Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to Cambuur Online. Please login or sign up.

Shoutbox

Recent

Leden
  • Totaal leden: 3.710
  • Latest: Pedeja
Stats
  • Totaal berichten: 404.840
  • Totaal topics: 1.958
  • Online today: 81
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
29 gasten, 3 leden
Voorstopper, TheDutchman, gobo

Bjorn Johnsen

Gestart door Tanjajeah, januari 31, 2023, 18:05:29

Vorige topic - Volgende topic

janou

Citaat van: kapseltje op februari 20, 2023, 14:39:11
Als de bal op links is hoef je idd rechts niet kort te dekken (het kantelen). Met als doel om de ruimtes klein te houden aan de kant van de bal. Als de bal naar de andere kant wordt verplaatst, verschuift de hele linie die kant uit. De back probeert dicht bij de buitenspeler te komen, afhankelijk van snelheid tegenstander, eigen snelheid, hoe de bal daar aankomt, rugdekking, etc. Standaard verdedigconcepten. Als er ruimte is om rugdekking te krijgen, zoals dat was bij de 2-1, kruip je nog dichter op de man.

Zie hier het moment.

En 9 seconden later:

Jij vindt dat deze pass, die richting de zijlijn gaat en net binnen gehouden kan worden, in zone opgepakt moet worden zodra Sahraoui in 16 meter komt? Bergsma zou hier zelfs nog rugdekking kunnen geven waardoor Doke door kan stappen. Genoeg tijd en spelers om je organisatie hier op orde te krijgen.

Dat dit een keer gebeurt is prima, maar dit gebeurt elke wedstrijd een aantal keer. Zelfs in de kkd ging dit geregeld fout. Dit heeft met inzicht, coaching en feedback te maken.

Kansen missen vind ik minder zorgelijk, want dat is minder trainbaar en heeft meer met geluk en kwaliteit te maken. De positionering kun je winst uit halen met videobeelden en juiste coaching.

Ik kan het volledige veld in dit beeld niet zien, maar ik begrijp wel dat doke geen druk zet. Aanvaller hoeft m terug te kaastsen en diep te gaan en doke is weg omdat hij dan is ingestapt. Op deze manier geeft hij Smand, Bersgsma en in dit geval Van Kaam? de mogelijkheid om mee te kantelen en rugdekking te geven aan doke, wat niet gebeurd. Want je ziet in het 2e beeld ook dat er een opkomende back is en dat Doke en breij 1 op 1 staan. Lijkt mij in dit geval eerder dat paulissen mee moest met die diepgaande middenvelder zodat de cv rugdekking kan geven. Andere optie zou zijn om Van Kaam te laten knijpen, maar weet niet of er daarachter nog iemand aankwam?

kapseltje

Citaat van: janou op februari 20, 2023, 17:31:51
Ik kan het volledige veld in dit beeld niet zien, maar ik begrijp wel dat doke geen druk zet. Aanvaller hoeft m terug te kaastsen en diep te gaan en doke is weg omdat hij dan is ingestapt. Op deze manier geeft hij Smand, Bersgsma en in dit geval Van Kaam? de mogelijkheid om mee te kantelen en rugdekking te geven aan doke, wat niet gebeurd. Want je ziet in het 2e beeld ook dat er een opkomende back is en dat Doke en breij 1 op 1 staan. Lijkt mij in dit geval eerder dat paulissen mee moest met die diepgaande middenvelder zodat de cv rugdekking kan geven. Andere optie zou zijn om Van Kaam te laten knijpen, maar weet niet of er daarachter nog iemand aankwam?

Hoe bedoel je kaatsen? Aanvaller moet eerst de bal bij de zijlijn ophalen dus kaatsten is er niet bij. Na het ophalen zou het kantelen al voltooid moeten zijn en kan er dus druk gezet worden. (Wat dus niet gebeurt.)

Delfzijl/Cambuur

Als Doke hapt passt die speler naar die pipo met die oranje schoentjes die geeft m weer terug en Doke is weg, zo duidelijk? foto 1
Op de volgende foto mag hij er niet langs maar zou onze 4 rugdekking kunnen geven tenminte zo bekijk ik t.
Mooi trouwens met die fotos ! Vaker invoeren hier aub. :thumbsup

kapseltje

Citaat van: Delfzijl/Cambuur op februari 21, 2023, 19:09:33
Als Doke hapt passt die speler naar die pipo met die oranje schoentjes die geeft m weer terug en Doke is weg, zo duidelijk? foto 1
Op de volgende foto mag hij er niet langs maar zou onze 4 rugdekking kunnen geven tenminte zo bekijk ik t.

Duidelijk, maar gaat denk ik niet op, want toen de aanvaller de bal van de zijlijn haalde, was de vrije optie om te kaatsten met die oranje pipo vergaan. Zelfs als hij zou kunnen kaatsen kun je er ook voor kiezen om juist dan in te zakken.

Al met al, ik denk dat we allemaal er over eens zijn dat het opwachten in de 16 meter geen standaard hoort te zijn. Soms kan dit gebeuren als er veel ruimte ligt, maar in dit geval waren er genoeg spelers en weinig voorwaartse snelheid in de bal om dichter op die aanvaller te komen staan. En zoals eerder benoemd: dit gebeurt alleen bij Doke en gebeurt ook elke wedstrijd een aantal keer. Zelfs in de kkd.

okkele

het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

janou

Citaat van: Delfzijl/Cambuur op februari 21, 2023, 19:09:33

Yes thanks, dat bedoel ik:). Nummer 4 bedoel je degene naast Doke? Had gekund,maar je staat daar alsnog ??n op ??n dus lijkt mij handiger als centraal wordt doorgestapt zodat je ook druk op de voorzet van de back kan geven.

janou

Citaat van: kapseltje op februari 21, 2023, 20:20:15
Duidelijk, maar gaat denk ik niet op, want toen de aanvaller de bal van de zijlijn haalde, was de vrije optie om te kaatsten met die oranje pipo vergaan. Zelfs als hij zou kunnen kaatsen kun je er ook voor kiezen om juist dan in te zakken.

Al met al, ik denk dat we allemaal er over eens zijn dat het opwachten in de 16 meter geen standaard hoort te zijn. Soms kan dit gebeuren als er veel ruimte ligt, maar in dit geval waren er genoeg spelers en weinig voorwaartse snelheid in de bal om dichter op die aanvaller te komen staan. En zoals eerder benoemd: dit gebeurt alleen bij Doke en gebeurt ook elke wedstrijd een aantal keer. Zelfs in de kkd.

De aanvaller was sowieso eerder bij de bal dus had hem kunnen kaatsen. Op het moment dat hij die bal kaatst, is doke in voorwaartse beweging en loopt de aanvaller al diep. Doke moet dan eerst afremmen van een sprint en draaien voordat hij terug kan rennen, voordat dat gebeurt is de buitenspeler allang diepggegaan met veel meer snelheid omdat hij eerder kan beginnen met sprinten, daarbij is doke ook niet de snelste  ;)

Holwerd voor Cambuur

SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Delfzijl/Cambuur

denistel

als doke meteen op die zweed knalt dan is hoog uit een inworp voor die lui toch??

janou

Citaat van: denistel op februari 23, 2023, 12:50:12
als doke meteen op die zweed knalt dan is hoog uit een inworp voor die lui toch??

Niet als die de bal terugkaatst naar de centrale middenvelder die helemaal vrij staat. En anders was het ook riskant want dan zou het een 2 tegen 1 situatie opleveren omdat breij in dit geval niet zou kunnen meelopen met de back.

kapseltje

Bergsma kan instappen en Breij staat er naast. De bal moet nog van de zijlijn gehaald worden; genoeg mogelijkheden om juist te positioneren dan wel in te grijpen. Desnoods beuk je die speler het veld uit met geel ALS er echt een gevaarlijke situatie ontstaat.

Stiens

Kan het hier nu weer gaan over onze spits Bj?rn Johnsen?  :_schater
Bovenstaande momenten komen vaker voor tijdens een wedstrijd, nu valt er helaas een goal uit. Genoeg geanalyseerd en dooorrrrr....  |:) En anders maar even stage lopen bij Sjors en co

Delfzijl/Cambuur

Citaat van: Stiens op februari 23, 2023, 16:14:09
Kan het hier nu weer gaan over onze spits Bj?rn Johnsen?  :_schater
Bovenstaande momenten komen vaker voor tijdens een wedstrijd, nu valt er helaas een goal uit. Genoeg geanalyseerd en dooorrrrr....  |:) En anders maar even stage lopen bij Sjors en co

Nee...gelijk heb je ik vind er ook nooit wat aan als er dingen op het forum staan die mijn verstand te boven gaan.... :zweep

Stiens

Citaat van: Delfzijl/Cambuur op februari 23, 2023, 18:53:13
Nee...gelijk heb je ik vind er ook nooit wat aan als er dingen op het forum staan die mijn verstand te boven gaan.... :zweep

Kun je mij misschien ook even uitleggen wat buitenspel is? Hoor ik ook steeds vaker voorbij komen  :proost