:06
Het gerucht gaat dat er nu twee kandidaten zijn. Plat en Sierksma.
Dan ga ik voor Sierksma 100%....

Destroyer

SC Cambuur gelinkt aan Sipke Hulshoff
SC Cambuur is afgelopen week officieel naar de Eredivisie gepromoveerd. W??r een promotie voor Henk de Jong, maar de hoofdtrainer heeft besloten dat hij vanaf volgend seizoen meer tijd wil spenderen aan zijn thuissituatie. Om die reden doet hij een stap terug door ?slechts? als assistent-trainer verder te gaan.

Omrop Frysl?n heeft een lijstje samengesteld met potenti?le opvolgers. Jan Sierksma van AZ is daar ??n van, maar weet het medium: ?De naam van Sipke Hulshoff (51, Twijzel) is ook al meerdere keren gevallen onder supporters.? Hij staat er goed op bij de eigen achterban.

De regionale omroep vervolgt: ?Hulshoff werkt op dit moment bij een van de grootste clubs ter wereld met de beste spelers en daarom lijkt de stap naar Cambuur financieel en sportief een behoorlijke stap terug. Eerder heeft Hulshoff aangegeven dat hij het wel ziet zitten om ooit terug te keren bij Cambuur. Of dit het moment is? Dat blijft voor de Leeuwarder fans nog even afwachten.?

Hulshoff was al eens interim-trainer van SC Cambuur. Destijds beoefende hij die klus in samenspraak met Slot, die later juist de eindverantwoordelijkheid droeg.

|:) Mijn persoonlijke nummer 1!