Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to SC Cambuur Forum - Cambuur Online. Please login or sign up.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 1.131
  • Latest: Pedeja
Stats
  • Totaal berichten: 404.867
  • Totaal topics: 1.959
  • Online today: 117
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
47 gasten, 6 leden (1 verborgen)
JantjeZ, Bankzitter, Bernardo, mathijs901, Delamere

Bjorn Johnsen

Gestart door Tanjajeah, januari 31, 2023, 18:05:29

Vorige topic - Volgende topic

michello

Een spits waar je van op aan kunt.  _O_

ruubmac

R058

Citaat van: ruubmac op maart 06, 2023, 11:44:02
Kan iemand het hele bericht plaatsen? https://www.vi.nl/pro/overig/de-onverwachte-perfecte-match-tussen-sc-cambuur-en-bjorn-johnsen
Van de scepsis waarmee zijn komst eind januari begroet werd, is al na vijf duels niets meer over. Bj?rn Johnsen (31) neemt SC Cambuur op sleeptouw. Met doelpunten, zelfvertrouwen ?n een mate van betrokkenheid die je bij een net gearriveerde speler zelden ziet.

SC Cambuur
SC Cambuur
4 - 1
Go Ahead Eagles
Go Ahead Eagles
Zondag tegen Go Ahead Eagles (4-1) maakte Johnsen alweer zijn derde doelpunt in vijf wedstrijden namens Cambuur. Zijn eerste goal was een spectaculaire volley tegen SC Heerenveen, vorige week drukte hij vanaf elf meter af tegen AZ en tegen Go Ahead rondde hij klinisch af na een fout in de Deventer opbouw. Ook was hij als aanspeelpunt continu bereikbaar, over de grond en in de lucht. Toen hij vijf minuten voor tijd gewisseld werd, werd hij getrakteerd op een klaterend applaus.

BETROKKENHEID
Na afloop meldde Johnsen zich uitgelaten in de mixed-zone. Hij had genoten van zijn eerste zege in het shirt van Cambuur. ?Dit hadden we nodig. Het team, de fans, de stad. Onze supporters hebben in dit stadion al zo lang niets te vieren gehad, het voelt heel goed dat we ze dit succes gebracht hebben. Als voetballer speel je voor twee dingen: vermaak ?n ervoor zorgen dat de mensen trots zijn op hun stad en club. Vanavond zijn we daarin geslaagd, zo moeten we door.?

'Als ik eenmaal scoor, dan blijf ik scoren. Zo is het jaren geleden bij ADO Den Haag ook gegaan'

Het zijn uitspraken die Johnsen tekenen, iets zeggen over de insteek waarmee hij naar Leeuwarden gekomen is. Een paar weken geleden viel al op hoe hij ? toen koud terug in Nederland ? de interactie met het publiek opzocht tijdens de derby tegen SC Heerenveen. Waar komt die betrokkenheid vandaan? ?Voordat ik bij een club teken, lees ik me in, dat doe ik altijd. In wat voor stad en bij wat voor club kom ik terecht? Hoe is de huidige situatie ontstaan? Ik kijk ook oude wedstrijden. Om te kijken hoe een team speelt, maar ook om te kijken hoe de interactie met de fans is. Je moet gewoon weten waar je aan begint als voetballer. Ik ben geen type dat zijn wedstrijden speelt en naar huis gaat. Het gaat mij om het hele pakket: de club, de stad, de fans. Ik probeer me in hun perspectief te verplaatsen, te ervaren wat er leeft. Ik voel hier de hunkering, de spanning en ik wil eraan bijdragen dat we ons handhaven, zodat onze fans de shit uit Heerenveen niet over zich heen krijgen.?

OGBECHE
Met zijn drie doelpunten is Johnsen al gedeeld clubtopscorer in Leeuwarden. Ook is hij de eerste Cambuur-speler in jaren die in drie opeenvolgende Eredivisie-wedstrijden trefzeker is. De laatste keer dat dit gebeurde was in 2015, door een zekere Bartholomew Ogbeche. Wie Johnsen ziet spelen, kan zich haast niet voorstellen dat zijn laatste offici?le wedstrijd voor zijn komst naar Leeuwarden dateert van eind 2021. Toch ging na zijn optreden van 7 november dat jaar bij Montreal Impact meer dan een jaar voorbij zonder ook maar ??n speelminuut.

Hoe kan het dat Johnsen desondanks zo fit en scherp is? Lachend: ?Je verleert het spelletje toch niet?? Dan: ?Maar ik snap wat je bedoelt. Een groot deel van het antwoord zit hem in de manier van voetballen. In Montreal speelden we op een compleet andere manier, bij Cambuur kan ik weer spelen zoals ik dat het liefste wil. Het aanspeelpunt zijn, ballen vasthouden, loopacties maken. Dat voelt vertrouwd ?n geeft vertrouwen. Daarna is het alleen nog zaak om het ritme te pakken.? Iets wat Johnsen gezien zijn wedstrijden en productie inmiddels aardig is gelukt. ?Als ik eenmaal scoor, dan blijf ik scoren. Zo is het jaren geleden bij ADO Den Haag ook gegaan.?

'Het gaat erom dat je het probeert. Ook al gaat hij er niet in, dan heeft zo?n poging waarde. De mensen in het stadion veren op, er ontstaat energie. Het team voelt dat ook. Bijna een goal!'

Johnsen doelt op het seizoen 2017/18, waarin hij zich met negentien goals namens de Hagenaars tot vice-topscorer van de Eredivisie kroonde. Hij verdiende er een transfer naar AZ mee. Nadien speelde hij voor Rosenborg, Ulsan Hyundai en Montreal, voordat Cambuur hem eind januari terug naar Nederland haalde. De club uit Leeuwarden zocht gericht naar een spits die bewezen had in de Eredivisie te kunnen scoren. Afgaande op de eerste weken lijkt de samenwerking met Johnsen een match made in heaven.

Trainer Sjors Ultee: ?Toen Bj?rn hier tekende zei hij: "Ik wil me bij Cambuur als spits weer op de kaart zetten". Daar is hij wel aardig mee bezig, ja. Weer een goal erbij, en dat schot van hem voor rust scheelde ook niet veel.?

VERTROUWEN
Ultee doelt op Johnsens volley uit lastige hoek voor rust, die enigszins deed denken aan de spectaculaire inzet waarmee hij drie weken geleden tegen SC Heerenveen had gescoord. Deze keer ging de gedurfde poging van de Noorse Amerikaan net langs het doel. Johnsen: ?Het gaat erom dat je het probeert. Ook al gaat hij er niet in, dan heeft zo?n poging waarde. De mensen in het stadion veren op, er ontstaat energie. Het team voelt dat ook. Bijna een goal! Het geeft de sfeer een zetje in de goede richting. Gewoon uithalen, vertrouwen hebben, niet bang zijn voor mislukking.?

? Pro Shots
Toen Johnsen eind januari arriveerde in Leeuwarden gingen de handen van de Cambuur-fans bepaald niet op elkaar. Door zijn gebrek aan wedstrijdritme had het publiek geen idee wat het van de spits kon verwachten. Ultee, ook doelend op het aantrekken van andere spelers die destijds al een tijdje niet meer gespeeld hadden, zoals Mimoun Mahi en Ben Rienstra: ?Ik heb destijds zelfs iemand gehoord die stelde dat we een revalidatiecentrum hadden geopend. Maar al die nieuwe jongens hebben hun waarde, binnen en buiten de lijnen. Dat zie je nu telkens terugkomen.?

Johnsen: ?Ik ben iemand met zelfvertrouwen, ik hoop ook dat anderen dat oppikken. Roberts Uldrikis heeft het hier vorig seizoen goed gedaan, is echt geen slechte spits. Hij heeft alleen zelfvertrouwen nodig. I hope it rubbs off. We moeten het met zijn allen doen.?

Johnsen is blij dat het sentiment rond zijn persoon volledig is gekeerd. ?Maar het gaat mij niet alleen om mij, of om mijn goals. Of ik nou scoor, assists geef of belangrijk ben door de tegenstander af te jagen: ik wil gewoon deze club helpen, in de Eredivisie houden. Let?s bring this city together.?

Stiens

Mooi artikeltje. Hoop dat hij nog veel meer goals voor Cambuur gaat maken.

Drumfather SCC

Nog maar even van genieten voordat hij straks weer pleite gaat

Specuveter

Citaat van: Drumfather SCC op maart 06, 2023, 15:30:10
Nog maar even van genieten voordat hij straks weer pleite gaat
Wie zegt dat hij weg gaat?

michello

Als we er in blijven zou het kunnen. Bij KKD zie ik hem eerder vertrekken dan blijven. Net als Foor en Mahi.

Noordcambuur

Citaat van: michello op maart 06, 2023, 18:12:33
Als we er in blijven zou het kunnen. Bij KKD zie ik hem eerder vertrekken dan blijven. Net als Foor en Mahi.
nou dat weet ik niet michello deze spelers zijn wel allemaal op leeftijd en ze weten wat ze nu hebben.

sunderland

Citaat van: Noordcambuur op maart 06, 2023, 19:00:12
nou dat weet ik niet michello deze spelers zijn wel allemaal op leeftijd en ze weten wat ze nu hebben.
denk je dat andere clubs blind zijn. Dit is een fenomeen die bijna niet te bespelen is. Zou zo de subtop inkunnen op deze manier

Tsjawat

Citaat van: sunderland op maart 06, 2023, 19:03:34
denk je dat andere clubs blind zijn. Dit is een fenomeen die bijna niet te bespelen is. Zou zo de subtop inkunnen op deze manier
Aan de andere kant. Hij zal toch wat langer naenken als een club van het niveau AZ komt. Natuurlijk zal hij gaan als hij een grote klapper kan maken qua geld. Maar ik denk niet dat de subtoppers in nederland nou zoveel betalen. Ook zal hij wel niet meer naar een club als Montreal gaan. Volgens mij; als je daar zit, verlang je terug naar het tropisch paradijs Nederland.

Noordcambuur

sunderland eerst maar een paar wedstrijden verder zijn en dan kunnen we hem beoordelen.
Mooi doelpunt tegen dkv en strafschop en die van gisteren nou zo bijzonder is het niet.
Nogmaals er komen nog een paar finale wedstrijden aan en dan zien we wel verder.

Cor

Daar is hij al geweest, zonder succes

Cor

Citaat van: Noordcambuur op maart 06, 2023, 20:02:52
sunderland eerst maar een paar wedstrijden verder zijn en dan kunnen we hem beoordelen.
Mooi doelpunt tegen dkv en strafschop en die van gisteren nou zo bijzonder is het niet.
Nogmaals er komen nog een paar finale wedstrijden aan en dan zien we wel verder.

Ik zou hem niet alleen op zijn doelpunten beoordelen, kijk naar de energie die hij brengt en het gogme, samen met Mahi en Foor

Andy King

Hij heeft het afgelopen zondag goed gedaan, maar ??n zwaluw...

hobbes

Citaat van: Andy King op maart 07, 2023, 09:45:08
Hij heeft het afgelopen zondag goed gedaan, maar ??n zwaluw...

3x op rij scoren in de ere, dat zijn er weinig gelukt bij Cambuur. Ik vond het doelpunt zondag juist zeer knap. De druk was zo hoog dat GAE tot een fout gedwongen werd. Dan staat hij en op de juiste plaats en rond technisch knap af.