Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to SC Cambuur Forum - Cambuur Online. Please login or sign up.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 1.131
  • Latest: Pedeja
Stats
  • Totaal berichten: 404.867
  • Totaal topics: 1.959
  • Online today: 117
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
50 gasten, 6 leden (1 verborgen)
JantjeZ, Bankzitter, Bernardo, mathijs901, Delamere

Tom Boere

Gestart door Collingwood, juni 22, 2021, 17:02:22

Vorige topic - Volgende topic

grijskijker

Citaat van: sunderland op september 13, 2021, 21:25:10
en hemmen was veel moeilijker te bespelen. Er was in de eredivisie in dat jaar niemand die hem fysiek kon bespelen en alle punten die wij toen voor de winterstop haalden kwamen door hem. Meestal moest ie het alleen doen
Noemen ze dit nu verheerlijking van het verleden?

Collingwood

Citaat van: Grijskijkert op september 14, 2021, 09:25:35

Nou, zit zeker een kern van waarheid in. Tot Ogbeche kwam konden we zonder Hemmen voorin weinig klaarspelen kan ik me nog goed herinneren.
Kalmte alleen kan u redden.

grijskijker

Citaat van: Collingwood op september 14, 2021, 10:27:49
Nou, zit zeker een kern van waarheid in. Tot Ogbeche kwam konden we zonder Hemmen voorin weinig klaarspelen kan ik me nog goed herinneren.
Maar om dan alle punten die behaald waren op zijn conto te schrijven, is iets te veel credits lijkt me..

Collingwood

Citaat van: Grijskijkert op september 14, 2021, 10:30:52
Maar om dan alle punten die behaald waren op zijn conto te schrijven, is iets te veel credits lijkt me..

Haha, ja dat is ongetwijfeld een beetje overdreven.

sunderland

Citaat van: Collingwood op september 14, 2021, 10:32:13
Haha, ja dat is ongetwijfeld een beetje overdreven.
heel klein beetje

Yellow Army

Citaat van: sunderland op september 13, 2021, 21:25:10
en hemmen was veel moeilijker te bespelen. Er was in de eredivisie in dat jaar niemand die hem fysiek kon bespelen en alle punten die wij toen voor de winterstop haalden kwamen door hem. Meestal moest ie het alleen doen

Klopt ook. De enig die hem in de duels tegengas kon bieden was Botteghin bij Zwolle meen ik me te herinneren. Maar goed, voetballend was het vaker matig dan goed.
Area 58

Specuveter

En hij liep wel héél vaak buitenspel  :_schater

sunderland

Citaat van: Yellow Army op september 14, 2021, 15:17:41
Klopt ook. De enig die hem in de duels tegengas kon bieden was Botteghin bij Zwolle meen ik me te herinneren. Maar goed, voetballend was het vaker matig dan goed.
ben ik het totaal niet mee eens. We speelden niet fantastisch maar hij was de gene die de kar trok. Hij was beperkt maar speelde bijv tegen Ajax thuis geweldig

El FLaco

Neem dat jullie refereren aan 1e periode Hemmen

veteraan

Citaat van: Grijskijkert op september 14, 2021, 09:25:35

Ja, na Hemmen kwam Ogbeche, en er waren toen heel weinig die nog om Hemmen riepen

grijskijker

Cambuur is voor Tom Boere zijn elfde club, maar geen tussenstation. 'Ik ben wel toe aan een beetje vastigheid'

Tegen Go Ahead Eagles scoorde Tom Boere zijn eerste officiële doelpunten voor SC Cambuur. Ook bij tien andere clubs, onder andere bij Cambuur tegenstander van zaterdag Ajax, moest hij voor goals zorgen. Dat deed hij met wisselend succes.

Johan Stobbe • Vandaag, 06:54 • Spor
t

,,Zijn het er elf?'' Tom Boere, pas 28 jaar oud, lacht als hij hoort dat hij al aan zijn elfde club toe is. ,,Dat zijn er best veel.'' Het betekent niet dat Cambuur een tussenstation is op weg naar de volgende club. ,,Ik ben wel toe aan een beetje vastigheid, aan wat rust.''

Even geen rijke Rus of Turk die met zijn centjes ook de baas speelt. Maar gewoon trainen, voetballen en met zijn vriendin in een appartementje in de stad genieten van baby Boere. ,,Ik heb het gevoel dat ik hier wel op mijn plek ben.'' Dat was tijdens zijn rondgang langs een elftal clubs niet altijd zo.

Vv Terneuzen

Tom Boere werd geboren in Breda, maar groeide op in Zeeland. Bij Terneuzen schopte hij de eerste ballen in het doel. Er waren destijds meerdere goede jeugdspelers, dus stond er wel eens een scout langs de zijlijn. Meestal uit het nabijgelegen Gent. Boere viel op.

,,Ik herinner me nog goed dat mijn ouders op een zondagochtend even met me wilden praten. Ik was acht jaar en vroeg me af waarom ze zo'n serieus gesprek wilden. Ik had toch niets verkeerds gedaan? De deur ging dicht en toen vertelden ze dat AA Gent me wilde hebben. Ik had maar een droom en dat was profvoetballer worden.''

AA Gent (jeugdopleiding)

,,Met vier andere jongens uit Terneuzen gingen we naar Gent. De ouders regelden zelf het vervoer. Busjes van de club reden er niet. Rond etenstijd trainden we. Van 4 tot 10 uur waren we weg en dat vier keer in de week. Gelukkig stonden mijn ouders erachter, want anders kon het echt niet. Daarom wilden ze het ook even goed met me bespreken. Het had ook impact op hun leven.''
Hij was 'den Ollander in België'. Het was een mooie tijd, al schreeuwde hij thuis in Terneuzen nooit van de daken dat hij bezig was om zijn droom te verwezenlijken. Er stonden ook in Gent scouts langs de lijn. Anderlecht bood hem op 14-jarige leeftijd zelfs een contract aan. Maar Boere koos in 2006 voor Amsterdam, voor Ajax, de club waar hij een vlag van had.

AFC Ajax

,,Het was heel erg wennen. Ik was de buitenstaander, had een ander accent. Ja, daar plaagden ze me wel mee. Ineens ging ik naar school middenin de Bijlmer. Maar ik heb mijn draai er gemakkelijk kunnen vinden.''

Grote namen uit het voetbal gingen Tom Boere ineens dingen uitleggen. Hij genoot van de stof die Frank de Boer, Wim Jonk, Fred Grim, Jaap Stam of Dennis Bergkamp hem uitlegden. ,,Bergkamp deed het dan wel even voor. Ineens stond ik met een legende op het veld. Van hem neem je echt alles klakkeloos aan.''

Boere brak uiteindelijk niet door. Hij speelde in het belofteteam, scoorde veel en dacht de kans te krijgen in het eerste toen de spitspositie door blessures vacant werd. ,,Het is je droom om door te breken bij Ajax. De kans is klein, maar ik dacht dat ie zou komen. Dat het niet gebeurde, was een teleurstelling. Toen ik de kans kreeg om terug te keren bij mijn oude club, was de keuze niet moeilijk.''
AA Gent
,,Het voelde als een eer dat ze me terug wilden. Ik tekende (begin 2012, red.) voor 3,5 jaar. Onder Trond Sollied speelden ze 4-3-3, alle ingrediënten voor de terugkeer waren er. Het werd geen succes. Het liefst wilde ik het seizoen afmaken bij Ajax en dan in de zomer komen. Maar ze wilden me in januari hebben. Uiteindelijk heb ik dat gedaan, zodat ik met invalbeurten alvast kon wennen.''
In de voorbereiding op het seizoen 2013-2014 ging het mis. Een scheurtje in de meniscus in de eerste week maakte een einde aan de voorbereiding. ,,Ik kwam terug op de training, een sliding en mijn enkelbanden waren afgescheurd. Toen was het meteen klaar. Het werd er toen niet leuker op.'' In 1,5 jaar kwam hij nauwelijks aan spelen toe.

VV Hoogstraten

Wat is dit?, vroeg Tom Boere zich in september 2013 af. Hij voelde zich bij AA Gent in een hoek gedrukt. Speeltijd zou hij niet krijgen. Om verdere problemen te vermijden liet hij zich verhuren aan Hoogstraten, een club op het vierde niveau van België.

,,Ik was 20 jaar en in anderhalf jaar tijd van talentvolle speler van Ajax gedegradeerd tot iemand die rondjes om het veld moest lopen. Er waren wel andere opties, maar dat wilde de club niet. Het mes stond op mijn keel. Het was Hoogstraten of rondjes lopen.'' Hij koos voor trainen om half 7 in de avond, Boere voelde zich weer amateur.

In zijn kop voerde hij een hevige strijd. Stoppen was echter geen optie. Hij moest zijn carrière weer in de lift zien te krijgen. Maar zich motiveren was lastig. Genieten nog meer. ,,Nee, dat heb ik niet gedaan. Lieve mensen hoor, maar ik heb geen warme gevoelens aan die tijd.''

FC Eindhoven

Nog een jaar had Boere een contract in Gent, maar de situatie was in de zomer van 2014 uitzichtloos. ,,Ik wilde weg, zij wilden van me af, maar er is nog een hele strijd aan vooraf gegaan. Heel jammer. Het blijft een heel mooie club met geweldige fans, maar het is helaas niet geworden wat er ik van had gehoopt.''

,,Ik wist dat ik de kwaliteiten had en dat het er een keer uit moest komen, maar ondanks de 9 doelpunten en een handvol assists was ik nog niet helemaal tevreden. Voor mijn gevoel zat er nog steeds meer in."

In het tweede seizoen liep Boere in de eerste wedstrijd een scheurtje op in de hamstring. ,,Ik moest wachten op mijn moment, maar dat kwam nooit. Bij een sprinttest wilde ik me bewijzen. Bam, zei ie. Weer 5,5 maand weg. Met een blessure ben ik vertrokken. Ik heb me toen voorgenomen om topfit te worden, want het zou wel eens de laatste kans kunnen zijn.'' Die greep hij.

Top Oss

,,Alles viel op zijn plek. Ik scoorde 34 keer, dat seizoen ging in een roes voorbij. Wat Giakomakis vorig seizoen deed met 26 doelpunten bij VVV vind ik abnormaal. Dat was vergelijkbaar. Met Oss werden we vijftiende. Robert Mühren was hier ook gruwelijk goed, maar hij stond wel in een team dat beter was dan de rest.''

FC Twente

Het topseizoen leverde Boere in de zomer van 2017 een transfer op naar FC Twente. Met die club degradeerde hij meteen naar de eerste divisie. Met een knipoog. ,,Dat paste wel in mijn carrière. Je kiest voor een stabiele eredivisionist en speelt dat seizoen onderin.'' Het echte avontuur zou echter pas komen, nadat hij twee jaar geleden naar Duitsland trok.

KFC Uerdingen

Tom Boere tovert op zijn mobiel een filmpje tevoorschijn. Hij loopt door een zompig weiland waar net de aardappels uit lijken te zijn gerooid. Hij lacht hard. ,,Dit is in het stadion waarin we trainden. In de winter was het veld zo verschrikkelijk slecht.''

,,Daarom weken we ook uit naar dorpjes in de buurt. 's Ochtends hoorden we pas waar we die dag weer moesten trainen. Uerdingen was vergane glorie nadat Bayer er de stekker had uitgetrokken en zich op Leverkusen richtte. Maar de rijke Russische eigenaar had grote plannen. Hij haalde grote namen en wilde naar de tweede Bundesliga.''

,,Hij bemoeide zich ook met van alles. Een keer kwam ie in de rust de kleedkamer kort en klein slaan en iedereen uitschelden. Iemand had hem nagedaan en dat voicebericht was uitgelekt. Ik moest er wel om lachen.''

De club wilde me graag behouden, maar uiteindelijk ben ik zelf vertrokken'' Boere trok zijn conclusies en vertrok verder naar het zuiden, naar München om precies te zijn.

Türkgücü München

,,Hier zat een rijke Turkse eigenaar en die was misschien nog wel gekker. Die bemoeide zich ook met de opstelling en belde in de rust de trainer.'' Boere wist niet meer waar hij aan toe was. ,,De ene keer erin, soms eruit en dan moest ik weer rondjes lopen en een week later stond ik weer in de basis.''
Het beeld dat tijdens gesprekken was geschetst, strookte niet met de werkelijkheid. ,,Eigenlijk was er niets. Vanwege corona waren de sportscholen dicht, dus we konden geen krachttraining doen. Ontbijten of lunchen op de club doen ze niet. Echt, dan hebben we het hier bij Cambuur veel beter voor elkaar.''
,,Lang ben ik niet gebleven. Ik liet niet zien waarvoor ik was gehaald en de trainer mocht me van de president niet meer opstellen. 'Als je hem opstelt, kun je zelf vertrekken', was hem verteld. Ik kon blijven zitten en mijn geld pakken of minuten gaan maken in dezelfde competitie.'' Het werd afgelopen winter het laatste.

SV Meppen

Van het bruisende München naar Meppen was een wereld van verschil. ,,Ik heb een rot half jaar gehad'', zegt Boere eerlijk. ,,Het was de eerste keer dat ik weinig zin meer had in voetbal. Ik kon het steeds moeilijker opbrengen om mezelf kapot te lopen.'' Een telefoontje van Henk de Jong veranderde alles.

SC Cambuur

,,Ik had niet verwacht al weer terug te keren naar Nederland, maar ik kreeg te horen van de interesse en de vraag of de trainer van Cambuur me een keertje mocht bellen. Door het enthousiasme van Henk kreeg ik gelijk weer zin om te voetballen. Dit gaan we doen.''
Met zijn vriendin en dochter van drie maanden is enige rust wel even lekker. En Boere heeft het naar zijn zin. De energie die van de tribunes gutst, slurpt hij op. ,,De eerste keer dat we hier scoorden, man, ik stond te genieten. Ze gingen helemaal uit hun plaat. Zo'n volksclub past bij me. Ik ben niet vies van hard werken.''

Dat ze in Leeuwarden kritisch zijn, weet Boere ook. Dus was het wel even lekker dat hij zaterdag de 1-1 en 2-1 maakte tegen Go Ahead Eagles. Zijn eerste doelpunten. Een opsteker in de strijd om de spitspositie. Na een paar wedstrijden werd immers de Let Roberts Uldrikis nog gehaald. ,,Die had ik niet zien aankomen. Maar het zet me op scherp. We gaan de strijd aan.'' Boere heeft er zin in, want voetbal is weer leuk nu zijn elftal aan clubs compleet is.

Collingwood

Wil Boere ook nog wel even een pluim geven. Heeft zich de pleuris gewerkt voor het team en was in de tweede helft weer ouderwets balvast. Passend dat dat beloond werd met de assist op Hoedemakers.

Noordcambuur

En zondag ff 2 keer scoren tegen Sparta geeft weer wat vertrouwen.

Tanjajeah

Loopt inmiddels bijna 1 op 2, als hij zo doorgaat komt hij rond de 15 goals uit. Niks mis mee. Heeft niet de techniek van Muhren, maar taktisch, qua loopvermogen, aanspeelpunt (wat is ie balvast!) en werklust doet hij zeker niet voor hem onder. Toch heel knap gezien van Henk en Foeke, dat hij goed bij Cambuur en de manier van spelen past. Was toch moeilijk in te schatten, (weinig) spelend in de Duitse 3e divisie.

Specuveter

Laat onze Ts maar schuiven.