Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu
Welcome to SC Cambuur Forum - Cambuur Online. Please login or sign up.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 1.131
  • Latest: Pedeja
Stats
  • Totaal berichten: 404.867
  • Totaal topics: 1.959
  • Online today: 117
  • Online ever: 931 (april 03, 2026, 22:49:40)
Gebruikers Online
42 gasten, 6 leden (1 verborgen)
JantjeZ, Bankzitter, Bernardo, mathijs901, Delamere

Etiënne Reijnen

Gestart door Stiens, mei 23, 2014, 14:02:26

Vorige topic - Volgende topic

michello

Wat. Een.held. Contract verlengen en nooit meer laten gaan. _O_ _O_ _O_

Galdiano

Dat moment dat dkv vol druk zet en Reijnen gewoon wegkapt en het middenveld op loopt.

Dat doe je alleen wanneer je goed in de fel zit!
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Cor

Citaat van: Galdiano op mei 23, 2014, 14:19:21
Lees eens een willekeurig forum van AZ.....  :zucht

Heel paniekerig!

Desondanks, good luck hier.

Hest dr wel es anders over dacht

Galdiano

Citaat van: Cor op februari 15, 2015, 18:38:10
Hest dr wel es anders over dacht

Heb al eerder aangegeven dat hij het tegendeel heeft bewezen.
Eerste wedstrijden wel fijfelend maar daarna zeer sterk!

Cor

Citaat van: Galdiano op februari 15, 2015, 18:51:53
Heb al eerder aangegeven dat hij het tegendeel heeft bewezen.
Eerste wedstrijden wel fijfelend maar daarna zeer sterk!

:proost

rody rules

ik heb ook genoten van reijnen

hoe zit die in zn contract eigenlijk bij ons? ( :0=sowieso bijtekenen  |:) )

CambuurAmersfoort

Heb het gevoel dat die jongen ontzettend goed in zn vel zit hier!

Ik hoop dat hij een nieuwe steunpilaar van dit elftal kan worden voor de komende 2 jaar. Een perfecte opvolger als aanvoerder van el makrini.

pvanbuijtene

Citaat van: rody rules op februari 16, 2015, 10:52:11
ik heb ook genoten van reijnen

hoe zit die in zn contract eigenlijk bij ons? ( :0=sowieso bijtekenen  |:) )

tot zomer 2016 onder contract

Holwerd voor Cambuur

Citaat van: pvanbuijtene op februari 16, 2015, 11:19:05
tot zomer 2016 onder contract

Das dus nog maar 1 jaar... ZSM verlengen aub!!
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Lore

Citaat van: Holwerd voor Cambuur op februari 18, 2015, 00:24:51
Das dus nog maar 1 jaar... ZSM verlengen aub!!

Zou hij houdbaar zijn deze zomer?

PePe

Etiënne Reijnen aan de ketting leggen!!

zeewolde

Citaat van: PePe op februari 18, 2015, 23:27:47
Etiënne Reijnen aan de ketting leggen!!
_O_ _O_ |:) |:)

mooi stuk in de VI

hobbes

Galdiano

ruubmac

Etiënne Reijnen: 'SC Cambuur is geen Real Madrid'
SC Cambuur is op weg het geslaagde debuutseizoen in de Eredivisie te overtreffen. Etiënne Reijnen (27) was een van de spelers die het vertrek van vijf vaste krachten moesten opvangen. De verdediger werd de grootste steunpilaar.

Henk de Jong is een man met een positieve kijk op de dingen. Maar afgelopen vrijdag, na de 2-1 nederlaag bij NAC Breda, kringelde plotseling de stoom uit zijn oren. De trainer van SC Cambuur riep alles wat hij kon bedenken om het gezwabber van zijn ploeg te karakteriseren. Meisjesvoetbal. Wanprestatie. Verschrikkelijk om naar te kijken. In de steek gelaten.

'Wij gaan zeker niet twee keer verliezen van NAC', had Etiënne Reijnen twee dagen eerder gezegd. Op 6 december werd het 0-1 in Leeuwarden. Veruit het slechtste duel van Cambuur in dit overwegend zeer succesvolle seizoen, vond de centrumverdediger. Maar wie maalde daar vorige week nog om? De zege in de Friese derby tegen SC Heerenveen (2-1) trilde na in de stad. Op een roze wolk dreef de selectie richting Brabant, waar NAC al vijf wedstrijden op rij geen doelpunt meer had gemaakt en tegen boze geesten vocht. 'Iedereen dacht echt dat we een mooie serie konden gaan neerzetten', zei Reijnen na afloop. 'Dat goede gevoel is weer grotendeels verdwenen. Henk heeft duidelijk laten merken hoe pissig hij was. Dit was ook volstrekt onacceptabel. Veel te slap. Na 29 minuten hadden we achttien voorzetten gegeven; halverwege 22. Daar moet je dan toch wel minimaal één honderd-procentkans uit kunnen halen?'

'Vorig jaar wonnen we niet één uitduel, het zegt iets dat je nu doodziek bent als je bij NAC verliest'

'Cambuur is geen Real Madrid, wij hebben de punten hard nodig. Tegen Heerenveen gingen we er elk duel vol in. Nu misten we de gretigheid om goals te willen maken, terwijl je in staat bent NAC kapot te spelen. Dan moet je dat ook aanvoelen tijdens zo'n wedstrijd. Bij ons was het heel erg net-niet. Aan de andere kant: vorig seizoen wist Cambuur niet één uitwedstrijd te winnen. Het zegt wel iets dat je er nu doodziek van bent als je bij NAC verliest.'
Secuur

Reijnen kwam afgelopen zomer transfervrij over van AZ, waar hij tot 78 officiële wedstrijden reikte maar nooit onomstreden werd. In Leeuwarden loopt de technische staf met hem weg. Van de 23 competitieduels die de Zwollenaar dit seizoen speelde, miste hij geen minuut. Niemand praat meer over Ramon Leeuwin (nu FC Utrecht) en Martijn van der Laan (FC Groningen), die vorig seizoen een homogeen duo vormden. Uit de cijfers van databureau Opta blijkt hoe belangrijk Reijnen is als inschuivende laatste man, bij wie diepte altijd vóór breedte gaat. Hij is uitermate secuur in zijn passing, zowel op eigen helft (93 procent goed) als op die van de tegenpartij (76 procent).

Daarnaast heeft hij amper overtredingen nodig om defensief overeind te blijven; gemiddeld iets meer dan één per wedstrijd. Alleen in de tweede helft tegen Heerenveen, toen Cambuur met hand en tand de voorsprong moest verdedigen, deed de ploeg het op de opportunistische manier. 'Normaal gesproken is dat niks voor ons', erkent Reijnen. 'Maar we waren gewoon niet meer bij machte het voetballend op te lossen. Misschien kwam dat door een bepaalde angst voor de gelijkmaker. We hadden net vier wedstrijden op rij verloren. Hoewel dat tegen PSV, FC Twente, Vitesse en Feyenoord geen schande is, stond er toch wat meer druk op. We hadden iets rustiger moeten blijven, zeker omdat we het de eerste helft juist hartstikke goed deden.'
Etiënne Reijnen voor het Fries Museum in Leeuwarden. 'Wij reizen naar Feyenoord en FC Twente om het spel te maken. En dan ga je een keer op je bek. Nou en?'
Etiënne Reijnen voor het Fries Museum in Leeuwarden. 'Wij reizen naar Feyenoord en FC Twente om het spel te maken. En dan ga je een keer op je bek. Nou en?'

Als het gaat om initiatief en accuratesse bij balbezit, kun jij vrijwel dezelfde cijfers overleggen als jouw collega's die bij topclubs spelen. Dat is opmerkelijk.

'Vooropgesteld: Ajax en PSV zijn natuurlijk groter dan Cambuur. Maar de spelopvatting is echt niet zoveel anders, hoor.'

Jij toont zelfs nog meer lef dan pakweg Niklas Moisander.

'Zo ziet de trainer het ook graag. Als de mogelijkheid zich voordoet, dribbel ik in. Blindelings. Ik vind dat fantastisch. Je hebt dan echt het idee dat je iets toevoegt aan een aanval.'

Je moet er wel de innerlijke rust voor hebben.

'Het gaat erom dat je in de drukte, met een vent in je nek die je opjaagt, de situatie blijft lezen. Dat je ziet wat er gaat gebeuren zodra je inschuift en iemand van de tegenpartij uitstapt. Die momenten waarop je moet kiezen, dat vind ik iets moois.'

Het is niet iets van de laatste tijd. In september prees Henk de Jong die eigenschap van jou al.

'Het was ook de voornaamste reden om mij naar AZ te halen, vertelde Gertjan Verbeek in 2011. Bij Zwolle was ik niet anders gewend.'

'Laatst vroeg iemand of ik mentaal sterker ben nu ik vertrouwen krijg. Vind ik allemaal gelul'

En toch ben je in Alkmaar nooit een vaste waarde geworden.

'Ik vind het moeilijk te zeggen waar het nou precies aan gelegen heeft. Natuurlijk denk ik weleens: Waarom heb ik dit gevoel niet bij AZ gehad? Ik geloof absoluut niet in het verhaal dat de druk er nu af is. Laatst vroeg iemand of ik mentaal sterker ben nu ik vertrouwen krijg. Vind ik allemaal gelul. Ik hoef niet elke week van een trainer te horen hoe geweldig ik ben.'

Het zal hoofdzakelijk met de spelopvatting te maken hebben.

'Inderdaad. Vorig seizoen was ik al gecharmeerd van Cambuur als ik wedstrijden zag. Komt puur door de filosofie van de technische staf. Waar train je op? Wat wil je bereiken? Kies je voor countervoetbal of wil je van achteruit beginnen, zo veel mogelijk aan de bal zijn en via je middenvelders de aanvallers proberen te bereiken? Bij Cambuur lopen geen wereldvoetballers, maar wij weten wel heel goed hoe we het willen. Dat is onze kracht.'

Je hebt altijd het verhaal van dat tafellaken en het servet. Worstel je met die vraag?

'Nee, helemaal niet zelfs. AZ was een totaal ander verhaal. Ik kwam uit de Jupiler League, van de basis in Zwolle naar een ploeg waar ik me nog helemaal niet had waargemaakt. Voor mij was dat een gigantische stap. Een jaar later vertrokken een paar bepalende spelers, terwijl de verwachtingen hoog bleven. Het was een rumoerig seizoen, waarin het winnen van de KNVB-beker onze redding is geweest. Als team draaiden we niet, we werden tiende. Ook ik heb een aantal minder goede wedstrijden gespeeld, zo reëel ben ik wel. Maar op dat seizoen ben ik, als nieuwe jongen, afgerekend.'

De Jong heeft je ook vanaf dag één op je favoriete positie gezet.

'Bij AZ wilde ik dolgraag spelen. Niklas Moisander stond niet ter discussie, dus ik begreep in het begin dat ik op de bank zat. Als ze je dan vragen de rechtsbackplaats in te nemen, doe je dat. Natuurlijk. Alles beter dan op de bank zitten. Ik heb er wel veel van geleerd. Maar ik ben gewoon geen back.'

Stoort het je dat die vergelijking tussen AZ en Cambuur steeds ter sprake komt?

'Mmm, niet echt. Ik begrijp het wel, maar tegelijk is het weer wat simpel gedacht. Nu wordt er steeds gezegd dat ik hier meer vertrouwen krijg. Het zal wel. Wij spelen gewoon op een manier die bij mij past. Nu ik het redelijk goed doe, komen de vragen. Hoe komt dat dan? Nou, ten eerste vind ik niet dat ik bij AZ mislukt ben. En je gaat mij ook niet wijsmaken dat ik nu bij Cambuur ineens het voetbal opnieuw heb ontdekt. Ik kon altijd wel vrij aardig voetballen. Maar soms ligt het gewoon erg dicht bij elkaar. Kom je ergens in een goed draaiend elftal terecht en daar trek je je dan aan op.'

'Mensen denken dat ik heel traag ben. Daar sta je nog van te kijken. De voetballerij is één grote beeldvorming'

In de derby tegen Heerenveen werd opnieuw duidelijk dat jouw snelheid wordt onderschat.

'Mensen denken dat ik heel traag ben. Daar sta je nog van te kijken. Ook bij AZ zat ik, als we een test deden, nooit bij de langzame groep. Ik ben 1 meter 90, dus dan oogt het vaak zo. En dat blijft aan je kleven. De voetballerij is één grote beeldvorming. En iedereen lult elkaar na. Als ik tegen jou iets zeg over een andere speler en jij neemt dat meteen aan, gaat het ook een eigen leven leiden. Zo werkt dat gewoon.'

In Zwolle is de basis gelegd voor de speler die je nu bent.

'Daar werd erg gehamerd op het positiespel, de driehoekjes. Ik was eerst middenvelder, maar al gauw bleek dat ik centraal achterin beter tot mijn recht kwam. Ik kon meer voetbal in de ploeg brengen, daar kreeg ik een enorme kick van. Geen misselijk elftal hadden we toen, hoor. Eric Botteghin, Erik Bakker, Joey van den Berg, Arne Slot, Bram van Polen, Diederik Boer... Sjoerd Ars stond in de spits. Met Bakkertje heb ik het er nog weleens over. Eigenlijk heeft Jan Everse de eerste aanzet gegeven. We deden nooit een warming-up, maar altijd positiespelletjes. Geen rondo met jongens die stilstaan, maar vijf-tegen-drie en vier-tegen-twee. Art Langeler heeft dat verder geperfectioneerd en nu zit Ron Jans er. Nog steeds zie ik dingen bij PEC terug waar wij ooit mee zijn begonnen.'

Gezien dat verleden wisten ze in Leeuwarden wie ze binnenhaalden.

'In 2013 heb ik al eens een heel goed gesprek gevoerd met Dwight Lodeweges, die hier toen trainer was. Destijds was er sprake van dat ik zou worden verhuurd. Ik ben toch bij AZ gebleven, omdat ik nog een keer voor mijn kans wilde gaan. Maar Gerald van den Belt (de net vertrokken algemeen directeur van Cambuur, red.) heeft ooit mijn eerste contractje in Zwolle opgesteld en ook de nieuwe assistent Arne Slot kende mij door en door. Daarom was het meteen vrij duidelijk voor mij.'

Maar dan nóg is het opmerkelijk hoe Cambuur zich manifesteert.

'Gezien ons budget doen we het hartstikke goed. Maar om nou te zeggen dat het verrassend is; nee, dat niet. In de voorbereiding zag ik al: Wij gaan geen ballen dom naar voren peren. Er zit een gedachte achter. Als jij elke week met die intentie naar buiten gaat, betaalt het zich altijd uit in punten. Je staat waar je hoort te staan, hoewel we natuurlijk nooit zes punten aan NAC hadden mogen geven. Wij zijn voor niemand bang, proberen altijd volle bak druk te zetten.'

'Wij reizen naar Feyenoord en FC Twente om het spel te maken. En dan ga je een keer op je bek. Nou en?'

Je ziet het tegenwoordig vaker: het verzorgde voetbal maakt het verschil.

'Het is toch geen toeval meer dat ook Excelsior en Willem II zo goed voor de dag komen? Kampioen word je toch niet. Ga dan gewoon uit van eigen kracht. Wij reizen naar Feyenoord en FC Twente om het spel te maken. En dan ga je een keer op je bek. Nou en? Maar uiteindelijk speel je daarna ook weer tegen de lager geklasseerde clubs en dan loopt het vaak net weer iets soepeler. PSV is de enige ploeg die kan zeggen: We doen het even iets rustiger aan en kiezen het moment. En dan is het pats, boem, doelpunt. Daarom worden ze ook kampioen. AZ kreeg vorige week de eerste kansen en dacht lekker in de wedstrijd te zitten. In de eerste tegenaanval van PSV was het raak. Dat kun je mooi vinden of niet; het is een kwaliteit.'

Cambuur weet alleen geen topwedstrijd te winnen.

'Thuis tegen PSV zat er echt meer in. Feyenoord won hier nipt met 1-0, maar toen waren we zeker gelijkwaardig. En tegen Ajax kwamen we vroeg op voorsprong en kregen we meteen daarna een kans op 2-0. Als je steeds wordt weggespeeld, kan ik me voorstellen dat je het iets anders gaat doen. Maar het is gebleken dat wij het de topploegen lastig kunnen maken. Met die basis moet je in elk geval van je directe concurrenten kunnen winnen. Dat is de filosofie van Henk de Jong.'
Als speler van AZ in het seizoen 2012/13 met Rasmus Lindgren van FC Groningen.
Als speler van AZ in het seizoen 2012/13 met Rasmus Lindgren van FC Groningen.

Is het niet typerend dat je vrijwel niemand hoort over het tussentijdse vertrek van Albert Rusnák?

'Sterker nog, jij bent de eerste die er tegen mij over begint. Het verbaast mij ook, want ik vond Albert echt een bepalende speler.'

Het kan ook iets zeggen over de status van Cambuur. Dat mensen tegenwoordig denken: Die lossen het wel weer op.

'Misschien moeten we het zo maar zien. Voor de twee aanvallende posities op de flanken hebben we op dit moment alleen al zes spelers die met elkaar concurreren. Gezien de financiële mogelijkheden is Cambuur er toch weer in geslaagd een bijzonder goede groep samen te stellen. Dus die 35 punten gaan we wel halen.'

Een deel van de aanhang droomde zelfs even weg in de periode dat Cambuur zich een tijdje in de subtop wist te handhaven.

'Ons publiek kan kritisch zijn. Mag best. Die mensen staan ook als een gek te springen als het lekker loopt. Ik was laatst op een verjaardag in Zwolle. PEC speelde die avond niet goed in Heerenveen. Een paar kennissen zaten te vloeken en te tieren. Voor de gein zei ik: Vier jaar geleden speelde je nog tegen Oss. Nu sta je derde en is het allemaal niks. Zo werkt het gewoon bij mensen die hun club liefhebben. Je went heel snel aan succes. En mensen willen ook altijd meer. Hetzelfde geldt natuurlijk voor voetballers. Ik besefte dat Cambuur echt geen derde wordt dit seizoen. Maar ik wist wél: Het gaat ons niet gebeuren dat we onderin lopen te klooien. Vind ik echt helemaal niks. Dat je elke week verliest en weer zo'n nabespreking krijgt. Nou, het was weer niet goed vandaag. We moeten eens goed in de spiegel kijken. En dan die ongein over het overlevingsmechanisme... Nee, ik ben blij dat we niet in die hoek zitten. En terecht.'
'Het is net alsof je ineens sneller gaat lopen'

Eerder dit seizoen stelde Etiënne Reijnen met een rake kopbal een punt veilig voor SC Cambuur in de derby bij SC Heerenveen (2-2). Tien dagen geleden, toen zijn ploeg de sterkste bleek tijdens de Friese twist (2-1), was hij weer een van de uitblinkers. 'Ik dacht altijd dat na Ajax-Feyenoord de derby tussen PEC Zwolle en Go Ahead Eagles de mooiste wedstrijd in Nederland was', zegt hij. 'Maar wat ik dit seizoen heb meegemaakt, vond ik heel speciaal. Zesduizend man bij ons op de laatste training... De trainer stak erna nog een speech af, maar dat hoefde niet meer. Het belang ervan was ons wel duidelijk.'

'Ook Sandor van der Heide (assistent-trainer, red.) heeft die dag nog wat verteld over het sentiment. Hij is een jongen van de club, weet wat het voor de mensen betekent. Dat kun je je haast niet voorstellen. Uit dat stadionnetje van ons komt ongelooflijk veel herrie. Bij AZ was het anders, minder volks. Ik heb niet eerder meegemaakt dat die sfeer zo doorslaggevend kan zijn. En hoe nuchter ik ook ben; het is net alsof je ineens sneller gaat lopen, omdat die mensen op de tribune ons aanmoedigen.'

'In de aanloop naar die uitwedstrijd merkte ik voor het eerst hoe diep die rivaliteit zit. Ik scoor niet zo vaak, dus ik was er ontzettend blij mee. Wat je dan voelt, ik weet het echt niet. Ik rende naar die hoek toe, waar onze supporters stonden te springen. Je kopt een bal binnen en maakt duizenden mensen dolgelukkig. Heel gek is dat. Maar ook heel mooi.
'Voor onze speelwijze is hij de ideale centrumverdediger'

'Ik had hem heel lang in het vizier', zegt SC Cambuur-trainer Henk de Jong (foto) over Etiënne Reijnen. 'Na het vertrek van Ramon Leeuwin was hij onze eerste optie. In Zwolle zag ik al regelmatig hoe goed hij kan voetballen. Jaren geleden zat Gertjan Verbeek eens naast me op de tribune. Hij was toen nog trainer van AZ en zocht versterking. Iedereen dacht dat hij voor Eric Botteghin kwam, de mandekker. Ook een goeie, hoor. Maar ik zou die ander nemen, zei ik tegen Gert. Dat was Etiënne.'

Vanaf dag één is Reijnen dit seizoen een vaste kracht. Geconfronteerd met de ronkende cijfers die Opta over de verdediger verzamelde, zegt de coach: 'Daar kijk ik niet raar van op. Qua balbezit is Cambuur de nummer drie van de Eredivisie. Wij willen ook dat Etiënne inschuift en risico in zijn passing legt. Maar dan nóg heeft hij een heel hoog moyenne. In het begin speelde hij nog te veel ballen naar de backs. Hij kreeg ook, als nieuweling, wat kritiek van de fans te verduren. Daar moest hij even doorheen. Nu is Etiënne een echte steunpilaar, in alles.'

'Na de derby tegen Heerenveen zei ik nog tegen hem: Het zijn grote stappen die je maakt, jongen. Mensen van Vitesse vonden laatst ook dat-ie er met kop en schouders bovenuit stak. Zelfs Johan Derksen, die Etiënne altijd zat af te zeiken, begint hem nu positief te benaderen. Vanwege zijn lengte moet hij alles in de hoogste versnelling blijven doen. Zodra hij te gemakkelijk gaat denken, oogt het niet best. Maar die momentjes komen nog maar sporadisch voor. Etiënne durft steeds meer, krijgt ook de waardering van de technische staf en het publiek. Voor onze speelwijze is hij gewoon de ideale centrumverdediger.'